Ilös spel review: Waardevolle grondstoffen bemachtigen

Je bekijkt nu Ilös spel review: Waardevolle grondstoffen bemachtigen
Ilôs spel review

In Ilôs spelen de spelers als kooplieden en proberen door een machtige handelsvloot op te bouwen de nieuwe wereld te ontdekken. Tijdens die ontdekkingstocht komen de spelers eilanden tegen waar interessante grondstoffen overgekregen kunnen worden. Je gaat plantages stichting om kleurstoffen, specerijen en ebbenhout te verkrijgen, handelsposten bouwen voor extra grondstoffen, je gaat forten opzetten om jezelf te beschermen tegen piraten en goud proberen te krijgen bij goudaders of oude ruïnes.

Ilôs bordspel
Ilôs bordspel

In Ilôs is je doel om de meest waardevolle grondstoffen te verkrijgen. Je denkt dan direct aan goud, maar in Ilôs speel je als slimme kooplieden die zelf de prijzen opdrijven en koersen manipuleren. Hoe meer plantages je van één soort hebt, hoe interessanter het wordt om juist die prijs op te drijven.

Ik zal je alvast een tipje van de sluier geven, Ilôs vinden wij een erg goed spel wat we in korte tijd al heel wat keren hebben gespeeld! In dit review lees je alles over Ilôs, zodat jij zelf kunt bepalen of dit bordspel voor jou interessant genoeg is.

Ilôs
Geschikt voor 2 tot 5 spelers
Ongeveer 45 minuten speeltijd
Uitgever: 999Games

Ilôs is te bestellen bij bol.com en 999Games.

Ilôs spel zijaanzicht
Ilôs spel zijaanzicht

Het doel in Ilôs

In Ilôs draait het erom om de rijkste speler te worden. Dat gaat niet zonder slag of stoot, je probeert zo snel mogelijk de juiste eilanden te ontdekken waarop je grondstoffen kunt inwinnen. Een koersentabel bepaald de prijzen, die gedurende het spel opgehoogd kunnen worden. Van oorsprong goedkopere grondstoffen kunnen zo alsnog meer waard worden. Wanneer alle 10 de pioniers van één speler ingezet zijn, eindigt Ilôs. De grondstoffen die alle spelers hebben verzameld worden getoond en aan de hand van de huidige koersen kan de speler met het meeste rijkdom bepaald worden.

Tegels aanleggen
Tegels aanleggen

Wat zit er in de doos van Ilôs?

Ilôs is een fraai vormgegeven spel met een heleboel spelmateriaal. Er is aandacht gegaan naar de vormgeving, en dat kan kunnen wij wel waarderen. De schepen en pioniers die iedere speler krijgt zijn leuk en mooi van hout. De actiekaarten zijn mooi vormgegeven en wat dikker waardoor ze niet snel buigen. De tegels waarmee de wereld tijdens het spel opgebouwd wordt zijn mooi vormgegeven, en de grondstoffiches zijn er in overvloed. Eén klein minpuntje vind ik de zichtschermen, die zijn gemaakt van een vouwbaar stuk stugger papier. Dit had mijn inziens best van karton gemogen, maar tot nu toe blijven ze bij ons mooi en netjes.

• 90 actiekaarten
  • 5 zichtschermen (1 per kleur)
  • 5 productietableaus
  • 25 schepen (5 per spelerskleur)
  • 50 pioniers (10 per spelerskleur)
  • Koersentabel tableau
  • 10 prijsverhogingsfiches
  • 20 (eiland) tegels
  • 152 grondstoffiches (ebbenhout, specerijen, kleurstoffen en goud)
  • 10 gebouwenfiches (forten en handelsposten)

Voorbereiding van een spel Ilôs

Alle actiekaarten worden geschud en op een gedekte stapel klaargelegd. Alle grondstoffiches worden per soort gesorteerd en klaargelegd zodat alle spelers erbij kunnen. De gebouwenfiches met forten en handelsfiches worden zo eveneens klaargelegd. De koersentabel wordt klaargelegd en 8 van de prijsverhogingsfiches worden op de daarvoor bedoelde velden klaargelegd.

Ilôs startopstelling
Ilôs startopstelling

Per speler worden er 4 (eiland) tegels genomen die gedekt op een stapel worden klaargelegd. 3 tegels worden omgedraaid zodat deze zichtbaar zijn voor de spelers, ze vormen daarmee het verkenningsgebied.

Iedere speler krijgt een zichtscherm wat hij voor zich neerzet, een productietableau, 5 schepen en 10 pioniers in zijn spelerskleur. We zijn nu klaar om de eerste eilanden van Ilôs te verkennen.

Ilôs speelstukken
Ilôs speelstukken

De eerste eilanden verkennen

Iedere speler trekt 5 actiekaarten van de gedekte stapel en neemt deze in zijn hand. Wanneer een speler niet tevreden is met zijn kaarten, mag hij er een deel van afleggen en daarvoor nieuwe kaarten trekken. Dat mag alleen nu, en is geen verdere regel wanneer de speler later in het spel actiekaarten trekt.

De eerste speler begint en mag uit het verkenningsgebied een tegel nemen en die op het midden van tafel leggen. Hij mag direct één van zijn schepen aan de kust van één van de eilanden op die tegel leggen. Daardoor mag je in het spel later op dit eiland plantages gaan maken, daar vertel ik je dalijk nog meer over.

De eerste tegel ontdekken in Ilôs
De eerste tegel ontdekken in Ilôs

Er wordt direct weer één nieuwe tegel van de stapel genomen die open in het verkenningsgebied gelegd wordt. Zo heeft de speler links van de startspeler ook weer drie tegels om uit te kiezen. De verkenning van de eerste eilanden gaat zo door totdat alle spelers één tegel gelegd hebben en daarop een schip hebben gezet.

Tegels moeten altijd aan elkaar passen. Een eiland moet dus grenzen aan een eiland, en water moet grenzen aan water.

Dan zijn we nu echt klaar om te beginnen!

Het spelverloop in Ilôs

Nu alle spelers een eerste tegel hebben gelegd, is er al een klein eilandcomplex ontstaan. Nu kan Ilôs echt beginnen. De beurt van een speler bestaat altijd uit drie stappen.

Stap 1: actiekaarten spelen

De eerste stap is het spelen van actiekaarten. Die stap is optioneel, een speler hoeft niet speciaal actiekaarten te spelen en mag dus ook direct doorgaan met de tweede stap.

Actiekaarten spelen in Ilôs
Actiekaarten spelen in Ilôs

Stap 2: grondstoffen produceren

In de tweede stap gaat de speler grondstoffen produceren. Hij mag dan zoveel grondstoffen uit de algemene voorraad nemen als er op zijn productietableau liggen. Verkregen grondstoffen legt hij achter zijn zichtscherm, zodat de andere spelers moeilijker bij kunnen houden welke grondstoffen alle spelers al hebben verzameld. Pas aan het einde van het spel worden deze zichtbaar gemaakt.

Plantages en goudmijnen krijg je door actiekaarten te spelen tijdens stap 1. Ik leg je later nog alle verschillende actiekaarten uit.

Hoe meer plantages en goudmijnen je hebt, hoe meer je iedere ronde dus ook gaat produceren. En dat is echt de basis van Ilôs. Heb je geen plantages of goudmijnen, dan heb je dus eigenlijk ook geen inkomsten. Het interessante is dat plantages iedere beurt opnieuw weer grondstoffen produceren. Hoe eerder je er een aantal hebt, hoe meer grondstoffen je dus ook aan het einde van het spel zult hebben.

Productietableau en huidige voorraad grondstoffen

Stap 3: nieuwe actiekaarten trekken

In de derde stap, wat het einde van de beurt is voor die speler, mogen er kaarten getrokken worden. Een speler mag 3 kaarten trekken en daarnaast 1 kaart per schip dat hij op het speelveld heeft plus 1 kaart per elk fort dat hij heeft gebouwd. Het aantal kaarten wat een speler in zijn hand mag houden is ongelimiteerd.

Ilôs kent 6 verschillende actiekaarten

In Ilôs draait alles om de actiekaarten. Zonder actiekaarten kun je eigenlijk helemaal niets. Met actiekaarten kun je een nieuw eiland verkennen, schepen verplaatsen, plantages stichten, forten of handelsposten bouwen, goudmijnen realiseren, ruïnes verkennen en de prijzen van grondstoffen verhogen.

Er zijn 6 verschillende actiekaarten die ieder een eigen eigenschap hebben. Ik zal ze alle 6 even kort toelichten, zodat je enig idee hebt wat precies de bedoeling is met deze kaarten.

In het algemeen geldt dat rechts bovenaan de kosten worden aangegeven. Voor de meeste kaarten zijn dit kaarten. Ook kan het zijn dat je één of twee schepen moet hebben op het eiland waar je de kaart wilt inzetten. Daarnaast zijn er ook nog piratenkosten, die worden in het rood weergegeven. Piratenkosten zijn alleen van toepassing wanneer een tegenspeler met een piratenschip bij jouw eiland ligt.

Schip

Door het spelen van de schip actiekaart mag je een nieuwe tegel verkennen en aanleggen aan het spel en daarop een schip leggen. Je mag er ook voor kiezen om geen tegel aan te leggen, maar een bestaand schip te verplaatsen naar een andere locatie of piratennest.

Actiekaart schip
Actiekaart schip
  • Kosten: 1 kaart afleggen

Plantage

Bij het spelen van deze kaart moet je twee kaarten afleggen. Je mag een pionier zetten op een grondstoffenveld naar keuze, dat kan ebbenhout, specerijen of kleurstof zijn. Daarna mag je direct één grondstof van de plantage op je productietableau leggen.

Actiekaart plantage
Actiekaart plantage
  • Voorwaarde: 1 schip bij het eiland.
  • Kosten: 2 kaarten afleggen.
  • Piratenkosten: 3 kaarten afleggen (wanneer een piraat bij het eiland ligt)
Kleurstoffen plantages voor gele speler
Kleurstoffen plantages voor gele speler

Goudmijn

Een goudmijn is gelijk aan dat van een plantage. De kosten zijn wel een stukje duurder en de randvoorwaarde is dat je twee schepen bij het eiland hebt liggen. Er moet natuurlijk een goudmijn op het eiland aanwezig zijn. Je mag dan een pionier op de mijn zetten en één goud op je productietableau leggen.

Actiekaart goudmijn spelen
Actiekaart goudmijn spelen
  • Voorwaarde: 2 schepen bij het eiland.
  • Kosten: 5 kaarten afleggen.
  • Piratenkosten: 7 kaarten afleggen (wanneer een piraat bij het eiland ligt)

Gebouw

Met deze kaart mag je een fort of een handelspost bouwen op een bouwplaats. Met een fort zorg je ervoor dat je de piratenkosten op dat eiland niet meer hoeft te betalen. En met een handelspost zorg je ervoor dat je een bestaande productielocatie mag kopiëren. Stel er is op dat eiland al een goudmijn in gebruik, dan mag je bijvoorbeeld die goudmijn kopiëren. Je mag dan één goud op je productietableau leggen. Op het gebouw wat je gemaakt hebt zet je één van je pioniers.

Handelspost voor kleurstoffen
Handelspost voor kleurstoffen
  • Voorwaarde: 2 schepen bij het eiland.
  • Kosten: 2 kaarten afleggen.
  • Piratenkosten: 4 kaarten afleggen (wanneer een piraat bij het eiland ligt)
Gebouw actiekaart
Gebouw actiekaart

Ruïne

Wanneer er een ruïne op het eiland is, mag je een ruïne actiekaart spelen zodat je deze mag ontdekken. Je moet daarvoor 7 kaarten afleggen en de randvoorwaarde is dat er minimaal 1 schip bij dat eiland aan de kust ligt. Je ontvangt direct 3 goud. Op de ruïne die je ontdekt zet je één van je pioniers.

Ruïne actiekaart
Ruïne actiekaart
  • Voorwaarde: 1 schip bij het eiland.
  • Kosten: 7 kaarten afleggen.

Markt

De markt actiekaart is de manier om de prijzen eens flink op te drijven. Bij het spelen van deze actiekaart mag je een prijsverhogingsfiche op het spoor leggen welke jij wilt opdrijven. Een randvoorwaarde is dat je wel één grondstof moet afleggen van de soort waarvan je de prijs wilt opdrijven. Maar die kosten heb je natuurlijk zo weer terugverdiend, zeker wanneer er nog meerdere speelrondes gaan volgen.

Prijzentabel en huidige marktwaarde
Prijzentabel en huidige marktwaarde
  • Kosten: 1 grondstof afleggen van de soort waarvan je de prijs wilt opdrijven.
Markt actiekaart
Markt actiekaart

Alle pioniers van één speler zijn gebruikt

Ilôs eindigt wanneer één van de spelers al zijn 10 pioniers heeft ingezet. De gestarte ronde wordt dan nog wel afgemaakt, tot de startspeler weer aan de beurt is.

Vervolgens nemen alle spelers hun zichtschermen weg. Ze tonen alle verkregen grondstoffen tijdens het spel en tellen de waarde er van uit aan de hand van de koersentabel.

De speler die de hoogste totale waarde heeft is de winnaar van Ilôs.

Onze mening en review over Ilôs

Ik gaf je al een tipje van de sluier dat wij Ilôs een goed spel vonden wat je zo meerdere keren achter elkaar kunt blijven spelen, zonder dat je het idee hebt steeds exact hetzelfde te doen. Ilôs is bij ons een blijver met heel veel mogelijkheden, waarbij ieder spel anders is, wat vlot speelt en vooral niet al te ingewikkeld is. Een heel mooi vormgegeven en toegankelijk spel voor families maar ook de serieuzere bordspeler.

In Ilôs zit erg veel om rekening mee te houden, zonder dat het spel complex wordt. De beurten zijn lekker eenvoudig. Je speelt actiekaarten, produceert grondstoffen zoals je productietableau aangeeft en als laatste stap neem je nieuwe actiekaarten afhankelijk van het aantal schepen en forten in jouw kleur. En vaak zijn het die vlot spelende spellen, net als Ilôs waarbij je na een potje gewoon direct weer de rematch aan wilt gaan met je tegenstanders.

In Ilôs gaat het niet speciaal om alleen de hoeveelheid goederen die je verzameld, maar ook de waarde daarvan. En die kun je deels zelf bepalen, door het opdrijven van de prijs. Dat is een erg interressant mechanisme waardoor je jezelf steeds moet afvragen wat op dat moment de beste keuze is om te maken. Ga je verder optimaliseren voor aantallen, of toch maar proberen om de waarde op te drijven? Vergeet daarbij ook niet dat het opaarden van waarde ook één grondstof in die soort kost. Natuurlijk moet je daarbij goed blijven opletten wat je tegenspelers doen. Stel zij waarderen bepaalde grondstoffen in prijs op, dan kan het wel eens interressant zijn om snel plantages te maken in die grondstof en mee te liften op de hogere marktprijs.

Qua interactie zit het dus wel goed. Die is lekker hoog doordat je met meerdere spelers allemaal aan dezelfde eilanden werkt. Er komen steeds nieuwe tegels bij die het eiland vearnderen, soms in je voordeel en soms in je nadeel. Je moet daardoor blijven reageren op nieuwe tegels die in het spel komen. Doordat er meer tegels zijn dan waarmee je speelt, ga je ook zien dat er in ieder spel een andere verhouding van verkrijgbare grondstoffen is. In het ene spel zijn er wel 6 specerijen plantages, en in het volgende spel slechts 2. Een winnende tactiek in het eerste spel hoeft dus zeker niet een winnende te zijn voor het tweede spel.

Om dat alles af te maken is de vormgeving van Ilôs erg mooi, je kunt merken dat hier wel aandacht en tijd naartoe is gegaan. De eilandtegels zijn mooi vormgegeven en kwalitatief van dik karton. De actiekaarten zijn allemaal even mooi vormgegeven. Iedere spelen heeft houten speelstukken die leuk zijn vormgegeven en overall is de kwaliteit van alle materialen goed.

Ilôs is een area control spel wat erg toegankelijk is en is zeker niet moeilijk. Het is een spel met ontzettend veel mogelijkheden, ondanks dat er maar verschillende 6 actiekaarten zijn. Je bent constant bezig met het maken van de juiste keuzes. Voor ons is Ilôs een ideaal spel wanneer we iets willen spelen met strategie en diepgang, waarbij alle acties effect hebben op elkaar, maar niet de hele avond met één spel bezig willen zijn. Want in ongeveer 30 tot 45 minuten kunnen wij prima een spel Ilôs spelen. Wij vinden Ilôs een prachtig vormgegeven en interactief spel.

Ilôs is verkrijgbaar bij 999Games en bol.com.