Codenames Duet review: zoek contact met je spionnen

Je bekijkt nu Codenames Duet review: zoek contact met je spionnen
Codenames Duet review
Codenames Duet
Codenames Duet

Het spel Codenames is vooral bekend als een partyspel wat je met grote groepen op een feestje speelt. Met minimaal 6 personen is het spel het leukst om te spelen en komt het het beste tot zijn recht. Maar omdat feestjes en partijtjes niet iets dagelijks zijn, heeft White Goblin Games gekozen voor een tweespeler versie van het spel, zodat je Codenames ook kan spelen als je doordeweeks thuis op de bank zit. Met Codenames Duet werk je coöperatief aan hetzelfde doel als in Codenames.

Codenames Duet
Aantal spelers: 2 personen
Genre: Coöperatief spel

Codenames Duet is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

Het doel van het spel Codenames Duet is contact leggen met je spionnen. Lukt je dit voor je beurten op zijn, dan win je gezamenlijk het spel. Contact leggen met spionnen doe je door de codenaam van de spionnen te vinden. Deze vind je doordat je medespeler een juiste tip over deze codenaam geeft. Maar wijs je per ongeluk de codenaam van een huurmoordenaar aan, dan verlies je het spel. De tips zijn dus van groot belang in het spel en moeten duidelijk zijn.

Codenames Duet sleutelkaart
Codenames Duet sleutelkaart

Inhoud van de doos van Codenames Duet

• 100 dubbelzijdige kaarten met een sleutelcode
  • 200 dubbelzijdige kaarten met woorden
  • 15 groene spionnen
  • 1 huurmoordenaar
  • 11 tijdfiches
  • 1 kaarthouder
  • 1 missieblok

Om te beginnen schud je alle woordkaarten door elkaar en trek je er 25 van de enorme stapel. Deze 25 kaarten met woorden leg je in een grit van 5 x 5 kaarten, zodat iedereen ze goed kan zien. Vervolgens trek je één kaart met een sleutelcode en zet je deze in de kaarthouder, zodat elke speler een kant van de sleutelcode kan zien. De 15 groene spionnen en de huurmoordenaar komen naast het grit van 25 kaarten te liggen. Tot slot zorg je ervoor dat je 9 tijdfiches naast het grit hebt. Is het spel spelen met 9 tijdfiches nog te moeilijk, dan kies je voor alle 11 de tijfiches.

Codenames Duet startopstelling
Codenames Duet startopstelling

Codenames Duet spelregels en spelverloop

In Codenames Duet heb je 9 tijdfiches om het spel te voltooien. Dat betekent dat je 9 beurten hebt om het spel samen tot een eind te brengen. Maak je veel fouten, dan gaat het sneller. Samen ga je ervoor zorgen dat jullie de juiste woordkaarten uit het grit dat je hebt neergelegd raden. Dit lukt als jullie de juiste aanwijzingen aan elkaar geven.

Welke 15 woordkaarten jullie moeten raden staat op de sleutelcode, die in de kaarthouder staat. Aan de ene kant staan 8 woorden groen gemaakt en aan de andere kant zijn het er 7. Ook zijn aan beide kanten van de sleutelcode 3 woorden zwart. Dit zijn de huurmoordenaars, de woorden die juist niet geraden moeten worden omdat het spel dan meteen klaar is.

Het is de bedoeling dat allebei de spelers gaan bedenken hoe ze de woorden die geraden moeten worden het beste kunnen omschrijven. Het is heel slim als je ervoor zorgt dat je medespeler misschien meerdere woorden tegelijk kan raden. De omschrijving van het woord of de woorden mag altijd maar bestaan uit één woord. Maar dat ene woord kan dus op meerdere woordkaarten tegelijk slaan.

Moet je medespeler bijvoorbeeld de woorden kraan, zwembad en zee raden, dan kun je het woord water als omschrijving geven. Je zegt dan ‘water’ en noemt erbij voor hoeveel woordkaarten de omschrijving geldt. In dit geval zeg je dus; ‘water, 3’. Je medespeler heeft dan drie beurten om de juiste spionnen (woordkaarten) aan te wijzen.

Codenames Duet geraden woord
Codenames Duet geraden woord

Elke keer als een speler een juiste woordkaart aanwijst, mag daar een groene spion op worden geplaatst. Ook als het per ongeluk een woordkaart is die bij een andere omschrijving geraden moest worden. Maar wijst een speler een woordkaart aan die niet op de sleutelcode staat aangegeven, dan komt er een tijdfiche op deze woordkaart. Wijst de radende speler een woordkaart aan die op de sleutelcode staat aangegeven met een zwart kruis, dan is het spel direct afgelopen en hebben jullie verloren. Dit was één van de huurmoordenaars.

Codenames Duet foutief geraden woord
Codenames Duet foutief geraden woord

Zodra een speler besluit dat hij geen woordkaarten meer wil of kan raden is de beurt om en neemt hij een tijdfiche uit de voorraad naast het bord. Vervolgens is de volgende speler aan de beurt om een omschrijving te geven. Zo lang er tijdfiches zijn kun je door blijven gaan met het spel. Als de tijdfiches op zijn voordat alle woordkaarten geraden zijn heb je verloren. Zorg er dus voor dat je op tijd bent. Het is natuurlijk de kunst om het spel op te lossen in zo weinig mogelijk beurten.

Codenames Duet tijdfiche
Codenames Duet tijdfiche

Bij het spel is ook nog een missieblok meegeleverd, waarmee je een soort legacy spel ervan kan maken. Op het missieblok staat een wereldkaart met in elke stad nieuwe opdrachten. De opdrachten worden steeds moeilijker. Je moet bijvoorbeeld in steeds minder beurten de woordkaarten raden of je mag geen fouten meer maken bij het raden van de woorden.

Codenames Duet tijdreis
Codenames Duet tijdreis

Codenames Duet review, onze mening

Het spel Codenames kenden wij al en hebben we al op meerdere manieren gespeeld. Met grote groepen, wat het spel soms heel ingewikkeld maakte, want iedereen heeft zijn eigen strategie. Maar ook met zijn tweeën, wat we stiekem toch minder leuk vonden. Maar wat bij Codenames minder leuk is aan het spelen met twee spelers heeft Codenames Duet opgelost.

Codenames Duet volledig uitgespeeld
Codenames Duet volledig uitgespeeld

In dit spel is de verdeling gemaakt dat je allebei een keer mag raden, maar ook allebei een keer een omschrijving mag bedenken. Dit maakt het spel extra leuk, want je doet beide taken. Codenames Duet is echter wel een iets langer spel, omdat je elke keer even de tijd moet namen om een omschrijving te bedenken.

Bij Codenames kon je als het andere team aan het spelen was nadenken over een omschrijving, maar bij Codenames Duet moet je woordkaarten raden in de tijd dat je niet aan de beurt bent om een omschrijving te geven. Je hebt dus geen vrije tijd om even na te denken over je volgende omschrijving. De 15 minuten die op de doos zijn aangegeven als speeltijd kloppen ons inziens dan ook niet. Wij doen zeker wel een half uur over dit spel.

Codenames Duet is elk spel weer anders. De combinatie van woorden wisselt steeds, doordat je maar liefst 400 woorden hebt. Ook zijn er nog bonussets uitgebracht door White Goblin Games, zodat je ook eens kan wisselen met woordkaarten. Maar de woordkaarten van de basisversie Codenames zijn natuurlijk ook te gebruiken in dit spel.

De vormgeving van het spel is strak en netjes. De kaarten zijn duidelijk en vanaf twee kanten te lezen. De woorden staan namelijk ook nog een keer op zijn kop op elke woordkaart. Het woord op zijn kop is echter minder duidelijk gedrukt, dan het woord rechtop. Mijn voorkeur was wel geweest dat de woorden beide even duidelijk zouden zijn.

Het spel op zich is even inkomen. Na een paar beurten weet je het spel wel te winnen en kun je samen nieuwe missies voltooien. Het is niet makkelijk, maar zeker ook niet moeilijk om het spel te winnen. Het heeft er ook mee te maken hoe goed je elkaar kent. Daarom is Codenames Duet ook leuk om geregeld met een ander persoon te spelen, zodat het spel weer spannend wordt.