Agricola: bouw de meest succesvolle boerderij

Agricola: bouw de meest succesvolle boerderij
Agricola

Agricola speelt zich af in een boeren setting. Jij runt een boerderij in de 17e eeuw met erf en zorgt voor alles wat hierbij komt kijken. Je start het spel op een boerderij wat slechts een houten huis heeft met twee kamers, precies genoeg voor jouw twee gezinsleden. Gedurende het spel zal je de boerderij uitbouwen in hoeveelheid kamers, maar ook de grond daar omheen kun je bewerken of voorzien van weiden. Je gezin kan ook meegroeien, waardoor je in staat bent om steeds meer acties uit te voeren.

Auteur: uwe Rosenberg
Uitgever: 999Games
Geschikt voor 1 tot 4 spelers
Geschikt vanaf 12 jaar en ouder
Speelduur van 60 minuten met twee spelers, +30 minuten per extra speler

Een doos bomvol spelmateriaal?

Ongelooflijk wat een contrast je hebt tussen spellen. In de ene doos zit zo goed als niets, en bij het volgende spel kan de doos amper dicht. Ik kocht dit spel voor € 45,-, maar het lijkt alsof er wel voor € 70,- aan spelmaterialen in de doos zitten. Zo’n 2 kilo materiaal in een vrij compacte doos. Alle basisgrondstoffen zijn van hout, dat maakt het gelijk mooi en kwalitatief. De onderdelen zijn mooi vormgegeven en het zijn er gewoonweg enorm veel, waaronder hout, leem, stenen, schapen, varkens, runderen, riet, graan en groenten. Daarnaast zitten er houten hekken en alle gezinsleden in. Je krijgt investerings- en ambachtskaarten, voedselfiches, stallen, verschillende type kamers en akkers. Daarnaast grote speelborden en een plateau met boerderij en erf voor iedere speler.

Tactische keuzes voor broodnodige grondstoffen

Tijdens ieder ronde mogen de spelers om en om grondstoffen verzamelen met de gezinsleden. Hoe meer gezinsleden je hebt, hoe meer grondstoffen je dus ook kunt verzamelen. Een typisch ‘worker placement’ spel dus. Met hout en riet kun je in het begin goed gebruiken om je boerderij uit te bouwen of hekken te plaatsen. Met hekken kun je naast je boerderij weiden creëren waar je varkens, schapen of runderen kunt houden. Ook kun je akkers ploegen in de vrije vakken naast je boerderij, waarop je graan en groente kunt verbouwen.

Naast puur uitbouwen, verbouwen en het houden van dieren, moet je zorgen dat je eigen gezinsleden gevoed worden. Kom je aan het einde van de ronde voedsel te kort, dan krijg je strafpunten. En dat wordt lastig winnen. Zaak is om een goede balans te vinden en van te voren na te denken wanneer je weer tegen een voedseltekort gaat aanlopen.

Hoe werkt een spelronde in Agricola?

Agricola bestaat in totaal uit 14 spelronden waarin de spelers hun gezinsleden mogen inzetten op één van de actievelden op het spelbord. Aan het begin van het spel is het slechts mogelijk om hout te hakken, riet te snijden, akkers te ploegen en kan een houten huis worden gebouwd.

Op ieder actieveld mag slechts één gezinslid staan. Staat je tegenstander al op een veld, dan mag jij er dus niet meer bij. Nadat de eerste ronde heeft plaatsgevonden en de spelers om en om de gezinsleden op acties hebben geplaatst, wordt er één nieuw actieveld aan het spelbord toegevoegd. In iedere ronde worden de mogelijkheden dus groter. Uiteindelijk komen er allerlei actievelden bij, zoals het verzamelen van schapen, varkens en runderen, het bakken van brood, bouwen van hekken, zaaien van groente en het bouwen van kamers en huizen.

Op een groot aantal actievelden komen iedere ronde goederen te liggen. Als geen van de spelers hier een gezinslid op plaatst, blijven de goederen gewoon liggen tot de volgende ronde. Iedere opvolgende ronde wordt de stapel grondstoffen gewoon aangevuld.

Oogsten en voedertijd

Tijdens het spel vinden 6 momenten plaats waarop er geoogst mag worden, je verbouwde groenten mogen dan van de akkers gehaald worden. En dat is broodnodig ook, want daarnaast moeten je gezinsleden ook gevoed worden. Kom je tijdens deze momenten voedsel tekort om al je gezinsleden te voeden, dan krijg je strafpunten. Het winnen wordt dan heel wat lastiger, zaak dus om een goede balans te vinden en van te voren goed na te denken wanneer je weer tegen een voedseltekort gaat aanlopen. Tijdens zullen dieren zich voortplanten wanneer je paartjes hebt en er voldoende ruimte beschikbaar is in de weiden.

Voordelen van ambachten en investeringen

In een spel Agricola krijg je 7 ambachtskaarten die je tegen betaling kan inzetten. Daarnaast krijg je 7 investeringskaarten waarin je tijdens het spel kunt investeren. Met beide kun je kleine voordelen behalen, of aan het einde van het spel bonuspunten scoren. Een voorbeeld van een ambachtskaart is de ‘brandhoutsprokkelaar’ welke ervoor zorgt dat je een extra hout krijgt wanneer je bepaalde actievelden gebruikt. In totaal zijn er 48 verschillende ambachtskaarten en 58 verschillende investeringen, waardoor ieder spel een andere setting oplevert.

Winnen of verliezen

Na 14 ronden wint diegenen met het hoogste aantal punten. Dit is een optelsom van de staat en omvang van de boerderij en alles daaromheen. Heb je slechts een houten boerderij, dan loop je niet erg binnen met punten. Wanneer je daarentegen al flink hebt uitgebreid met nieuwe kamers of zelfs je boerderij hebt verbouwd naar leem of zelfs steen, dan kunnen de punten hoog oplopen. Ook voor de hoeveelheid akkers, omheinde weiden, je complete veestapel, aanwezige gezinsleden en de verbouwde groente en granen leveren punten op.

Een leuke extra, nou ja wanneer het in je voordeel werkt dan, is dat je ook minpunten te krijgen. Hierdoor moet je focus hebben op alle onderdelen waarmee punten behaald kunnen worden. Als voorbeeld, heb je slechts 0 of 1 akkers, dan krijg je 1 minpunt.

Als je geïnvesteerd hebt in ambachts- en investeringskaarten, kun je aan het einde van het spel nog eens extra bonuspunten halen. Dit staat aangegeven aan de onderkant van de kaart. Goede redenen dus om ook hier slim mee om te gaan.

Is Agricola de moeite waard om te kopen of spelen?

Agricola geeft een mooie balans tussen een goed toegankelijk bordspel en een meer expert georiënteerd bordspel. De leercurve is zeker niet hoog, maar om alle stappen goed te begrijpen ben je in je eerste spel wel wat tijd kwijt. Als je voor het eerst aan de slag gaat, moet je echt zowat een avond de tijd nemen hebben wij gemerkt. Maar heb je de regels eenmaal door, dan speel je het met twee personen prima uit binnen 60 minuten.

Aangezien er veel variaties mogelijk zijn, blijf je in de eerste tien spellen gewoon nieuwe methoden ontdekken. Dan ben je er echter nog niet, want je zal je tijdens het spel moeten aanpassen. Het gebeurt nogal eens dat je tegenstander precies die grondstoffen pakt waar ook jij op uit was. Juist dit gedeelte zorgt ervoor dat je iedere beurt opnieuw stappen vooruit aan het denken bent. Daarbij komt ook nog eens dat het spel zich dynamisch opbouwt. Iedere ronde komt er een nieuw actieveld bij. Deze worden geschud waardoor de volgorde steeds anders zal zijn.

De geluksfactor van Agricola is laag. Dit zijn eigenlijk alleen de ambachtskaarten en investeringskaarten die je aan het begin van het spel krijgt. Hoewel goede kaarten kunnen helpen, bepaalt dit per definitie niet de winnaar van het spel. Het vooral tactisch denken en de juiste stappen nemen, voor de een zal dit een pluspunt zijn en voor de ander niet.

Goed om te weten is dat Agricola winnaar was van de Nederlandse Spellenprijs 2009 en genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2009 in categorie 12+.

Dit alles bij elkaar maakt Agricola een aanrader en moet je dit bordspel gewoon een keer geprobeerd hebben. Zoals gezegd een expert-spel, maar zeker niet hoogdrempelig!

Agricola kopen

Agricola is te koop bij bol.com en 999 Games.

Sale (NL)Sale (NL)

Geef een reactie