Ken je Carcassonne? Nee? Dan raad ik je aan wel even aandachtig door deze recensie heen te lopen. Carcassonne is namelijk in mijn ogen een erg leuk spel en zeker de moeite waard om te proberen. Het is best populair en heeft ondertussen al een groot aantal uitbreidingen. En geloof me, als je eenmaal start met het basisspel wil je heel snel wat nieuwe uitbreidingen proberen!
Inhoudsopgave
Mijn beoordeling van Carcassonne
Ik vind Carcassonne een bijzonder goed tegellegspel en ik zal je uitleggen waarom ik deze mening heb. Het bijzondere van Carcassonne is dat het ontzettend laagdrempelig is, maar het kan zeer tactisch en zeer strategisch gespeeld worden. Precies dat vind ik de kracht van dit spel. Iedereen begrijpt het direct tijdens de eerste keer spelen, maar om écht goed te spelen komt er heel wat meer bij kijken. In mijn ogen is dit een familiespel en gelijktijdig een serieus strategisch bordspel.
Zelf kan ik er niet genoeg van krijgen, voor die reden kocht ik direct aan het begin zo goed als alle uitbreidingen. Je krijgt steeds één tegel tot je beschikking en die probeer je zo goed mogelijk aan te leggen aan een passende locatie waarop je het liefste punten kunt scoren. Je moet wel strategisch vooruit denken. Want met boeren in weilanden zijn op het einde van het spel heel wat punten te halen. Het lastige, er mag maar één boer per weiland liggen. Ligt er al een, dan zul je de boer op een andere locatie moeten leggen en deze later proberen te verbinden.
Het enige minpuntje is dat je soms wel een beetje geluk moet hebben met je tegels. Aan de andere kant is het spel wel goed gebalanceerd, vooral met twee spelers. Door slim aan te leggen kun je je eigen bouwwerken verdedigen en voorkomen dat ze worden ingepikt. Of zelfs het compleet klemzetten van anderen zodat ze het niet meer kunnen afronden en een meeple kwijtraken. Daar kun je flink voordeel mee halen.
De spelregels van Carcassonne zijn heel goed te volgen. Er worden sprekende voorbeelden gebruikt van de puntentellingen voor afgeronde wegen, steden, kloosters en er is een duidelijke toelichting over de boeren en telling daarvan. Het leukste is nog dat de spelregels binnen 5 minuten uitgelegd zijn aan een nieuwe speler. Een erg goed spel wat zelfs in onze lijst met beste bordspellen nog altijd zeer goed scored.
De belangrijkste spelinformatie over Carcassonne
Auteur: Klaas-Jurgen Wrede
Uitgever: 999Games
Speeltijd 30 minuten (met twee spelers 15-30 minuten)
2 tot 5 spelers
Doel in het bordspel Carcassonne
Je legt om beurten tegels om bouwwerken af te maken. Tegels vormen combinaties van wegen, steden, kloosters en grasvlaktes. hoe beter je deze aan elkaar weet te leggen, en hoe slimmer je daar jouw meeples op plaatst, hoe meer punten dit jou zal opleveren. Hoe groter projecten worden, hoe meer punten deze opleveren.
Start van een spel
In Carcassonne start iedere speler met één tegel in zijn hand en er ligt één starttegel op het midden van tafel. De spelers krijgen ieder 7 meeples in eigen kleur en één op het scorebord. Alle overige tegels vormen samen de trekstapel.
In het basisspel krijg je overigens ook twee mini uitbreidingen, daar kom ik straks nog even op terug.
Om en om een tegel aanleggen tijdens je beurt
je tegel moet altijd passend aangelegd worden aan de bestaande tegels. Een weg verbind je met een weg, stad aan stad en weide aan weide. Simpeler kan het eigenlijk niet.
Nadat je je tegel hebt aangelegd mag je één horige op die tegel zetten, bijvoorbeeld op de stad. Staat er al een horige (van jou of een andere speler) op datzelfde project? Dan mag dat helaas niet. Wat je dan wel kunt doen is de tegel er net naast leggen en daar je horige opzetten. Wellicht kun je die tegel nog verbinden met een tegel die je in een latere beurt krijgt. Je deelt dan uiteindelijk de punten bij een gelijkstand. De speler met de meeste horigen op één project krijgt alle punten voor zichzelf. Steeds na je beurt trek je direct een nieuwe tegel van de stapel.
Punten scoren door verschillende projecten
Steeds als het lukt een bouwwerk af te maken, worden direct de punten geteld. Stelt je maakt een weg af van in totaal 4 tegels lang, dan mag je 4 punten vooruit op het scorebord. Je pakt je horige terug en zet direct de 4 punten vooruit. je krijgt daarmee je horige terug om op een volgend project weer te gebruiken. Voor de verschillende projecten zijn deze punten te behalen:
- Afgebouwde wegen brengen 1 punt per tegel op.
- Afgebouwde steden brengen 2 punten per tegel op, plus 2 punten voor ieder wapenschild in de stad.
- Een klooster dat omringd is door tegels (3 x 3) levert 9 punten op.
Boeren in een weide
Door een meeple plat in de weide te leggen, zijn erg veel punten te behalen aan het einde van het spel. Iedere stad die afgerond is die aangrenzend is in dezelfde weide levert 3 punten op. Dat kan hard oplopen, stel er zitten 8 steden in de weide, dan levert dat 24 punten op. het enige lastige is dat een boer niet teruggenomen mag worden tijdens het spel, zoals wel het geval is bij het afronden van de andere bouwwerken.
Punten telling aan het einde van het spel
Als alle tegels aangelegd zijn, is het spel afgelopen. Op dat moment worden ook alle onafgebouwde bouwwerken geteld waarop een horige staat. Die telling gaat als volgt:
- Wegen die niet afgebouwd zijn leveren 1 punt per tegel op.
- Steden die niet afgebouwd zijn brengen 1 punt per tegel en 1 punt voor iedere wapenschild op.
- Onafgebouwde kloosters geven 1 punt per landtegel (bijvoorbeeld 5 punten uit maximaal 9 punten).
- Voor boeren ontvang je 3 punten per afgebouwde stad in de weide.
Mini uitbreiding De Rivier
Erg leuk is dat je tegenwoordig met de nieuwe editie van het Carcassonne basisspel direct ook twee mini-uitbreidingen erbij krijgt. Dat zijn Carcassonne De Rivier en De Abt.
Bij Carcassonne De Rivier zitten 12 landtegels, in de vorm van een rivier met een starttegel en een eindtegel. De tegels van de rivier blijven apart van het basisspel, daarmee start je het spel. Om en om leg je één van de riviertegels aan. Je mag daar ook direct horigen op plaatsen.
Mini uitbreiding De Abt
Je krijgt bij de start een extra meeple per speler, de Abt. Een hele kleine uitbreiding, maar het brengt wel een nieuwe interessante mogelijkheid met zich mee. Je mag met een Abt alleen op een klooster of een tuin gaan staan. Tuinen staan op sommige tegels in het basisspel afgebeeld. Net als een klooster maak je tuinen af door 3 bij 3 hokjes rondom de tegels compleet te maken. Beide leveren 9 punten op.
Het mooiste moet echter nog komen, de extra eigenschap van de Abt. Je mag hem alweer wegnemen voordat het project is afgebouwd. Dat mag alleen als je in jouw beurt een tegel aanlegt zonder een nieuwe horige te plaatsen. Je krijgt dan de punten naar gelang de hoeveelheid tegels die al rondom je klooster of tuin liggen.
Ben je al toe aan een uitbreiding?
Er is een legio aan mogelijkheden. Ik ben een artikel geschreven waarin ik alle uitbreidingen van Carcassonne vergelijk en daarover mijn mening geven: De beste Carcassonne uitbreidingen in één overzicht.
Carcassonne Big Box 3
Mocht je Carcassonne wel wat lijken, kun je ook eens een blik werpen op de Carcassonne Big Box 3. Je krijgt daarmee echt een mooie set waar je voorlopig mee vooruit kan. En ook best voordelig, waarschijnlijk zouden 9 van de 10 mensen een uitbreiding kopen bij alleen het basisspel. Je krijgt dan een hele rijke set met de volgende onderdelen:
- Basisspel Carcassonne (alles in nieuwe editie).
Twee complete uitbreidingen
Dit vind ik persoonlijk ook de tweede leukste uitbreidingen, mede door die reden is de Big Box zo interessant.
9 mini-uitbreidingen
- Carcassonne De Abt
- Carcassonne De Rivier
- Carcassonne De Vliegtuigen
- Carcassonne De Veerboten
- Carcassonne Nieuwsberichten
- Carcassonne De Goudmijnen
- Carcassonne Tovenaar & Heks
- Carcassonne De Rovers
- Carcassonne De Graancirkels
De mini uitbreidingen zijn niet of heel moeilijk te verkrijgen. Waardoor deze set ook extra bijzonder is.