Machi Koro, is het de moeite waard?

Machi Koro, is het de moeite waard?
Machi Koro

Doel van het spel

In het Japanse dobbelspel Machi Koro van Masao Suganuma ben jij de burgemeester van je eigen stad. Het is jouw doel om deze stad zo groot en snel mogelijk uit te bouwen. Om te winnen moet jij ervoor zorgen dat jij de eerste burgemeester bent die vier bezienswaardigheden voltooid heeft. Dit zijn het treinstation, winkelcentrum, radiostation en het pretpark.

Start van het spel

Iedere speler start met een eigen graanveld en een bakkerij. Erg mooi, want met eigen gebouwen kun je ook direct eigen inkomsten gaan genereren. Daarnaast start je met 3 munten, waarmee je in je beurt nieuwe gebouwen of bezienswaardigheden kunt kopen.

De spelregels zijn gemakkelijk te volgen. De speler die aan de beurt is, mag de dobbelsteen werpen. De waarde die hij gooit, bepaalt welke gebouwen actief worden. Stel je dobbelt 1, dan krijgt iedere speler een graanveld één munt. Dobbel je 2 of 3, dan wordt de bakkerij geactiveerd. De bakkerij is een groene kaart, waardoor deze niet voor iedereen maar juist alleen voor jou inkomsten zal genereren. De kleuren van de gebouwen bepalen voor wie de gebeurtenis van toepassing is.

Gebouwen of bezienswaardigheden kopen

Nadat je gedobbeld hebt in je beurt, mag je kiezen om een gebouw of een bezienswaardigheid te kopen. Hier moet je slim mee omgaan. Nieuwe gebouwen zorgen voor meer inkomsten, waardoor je in de loop van het spel steeds duurdere gebouwen kan plaatsen in je stad. Ook wordt het hierdoor makkelijker om dure bezienswaardigheden te kopen, zoals bijvoorbeeld een pretpark of radiostation.

Sneller bezienswaardigheden kopen kan echter ook weer voor nieuwe voordelen zorgen. Met het treinstation mag je bijvoorbeeld met twee dobbelstenen gelijktijdig dobbelen. En met het pretpark mag je zelfs nogmaals dobbelen wanneer je dubbel gooit.

De verschillende kleuren gebouwen in Machi Koro

  • Blauwe gebouwen worden bij iedere worp geactiveerd, ongeacht welke speler dobbelt. Van dit type gebouw krijg je inkomsten van de bank.
  • Groene kaarten zorgen alleen voor inkomsten voor de speler die aan de beurt is en dobbelt.
  • Paarse gebouwen kunnen voor veel inkomsten zorgen wanneer jij zelf aan de beurt bent en dobbelt. Ze gelden niet voor de andere spelers.
  • Rode gebouwen zorgen ervoor dat de speler die dobbelt moet betalen aan andere spelers die in bezit zijn van een rood gebouw met de waarde van de worp. Hiermee kun je dus iemand goed dwars zitten. Maar let wel op, want stel de speler heeft geen munten, dan hoeft hij ook niets te betalen!

Wat kun je aflezen van de gebouwen kaarten?

Waarde: Links onderaan de kaart staat een geel waarde icoontje, dit geeft de waarde aan om het gebouw te mogen bouwen. Een kaasfabriek kost bijvoorbeeld 5 munten om te bouwen.

Activatie getal: Het getal bovenaan de kaart geeft aan wanneer deze actief wordt. Dobbel je 7, dan wordt de kaasfabriek geactiveerd.

Opbrengst: Onderaan de kaart staat de opbrengst bij activatie. Voor de kaasfabriek ontvang je 3 munten van de bank voor iedere kaart met een ‘koe’ symbool die in je bezit is als het jouw beurt is. Heb je dus twee kaarten met een ‘koe’ symbool , ontvang je 6 munten van de bank.

Sale (NL)Sale (NL)

Symbool: Naast de naam van de kaart wordt het symbool weergegeven. Vooral kaarten met een dobbelwaarde hoger dan 6 bevatten vaak optelling van symboolkaarten. Juist daarmee kun je veel inkomsten genereren.

Wat maakt dit spel nou zo leuk?

Dat is eigenlijk heel simpel. Het spel is ontzettend simpel en heel gemakkelijk uit te leggen aan mensen die voor het eerst meespelen. Binnen een paar minuten kun je van start. Dat maakt het spel ideaal om tussendoor te spelen.

Machi Koro is een ontzettend interactief spel. Bij iedere beurt van alle spelers moet je toch actief in het spel blijven. Je kunt immers bij iedere worp munten verdienen, dan wel van de bank of van de speler die aan de beurt is. Je hoeft je dus zeker niet te vervelen totdat het weer jouw beurt is.

Het lijkt een heel simpel spel, maar toch zijn er heel wat tactieken te bedenken. Ga je voor zoveel mogelijk blauwe gebouwen zodat je bijna iedere beurt inkomsten krijgt? Kies je voor de grote klappers door te focussen op groene gebouwen die schalen op andere kaarten met symbolen? Of wil je de tegenstanders lekker dwars zitten door een scala aan rode gebouwen in je stad op te nemen. Er is heel wat variatie te bedenken. Al moet je natuurlijk ook wel enig geluk hebben.

Machi Koro is het leukst wanneer je speelt met drie of vier spelers. Al is het niet erg om ook eens met twee te spelen, je zult merken dat je dan flink aan je tactiek moet schaven!

Sale (NL)Sale (NL)

Geef een reactie