Via Stracciatella kaartspel review: Verkoop ijsjes en win medailles!

Je bekijkt nu Via Stracciatella kaartspel review: Verkoop ijsjes en win medailles!
Via Stracciatella review
Via Stracciatella Bordspel
Via Stracciatella Bordspel

Voor ons klonk Via Stracciatella als een leuk zomers spelletje en dat was het dan ook. In Via Stracciatella ben je een ijscoman die zo snel mogelijk zijn bestellingen moet afleveren. Dit doe je door de juiste ijsjes aan de juiste klanten te geven. Met het snel afmaken van bestellingen kun je medailles verdienen, die je uiteindelijk naar de winst brengen.

Via Stracciatella is verkrijgbaar bij bol.com en 999Games.

Het doel van Via Stracciatella is zo snel mogelijk 9 loyaliteitspunten verdienen. Dit zijn de medailles die afgebeeld staan op de speelkaarten. Je kunt deze verdienen door bestellingen af te ronden, maar ook door met je afgeronde bestellingen een gebiedskaart te verdienen. Op de gebiedskaart staan extra loyaliteitspunten, zodat je eerder aan de 9 komt.

Inhoud van het doosje van Via Stracciatella

• Scorespoor
  • 4 pionnen in de vorm van een ijscokar
  • 4 kaarten met het spelverloop
  • 4 kaarten met gekleurde ijscokarren
  • 8 gebiedskaarten
  • 44 ijskaarten
  • 16 fiches
  • Spelregels in Nederlands en Frans
Wat zit er in de doos?
Wat zit er in de doos?

Via Stracciatella heeft een heleboel speelmateriaal wat je op moet zetten. Het kost even tijd om een spel te beginnen, maar het vrolijke speelbord maakt dat je meteen al zin krijgt in een potje Via Stracciatella. Allereerst sorteer je de gebiedskaarten op soort. Van elke gebiedskaart zijn er twee. Eén met veel loyaliteitspunten erop en één met minder loyaliteitspunten. Je legt bij elke soort de kaart met de meeste loyaliteitspunten bovenop. De gebiedskaarten leg je aan de zijkant van het speelveld. Het scorespoor plaats je in het midden van de tafel waarbij je op de gaten in het wegdek fiches neerlegt. De raketfiches gebruik je in het basisspel. De andere ijsfiches gebruik je in een andere versie van het spel. Alle spelers kiezen een kleur en krijgen hiervan de pion (ijscokar) en het kaartje met dezelfde kleur ijscokar erop. De ijskaarten worden geschud en op een stapel gelegd, met drie ijskaarten open ernaast. Aan de andere kant van de stapel blijft ruimte vrij voor een aflegstapel. Iedere speler krijgt drie ijskaarten in zijn hand en als je het spelverloop graag bij de hand wil hebben, ook een kaartje met het spelverloop erop. Het spel kan beginnen.

Via Stracciatella spelregels en spelverloop

Via Stracciatella heeft hetzelfde speelprincipe als het spel Patchwork van 999 Games. De speler die achteraan op het scorespoor staat is aan de beurt. Als je op dezelfde plek op het scorespoor staat is altijd de onderste ijscokar aan de beurt.

Als je aan de beurt bent, zijn er drie verschillende acties die je kunt uitvoeren. Al deze acties kosten stappen op het scorespoor. De drie verschillende stappen die je kunt uitvoeren zijn:

1. Voorraad aanvullen

Je mag tot maximaal vijf kaarten kopen van de stapel of van de drie opengelegde kaarten. Als je een opengelegde ijskaart wegneemt, wordt deze plek meteen opgevuld met een nieuwe ijskaart. Het aantal kaarten dat je neemt, is het aantal stappen op het scorespoor. Als je meerdere ijskaarten neemt gaat de ijscokar dus ook verder vooruit en kan je tegenspeler ook weer meer beurten uitvoeren.

Spelopzet
Spelopzet

2. Klanten lokken

Klanten lokken is het afleggen van een kaart uit je hand onder het kaartje met de gekleurde ijscokar. Dit kost het aantal stappen op het scorespoor dat is aangegeven in de rechter bovenhoek bij de muzieknootjes. Je legt het kaartje zo onder de gekleurde ijscokar dat de bestellingen van de klanten zichtbaar zijn.

3. Bestellingen afwerken

Elke bestelling die je afwerkt kost één stap op het scorespoor. Eerst werk je de bovenste bestelling van het kaartje af en daarna de onderste bestelling. Als je de bovenste hebt afgewerkt, schuif je het kaartje iets verder onder je gekleurde ijscokar kaart, zodat alleen de onderste bestelling nog zichtbaar is.

Je eigen ijskar
Je eigen ijskar

Als je een complete bestelling hebt afgerond, mag je de ijskaart draaien en onder je gekleurde ijscokar kaart leggen, met aan de linkerkant nog een klein gedeelte zichtbaar. Op dit kleine gedeelte zie je wat het afronden van deze ijsbestelling heeft opgeleverd. Het kunnen ijsjes zijn, maar ook loyaliteitspunten. Als je meerdere ijsjes hebt gescoord, kun je gebiedskaarten scoren. Deze gebiedskaarten geven je nog meer loyaliteitspunten.

Kom je met je pion op het scorespoor als eerste over een gat in de weg, dan mag je het fiche dat erop ligt nemen. Het fiche is een bonusijsje dat je kan inleveren om je bestelling af te ronden. Op het moment dat je het fiche inlevert, leg je het weer terug op het scorespoor op de eerstvolgende lege plek.

Scorespoor
Scorespoor

Einde van het spel Via Stracciatella

Het spel Via Stracciatella is afgelopen als iemand 9 loyaliteitspunten heeft verdiend. Deze speler wint het spel. Het spel wordt echter nog wel afgespeeld tot iedereen met zijn ijscokar over de winnaar heen is. Het is dus mogelijk dat iemand anders ook nog 9 loyaliteitspunten haalt in zijn laatste beurten.

Via Stracciatella review, onze mening

Zomer, zon, ijsjes! Het spel Via Straciatella geeft je meteen een ’s zomers gevoel met al die vrolijke kleurtjes en plaatjes. De leuke gekleurde pionnen in de vorm van een ijscokar zijn handig gemaakt. Je stapelt ze makkelijk op, op het scorespoor als je toevallig terechtkomt op hetzelfde vakje. Het scorespoor heeft dezelfde opzet als bij het spel Patchwork. Je mag beurtjes maken zolang je achterligt. Dit zorgt ervoor dat je vaak meerdere acties kan uitvoeren en speelt lekker vlot weg.

Jammer is wel dat het speelbord gemaakt is van een dun soort karton en opgevouwen zit in de doos. De vouwnaad is niet zo strak, waardoor het scorespoor niet plat op tafel ligt, maar een beetje bol staat. Dit bemoeilijkt het spelen. Het spel bij ons thuis is echter nog vrij nieuw en het probleem zou naar verloop van tijd zichzelf kunnen oplossen.

Via Stracciatella heeft een systeem waarbij de kaarten worden gebruikt voor meerdere doeleinden. Zo is de ijskaart niet alleen een bepaald soort ijsje, maar tegelijkertijd ook een bestelling en een beloning. Alles staat aangegeven op dat ene kaartje. In het begin is dit even wennen en zorgt het voor wat onduidelijkheid. Maar als je de spelregels kent en het spel speelt makkelijk weg, is het alleen maar een voordeel. Het bespaart speelmateriaal uit en dat kun je dan ook niet kwijtraken.

Op de doos van Via Stracciatella is wel een klein foutje gemaakt. Er staat dat het spel vanaf 12 jaar is, maar ook kinderen van 8 jaar kunnen al meedoen. Op de website is dit ondertussen aangepast en wij delen de mening ook dat het zeker speelbaar is vanaf 8 jaar. De spelregels zijn simpel van opzet en het thema van het spel is ook voor jongere kinderen goed vermaak.