Go West bordspel review

Go West bordspel review
Go West bordspel review

Go West speelt zich af in de 18e eeuw, waar de bevolking zeer explosief groeit, doordat miljoenen immigranten vanuit Europa naar dit beloofde land zijn getrokken. De oostkust beloofd veel goeds, rijke landbouwgrond, wild en mineralen, waardoor de immigranten en bevolking steeds verder vanaf het oosten naar het westen van Amerika trekken met huifkarren. De spelers kruipen in de huid van kooplieden, die proberen te profiteren van de voortdurend passerende stoet aan huifkarren. We geven over Go West een uitgebreide review en staan stil bij onze mening over dit bordspel.

Go West
Go West

Go West
10 jaar en ouder
Aantal spelers: 2 tot 4
Speeltijd: 45 minuten
Phalanx Games b.v., uitgegeven door 999Games
Go West is verkrijgbaar bij 999Games en bol.com.

Go West is een bordspel voor 2 tot 4 spelers waar je ongeveer 45 minuten mee zoet bent. We staan stil bij de spelregels en geven in deze review onze mening.

Waaruit bestaat het spel?

Ik stond eigenlijk wel te kijken toen ik de redelijk kleine doos openmaakte van Go West. Ik was er niet vanuit gegaan dat er zoveel onderdelen in zouden zitten. Nu wil veel onderdelen op zichzelf nog niets zeggen over het spel zelf, maar het geeft mij altijd wel een goed gevoel. Wat krijg je allemaal?

  • 120 houten investeringsschijven (4 x 30 stuks voor iedere speler)
  • 4 grote zwarte schijven (marktscheiders)
  • 4 houten ‘dubbele actie’ schijven voor iedere speler één
  • 4 houten scorepionnen
  • 20 houten huifkarren
  • 80 speelkaarten (56 actiekaarten en 24 uitbetalingskaarten)
  • Speelbord
  • En de spelregels
Go West speelmateriaal
Go West speelmateriaal

De opbouw van een spel Go West!

Het speelbord wordt klaargezet en alle 20 huifkarren kunnen direct op ‘New England’ geplaatst worden, het meest oostelijke gedeelte. Alle actiekaarten worden op een stapel naast het speelbord neergelegd.

Verder krijgt iedere speler:

  • 7 actiekaarten (willekeurige kaarten)
  • 6 uitbetalingskaarten in zijn spelerskleur
  • De ‘dubbele actie’ schijf in zijn eigen spelerskleur
  • 30 investeringsschijven in zijn spelerskleur
  • Iedere startpion wordt standaard op 10 overwinningspunten geplaatst

De marktsporen

Marktspoor
Marktspoor

Er zijn vier delen van Amerika waar het allemaal om draait in het Go West bordspel. East, Great Plains, Midwest en West (van oost naar west). Ieder van deze stroken heeft een eigen markt spoor, afgebeeld aan de bovenzijde van het speelbord. Op dat markt spoor worden de marktscheiders (zwarte pionnen) geplaatst op het veld links bovenaan van ieder markt spoor.

Door actiekaarten te spelen, waar ik later op terug kom, mogen spelers op een marktspoor een investeringsschijf plaatsen. Hoe meer investeringsschijven jij krijgt op één marktspoor, en je weet de meerderheid te krijgen, dan kun je daar gedurende het spel punten mee scoren tijdens tussentijdse tellingen.

Op ieder veld mag slechts één zo’n schijf liggen. Er kunnen daardoor maximaal slechts 7 investeringsschijven op het marktspoor komen te liggen. Maar mocht het zo zijn dat je een actiekaart kunt spelen voor dat marktspoor, dan mag je de zwarte pion, de marktscheider, één stap vooruit plaatsen waardoor de investeringsschijf die op die plaats ligt plaats moet maken en terug gaat naar de speler waarvan deze schijf is. Jouw investeringsschijf krijgt dan weer een plekje.

Een beurt spelen

Bij iedere beurt in het Go West bordspel heb je de keuze uit één van de drie verschillende acties:

  1. Eén actiekaart spelen om gebieden te bezetten en huifkarren te verplaatsen.
  2. Eén uitbetalingskaart gebruiken en punten scoren.
  3. Eén actiekaart verkopen om investeringsschijven terug te krijgen vanuit de voorraad.

Een actiekaart in Go West spelen

Go West actiekaart spelen
Go West actiekaart spelen

Kies je voor het spelen van een actiekaart, dan mag je één van de 7 actiekaarten uit je eigen hand spelen. Bovenaan de actiekaart staat voor welk gebied de actie van toepassing is. Bijvoorbeeld het eerste gebied, East. Je mag daar één of meerdere, afhankelijk van de kaart, investeringsschijven op het marktspoor plaatsen.

Daarna mag je één of meerdere huifkarren verplaatsen richting het westen, afhankelijk van de hoeveelheid afgebeelde karren op jouw kaart.

Voor het spelen van een actiekaart moet je betalen, de hoeveelheid benodigde investeringsschijven staat onderaan de kaart afgebeeld. Heb je niet genoeg investeringsschijven, mag je eventueel betalen met overwinningspunten. Maar je gaat dan wel achteruit op het scorespoor! Ik heb nog maar weinig situaties meegemaakt waarbij dat ook echt nuttig bleek te zijn.

Uitbetalingskaarten gebruiken en punten scoren

Iedere speler krijgt bij de start van het spel 6 verschillende uitbetalingskaarten, deze zijn van 1 t/m 6 genummerd. En kosten respectievelijk 1, 3, 6, 10, 15 of 16 schijven om te gebruiken. Je dient deze kaarten altijd op volgorde uit te voeren.

Bij het spelen van een uitbetalingskaart wordt onmiddellijk het huidige speelbord aan punten geteld. Alle spelers krijgen dan direct punten, dat is afhankelijk van de huidige posities van investeringsschijven op de marktsporen. Er zijn twee varianten, waarbij het aantal huifkarren ten opzichte van investeringsschijven steeds de variant bepalen:

  1. Het aantal huifkarren is gelijk of groter dan het aantal investeringsschijven in desbetreffende gebied: de spelers krijgen één punt per investeringsschijf.
  2. Het aantal huifkarren is kleiner dan het aantal investeringsschijven in desbetreffende gebied: de speler met de meeste investeringsschijven krijgt de meeste punten, daarna de speler die op de 2e plek staat, vervolgens degene op de 3e plek, enzovoorts.

Voorbeeld voor variant 2: speler 1 met 3 schijven krijgt 3 punten, speler 2 met 2 schijven 1 punt, speler 3 met 1 schijf 0 punten).

Mocht bij de telling van een gebied met variant 2 een gelijkstand voorkomen, dan worden de punten verdeeld op basis van de volgorde van de investeringsschijven op het marktspoor. Met de klok mee vanaf de marktscheider (zwarte pion) worden de overwinningspunten verdeeld per schijf.

Actiekaart verkopen om investeringsschijven terug te krijgen

Zowel het spelen van actiekaarten als het spelen van uitbetalingskaarten kost investeringsschijven. En je bent daar beslist zo doorheen als je niet oplet. De derde actie is om een actiekaart uit je hand te mogen afleggen in ruil voor de kosten die erop aangegeven staan. Zo kun je dus tot maximaal 6 investeringsschijven in één beurt terugkrijgen. Je beurt is daarna direct voorbij.

De dubbele actie schijf gebruiken voor een dubbele speelbeurt

Aan het begin gaf ik al aan dat iedere speler een ‘dubbele actie’ schijf ontvangt. Aan het begin van je beurt mag je deze inzetten zodat je twee van de bovengenoemde acties mag uitvoeren binnen dezelfde speelbeurt.

Vervolgens dien je de ‘dubbele actie’ schijf apart te zetten. Wanneer alle spelers de dubbele actie schijf hebben gebruikt, mogen de spelers deze weer terugnemen om opnieuw in te zetten voor een dubbele speelbeurt.

Einde van een spel Go West

Langs de rand van het speelbord loopt een scorespoor. Wanneer een eerste speler 50 overwinningspunten haalt wordt de ronde afgemaakt en is diegene met de meeste overwinningspunten de winnaar.

Het einde van het Go West kan ook bepaald worden wanneer er zich geen huifkarren meer bevinden in New England en East. Dat zijn de twee meest oostelijk gelegen gebieden. Het spel is dan per direct klaar. Maar, er wordt eerst nog wel een extra telling gedaan. Degene met de meeste overwinningspunten is de winnaar.

Onze mening over het Go West bordspel

Ik gaf eerder al aan dat ik positief verrast was bij het openen van de doos dat er veel spelmateriaal in zit. Zelf had ik dat eigenlijk niet zien aankomen voor de prijs van rond de € 25,- euro. Dat was in ieder geval al de eerste meevallen. Al moet ik er wel direct bij zeggen dat ik het design en uiterlijk van Go West geen topper vind, ook al vind ik dat zelf niet het belangrijkste van een bordspel. De doos zelf is niet heel bijzonder en alle speelstukken zijn wat simpel vormgegeven, zoals de huifkarren bijvoorbeeld. Tijdens het spel zelf merkte wij dat de actiekaarten voor ‘West’ en ‘Midwest’ nog wel eens verward werden, doordat beide kleur geel en geel-bruinig zijn en echt sprekend op elkaar lijken.

Bij het spelen zelf kwamen wij er al snel achter dat het eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld is als we van tevoren dachten. Want bij het doornemen van de spelregels was eigenlijk niet alles zo duidelijk. Vooral het gedeelte met de puntentelling moest ik wel even opnieuw lezen. Maar na één compleet spel gespeeld te hebben was het voor ons duidelijk hoe alles in zijn werk ging. Bij het tweede spel zijn de spelregels niet meer aan bod gekomen. Begrijp je het eenmaal, dan speelt het echt vanzelf.

De manier van tussentijdse punten scoren met de uitbetalingskaarten is interessant, vooral voor bordspelers die van tactisch spel houden. Want het gebruik van een uitbetalingskaart van een willekeurige speler heeft op alle spelers effect. Je moet dus erg goed in de gaten houden wat je tegenstanders aan het doen zijn, of jij verwacht dat ze een uitbetalingskaart willen gaan gebruiken. En ook in welke gebieden zij er met de punten vandoor kunnen gaan. Dat kan in één of twee speelbeurten compleet veranderen.

Vooral de interactie is dus erg hoog. Ik denk dat vooral dat aspect samen met de uitbetalingskaarten en tussentijdse puntentellingen het spel interessant maken. Je kan elkaar lekker goed dwarszitten, door snel actiekaarten te spelen waarbij je som wel tot 4 huifkarren mag verplaatsen om zo de ander te ontdoen van zijn goede positie waarmee hij fors punten kan scoren.

Een ander aspect is dat er slechts 7 investeringsschijven op één marktspoor kunnen staan. Wil jij de 8e plaatsen, dan wordt de als eerst neergelegde investeringsschijf weer van het spoor verwijderd. Tactisch erg leuk om kaarten te bewaren die je later hiervoor nodig gaat hebben.

Ook al is het spel lekker tactisch, is er toch een redelijke geluksfactor aanwezig. Heeft niet de overhand, maar speelt wel een rol. Bij het spelen of afleggen van een actiekaart mag je steeds één nieuwe actiekaart van de stapel nemen. Je kunt daar precies de juiste kaart treffen, of een kaart waar je niets mee kunt. Dit heeft niet de overhand, maar speelt zeker een rol.

Sale (NL)Sale (NL)

Wat maakt Go West een leuk spel?

  • Het spelen met een marktspoor per regio en daarop investeringsschijven plaatsen is een leuk concept.
  • De tussentijdse puntentellingen die door alle spelers getriggerd kunnen worden hebben effect op alle spelers, dat maakt het tactisch en interessant om de juiste momenten te kiezen.
  • Wanneer je de regels en vooral de puntentelling door hebt speelt het snel en eenvoudig weg. Je hoeft daardoor niet lang op elkaars beurten te wachten.
  • Interactie is erg hoog, je bent constant alert op wat andere spelers doen, hoeveel investeringsschijven ze nog in voorraad hebben en op welke marktsporen bepaalde spelers de overhand hebben.
  • Speelt snel wanneer je de regels doorhebt speelt het snel en eenvoudig weg.
  • Vooral interessant voor liefhebbers van tactisch spel.

Wat is minder goed aan Go West?

  • Design en uiterlijk is geen topprestatie. Dit had wel wat specialer gemogen. De kleuren bruin en geel op de actiekaarten lijken sprekend op elkaar waardoor je per ongeluk een foutje kunt maken.
  • Het ‘Western’ thema komt niet speciaal naar voren in het spel.

Waar is Go West te koop?

Je kunt het Go West bordspel online bestellen via 999Games en bol.com.

Geef een reactie