De Verdwenen Ruines van Arnak uitgebreid spel review

Je bekijkt nu De Verdwenen Ruines van Arnak uitgebreid spel review
De Verdwenen Ruines van Arnak review
De Verdwenen Ruïnes van Arnak
De Verdwenen Ruïnes van Arnak

In dit bordspel review over De Verdwenen Ruines van Arnak gaan we uitgebreid in op het spel, de voorbereiding, het spelverloop en natuurlijk onze mening. De Verdwenen Ruines van Arnak is een prachtig thematisch bordspel waarbij we de ruines van, hoe kan het ook anders, Arnak gaan verkennen.

Iedere speler leid zijn eigen expeditie over het onbekende eiland Arnak, waarin ze proberen nieuwe geheimen over de verdwenen beschaving te ontdekken. Je probeert nuttige voorwerpen te verzamelen om te gebruiken tijdens je expeditie, zoekt locaties af om nieuwe voorwerpen te vinden, bestrijd bewakers om locaties te overwinnen en zoekt naar artefacten en bijzondere archeologische vindplaatsen. Het belangrijkste van het spel, waarmee je ook de meeste punten kunt verzamelen, gaat om het onderzoeken van de ruines van Arnak, waarbij je jezelf een weg probeert te vormen naar de verdwenen tempel.

In dit review deel ik mijn mening met je over het bordspel De Verdwenen Ruines van Arnak, uitgegeven door White Goblin Games.

Aantal spelers: 1 tot 4 personen
Speelduur: ongeveer 30 minuten per speler (3 spelers = 1,5 uur)
Vanaf 12 jaar en ouder
Genre: Deckbuilding, Workerplacement, strategisch bordspel

Doel van het bordspel De Verdwenen Ruines van Arnak

In De Verdwenen Ruines van Arnak probeer je zoveel mogelijk punten te verzamelen tijdens je expeditie. De speler die de meeste punten weet te verzamelen op de verschillende manieren die mogelijk zijn, wint het spel.

Je gebruikt steeds 5 speelkaarten uit jouw stapel kaarten waarmee je acties mag uitvoeren. Dat zijn onder andere het doen van opgravingen, ontdekken van nieuwe locaties, overwinnen van bewakers, het kopen en spelen van kaarten en het verrichten van onderzoek. Hoe beter het lukt om deze acties op elkaar af te stemmen, hoe meer punten je gedurende de expeditie kunt verzamelen. In totaal spelen de spelers 5 speelronden.

Inhoud van het spel De Verdwenen Ruines van Arnak

De Verdwenen Ruines van Arnak komt in een overvolle doos met spelmateriaal. Je begrijpt bij het openen van de doos dat je te maken hebt met een spel waar veel in zit en wat veel mogelijkheden zal hebben. Het spelmateriaal ziet er daarnaast prachtig uit. De voorwerpen zoals de robijnen en pijlpunten zijn prachtig mooi vormgegeven, ik vermoed 3D geprinte materialen. Het speelbord en de speelkaarten zien er allen mooi vormgegeven uit. Het spel als geheel ziet er prachtig uit. Er is zelfs gewerkt aan allerlei kleine details in het spelhandleiding, die het tot een feest maken om alles door te nemen.

Inhoud Arnak
Inhoud Arnak
  • Dubbelzijdig speelbord (vogeltempel voorkant en slangentempel achterkant)
  • Dubbelzijdig voorraadbord
  • 19 angstkaarten
  • 40 voorwerpkaarten
  • 35 artefactkaarten
  • 4 dubbelzijdige spelersborden
  • 15 bewakertegels
  • 10 niveau 1 locatietegels
  • 6 niveau 2 locatietegels
  • 12 assistenttegels
  • 1 maanstaf
  • 1 startspelertegel
  • 1 scoreblok
  • 27 munten
  • 27 kompassen
  • 16 afgodsbeelden
  • 24 tempeltegels
  • 1 stickerveld
  • 16 kleitabletten
  • 12 pijlpunten
  • 9 robijnen
  • 5 blokkeertegels
  • 18 onderzoeksbonustegels
  • 10 verzameltegels
  • 15 rivaaltegels (voor de solovariant)
  • 4 basiskaarten in iedere spelerskleur
  • 2 archeologen in elke spelerskleur
  • 1 logboek en 1 vergrootglas in elke spelerskleur
  • 1 (uitgebreide) handleiding met spelregels

Spelregels De Verdwenen Ruines van Arnak

Wanneer je dit bordspel voor de eerste keer gaat spelen, is het wel even zaak dat je goed de tijd neemt om alle regels goed door te nemen. Het is geen spel met weinig mogelijkheden, je krijgt 24 pagina’s die volgeschreven staan van boven tot onder, maar gelukkig met zeer duidelijke illustraties.

Ik zal in dit review over De Verdwenen Ruines van Arnak niet alle details van de regels vertellen, maar ik zal gedurende het review wel toelichten wat voor mogelijkheden je hebt tijdens het spelen van het spel. Ik hoop je daarmee een goed beeld te schetsen van dit bordspel, waardoor je zelf een goede keuze kunt maken of dit spel wel of niet wat is voor jullie.

Arnak spelregels
Arnak spelregels

Voorbereiding van een spel De Verdwenen Ruines van Arnak

Voor het eerste spel kun je het beste gebruik maken van het speelbord met de vogeltempel. Het speelbord met de slangentempel heeft namelijk afwijkende regels, die omschreven worden op de pagina 19. Wij gaan hier vooral in op de voorzijde, de vogeltempel.

Het speelbord wordt in het midden van tafel klaargelegd, en aangevuld met alle spelmaterialen afhankelijk van het aantal spelers. De kaarten worden daarbij natuurlijk goed geschud en klaargelegd op het bord. Tijdens de eerste ronde van het spel wordt de maanstaf klaargelegd op locatie 1, per ronde zal deze staf één stap doorschuiven. Aan de linkerkant van de staf wordt 1 artefactkaart open neergelegd en aan de rechterzijde worden 5 voorwerpkaarten open neergelegd.

Op alle niveau 1 en 2 locaties van het eiland worden de afgodsbeelden klaargelegd. En vervolgens afhankelijk van het aantal spelers worden er een aantal blokkeertegels neergelegd bij de actievelden aan de onderzijde van het speelbord. Met 4 spelers speel je met alle actievelden, maar bij drie spelers blokkeer je er bijvoorbeeld 3.

Het onderzoeksspoor wordt klaargemaakt. Alle tempeltegels worden op stapels neergelegd op de daarvoor bedoelde locaties. Afhankelijk van het aantal spelers worden de onderzoekbonustegels klaargelegd op de daarvoor bestemde locaties. Ook worden er zoveel onderzoekbonustegels gesloten neergelegd als het aantal spelers, deze worden als een gesloten stapel neergelegd bij de verdwenen tempel bonusstapel.

De voorraad met spelmaterialen van middelen, locatietegels, bewaker tegels en assistent tegels worden klaargelegd op het daarvoor bedoelde voorraadbord.

Startopstelling speelbord
Startopstelling speelbord

Voorbereiding van de spelersborden

Iedere speler krijgt zijn eigen spelersbord. Daarop krijgt iedere speler de vier startkaarten, dat zijn 2 financieringen en 2 verkenningskaarten. Daarbij krijgt iedere speler 2 angstkaarten, die ieder -1 punten opleveren aan het einde van het spel. De onderzoeksstenen in de vorm van een vergrootglas en een logboek worden klaargelegd bij het onderzoeksspoor op het speelbord zelf. Op het eigen spelersbord zetten de spelers ook de twee archeologen in spelerskleur.

De speler bepalen wie de startspeler wordt. Deze krijgt de startspelertegel. Na het aflopen van een ronde schuift de startspelertegel door naar de speler links van de startspeler. De startspeler krijgt 2 munten, de 2e speler krijgt 1 munt en 1 kompas, de 3e speler krijgt 2 munten en 1 kompas en de 4e speler krijgt 1 munt en 2 kompassen. We zijn nu klaar om een spel te starten.

Speelkaarten startset
Speelkaarten startset

Spelverloop in De Verdwenen Ruines van Arnak

Op het eerste oog vond ik De Verdwenen van Ruines van complex ogen, er zijn ontzettend veel verschillende acties en eigenlijk zag ik door de bomen het bos niet zo. Maar, heb je eenmaal een aantal rondes gespeeld dan begint alles te dagen en blijkt het geheel niet zo ingewikkeld te zijn. Een ontzettend handige aanvulling is de overzichtskaart die iedere speler krijgt. Die kun je vooral tijdens je eerste spel constant goed gebruiken om het overzicht met mogelijkheden te bewaren.

Het spel speelt op de volgende manier, waarbij de startspeler begint. Er mag één hoofdactie uitgevoerd worden en vervolgens mag je nog zoveel vrije acties spelen als je wilt. Na die beurt, is de speler links van je. Ben je opnieuw aan de beurt, dan mag je dus weer één hoofdactie uitvoeren en zoveel vrije acties als je wilt, enzovoorts. Net zolang tot je niet meer wil en dan pas je. Hebben alle spelers gepast, dan wordt de 2e ronde voorbereid en begint het weer opnieuw. Zo speel je in totaal 5 rondes. De speler die na die 5 ronden de meeste punten heeft verzameld, is de winnaar van De Verdwenen Ruines van Arnak.

De belangrijkste acties: de hoofdacties spelen

Per beurt mag je dus één hoofdactie spelen. Ik heb een overzicht voor je gemaakt met de belangrijkste hoofdacties. Zo begrijp je gelijk welke acties je mag uitvoeren en hoe dat precies in zijn werk gaat. Dit geeft je een goed beeld van wat het spel inhoud en wat voor beslissingen je dient te maken.

• Een opgraving doen
  • Ontdek een nieuwe locatie
  • Overwin een bewaker
  • Koop een voorwerp (kaart)
  • Koop een artefact (kaart)
  • Speel een kaart
  • Verricht onderzoek
  • Pas

Een opgraving doen

De eerste hoofdactie, en grote kans dat dit ook de eerste actie is van het spel die je gaat gebruiken, is het doen van een opgraving. Je reist hiermee met jouw archeoloog naar het betreffende veld. Je betaald daarvoor de reiskosten die afgebeeld zijn. Dit kan bijvoorbeeld 1 laars zijn. Je moet daarbij 1 kaart met een laars afgebeeld uit je handkaarten afleggen. Vervolgens mag je direct het effect uitvoeren. Soms krijg je grondstoffen, soms moet je ook eerst nog iets extra’s doen voordat je de grondstof krijgt. Bijvoorbeeld één speelkaart afleggen om een robijn te verkrijgen.

Ontdek een nieuwe locatie

Bij het ontdekken van een nieuwe locatie, kun je naar een niveau 1 of niveau 2 locatie verplaatsen. Je moet een archeoloog van je spelersbord verplaatsen naar deze locatie. Voor niveau 1 locaties moet je 3 kompassen betalen plus de reiskosten afgebeeld bij de locatie. Voor een niveau 2 locatie moet je 6 kompassen betalen plus de reiskosten die afgebeeld staan.

Nieuwe locatie ontdekken
Nieuwe locatie ontdekken

Je krijgt bij het ontdekken van de tegel het afgodsbeeld en direct ook de aangegeven grondstof of gunst die afgebeeld staat op het afgodsbeeld. Daarna, wordt er een niveau 1 of niveau 2 locatietegel vanuit de voorraad op de locatie gelegd. Je ontvangt direct het weergegeven resultaat van die tegel. Meestal krijg je grondstoffen uit de voorraad, die je weer kunt gebruiken.

Na het ontdekken van de locatietegel, ontwaakt er een bewaker uit de voorraad die op de tegel wordt geplaatst. In een latere beurt kun je die bewaker overwinnen.

Opgraving doen
Opgraving doen, na een nieuwe locatie bezocht te hebben
Ontvangsten na een opgraving
Ontvangsten na een opgraving

Overwin een bewaker

Nadat je een locatie hebt ontdekt, ontwaakt daar een bewaker. Mocht je archeoloog nog op die locatie staan, dan kun je de bewaker overwinnen door de goederen te betalen die op de bewaker staan afgebeeld. Zo kun je een bewaker als het ware afkopen, je verkrijgt dan ook de bewaker en de gunst van de bewaker.

De gunst van een bewaker kun je één keer gebruiken tijdens het spel. Dit is vaak een reissymbool die je kunt gebruiken in plaats van het betalen met één van je handkaarten. Een bewaker is aan het einde van het spel 5 punten waard.

Bewaker overwinnen
Bewaker overwinnen

Koop een voorwerp (kaart)

Door kompassen en munten te verzamelen, kun je als hoofdactie ervoor kiezen om een voorwerp te kopen. Je kunt kiezen voor het kopen van een voorwerp die aan de rechterkant van de maanstaf open liggen door munten te betalen, er is ook een andere hoofdactie om aan de linkerkant van de maanstaf te kopen voor een artefact kaart. Voorwerpkaarten die je aankoopt komen pas later in het spel, je moet ze namelijk onderop je persoonlijke trekstapel leggen.

Voorwerp kopen
Voorwerp kopen
Voorwerpkaarten
Voorwerpkaarten

Koop een artefact (kaart)

Naast een voorwerpkaart kun je ook kiezen voor het aankopen van een artefact. In dat geval kies je voor een artefact dat open ligt aan de linkerzijde van de maanstaf. Je betaald voor artefacten met kompassen in plaats van met goud.

Artefactkaart kopen
Artefactkaart kopen

Het fijne van artefacten is dat je ze direct mag activeren. Je krijgt dus direct in je speelbeurt het effect wat aangegeven staat op desbetreffende kaart. Soms kan dat je fijne voordelen geven.

Artefact kaarten
Artefact kaarten

Speel een kaart

Alle kaarten die je aankoopt, komen uiteindelijk natuurlijk in je deck met kaarten terecht. Je trekt iedere ronde 5 handkaarten vanaf je stapel. Het fijne is dat je de betere kaarten die je hebt aangekocht daardoor nu ook kunt gaan gebruiken.

Op het midden van de kaart staat een actie afgebeeld van de kaarten die je hebt aangekocht. Voorwerpkaarten zijn gratis om te gebruiken, terwijl je voor artefact kaarten één kleitablet dient te betalen.

Voorwerpkaart gebruiken
Voorwerpkaart gebruiken

Verricht onderzoek

De hoofdactie onderzoek verrichten is misschien wel de belangrijkste om veel punten te vergaren, al zijn er natuurlijk meerdere wegen. Het onderzoekspoor loopt aan het einde zeer snel op qua punten, het zal daardoor lonen door veel in te zetten op dit spoor.

Als je dit als hoofdactie gebruikt, mag je één stapje zetten met ofwel je vergrootglas of met je logboek. Je logboek mag echter nooit je vergrootglas inhalen op het spoor. En loopt daardoor altijd achter of gelijk met je vergrootglas. Best logisch eigenlijk, want je moet natuurlijk eerst iets onderzoeken met je vergrootgals voordat je het kan opschrijven in je logboek.

Onderzoek verrichten kost grondstoffen, maar brengt ook nieuwe grondstoffen op. Op de eerste vier sporen van het onderzoek spoor voor je logboek krijg je ook assistenten erbij. Die zal ik later nog toelichten.

Onderzoek verrichten
Onderzoek verrichten

Pas

Wanneer je niet meer kunt of niet meer wilt, dan pas je. Je mag dan in de gehele ronde niet meer spelen en moet wachten totdat de andere spelers ook klaar zijn met hun beurten. Het kan daardoor voorkomen dat één speler meerdere keren aan de beurt is, doordat de andere spelers al gepast hebben.

Einde van een speelronde in de Verdwenen Ruines van Arnak

Op het moment dat iedere speler heeft gepast, dan is het tijd om de nieuwe speelronde voor te bereiden. Iedere speler neemt zijn archeologen terug van het speelbord. Mocht er een speler zijn die een archeoloog op een locatie heeft staan waar nog een bewaker is, dan krijg die speler 1 angstkaart. Alle kaarten die in je speelgebied liggen worden geschud en weer onder op je stapel speelkaarten gelegd. De assistenten die je eventueel hebt worden opgefrist en liggen weer klaar voor de volgende ronde.

Op het algemene speelbord worden de twee kaarten vernietigd die aan weerszijden van de maanstaf liggen. Vervolgens wordt de maanstaf één plaats naar rechts geschoven, en wordt de kaartenrij weer aangevuld zodat alle locaties bezet zijn met een nieuwe artefact- of voorwerpkaart.

De startspelertegel wordt naar links doorgegeven en iedere speler neemt 5 nieuwe kaarten op zijn hand vanaf zijn persoonlijke trekstapel. De ronde start weer en iedere speler mag steeds weer één hoofdactie uitvoeren om beurten. Dit keer zal het spel net wat anders verlopen, want er zijn nu natuurlijk ook andere speelkaarten in het spel.

Assistenten gebruiken

Wanneer je via het onderzoekspoor een assistent verkrijgt, dan mag je die assistent direct op je eigen spelersbord leggen. Vanaf dat moment mag je in iedere ronde gebruik maken van je assistent. Op het moment dat de ronde vernieuwd wordt, mag je assistent weer vernieuwd (verfrist) worden.

Assistenten verkrijgen
Assistenten verkrijgen

Wat heb je aan een assistent? Een assistent geeft je een bonus. Je krijgt een eenmalige actie, bijvoorbeeld de keuze uit één munt of één vliegtuig gebruiken. Of bijvoorbeeld reiskosten laars betalen om een pijlpunt te ontvangen.

Assistenten op speelbord
Assistenten op speelbord

Op zowel spoor 3 als spoor 4 van het onderzoekspad mag je één assistent upgraden van een zilveren naar een gouden assistent. Je draait de assistent dan om, het voordeel daarvan is dat het effect krachtiger wordt. In plaats van 1 vliegtuig wordt de waarde bijvoorbeeld 2 vliegtuigen.

Artefact gebruiken om pijlpunt te ontvangen

Einde van het spel

Nadat er 5 ronden gespeeld zijn en iedere speler gepast heeft, wordt De Verdwenen Ruines van Arnak beëindigd. Na het einde van ronde 5 worden alle stappen overgeslagen die normaal plaatsvinden bij het einde van een ronde, behalve de stap dat er een angstkaart wordt gegeven aan speler die met een archeoloog op een locatie staan waar zich nog een bewaker bevind. Daarna kunnen de punten geteld worden.

De spelers tellen alle punten bij elkaar van de onderzoekstenen (afhankelijk van spoor), de tempeltegels (2, 6 of 11 punten) die zij verzameld hebben, alle afgodsbeelden (3 punten), bewakers die zij overwonnen hebben (5 punten), voorwerp- en artefactkaarten (afhankelijk van kaart)en de angstkaarten (-1 punt). De speler die de meeste punten heeft verzameld wordt de winnaar van De Verdwenen Ruines van Arnak.

De Verdwenen Ruines van Arnak bordspel review met onze mening

De Verdwenen Ruines van Arnak is een prachtig bordspel om te aanschouwen. De spelmaterialen zien er prachtig uit en het leuke is dat alles is gegoten in een mooi thema. Zelfs in de spelregels zijn stukjes te lezen uit de dagboeken tijdens de expeditie van Arnak. Op het eerste oog is er dan ook eigenlijk niest waarvan je denkt dat dit geen goed spel kan zijn. Wellicht dan dat nadeel dat het best wat werk is om door de spelregels heen te lezen. Want die zijn zeer uitgebreid, gelukkig wel duidelijk, maar zelfs na de eerste keer lezen duizelde alles toch wat voor ons.

Dat is gelukkig wel goed gekomen na een aantal ronden spelen, je begrijpt dan de essentie van het spel, de volgorde van acties en begint ook redelijk te begrijpen waar je goed aan doet. Nu moet ik wel zeggen dat dit z’n spel is waarbij je aan het einde van het spel denkt, dit had ik compleet anders moeten doen ik had daar en daarmee moeten beginnen om vervolgens te focussen op deze en die onderdelen. Niet voor niets is het een strategisch bordspel met zeer veel belangrijke keuzes die je spel gaan bepalen.

Het leuke van De Verdwenen Ruines van Arnak is dat je verschillende spelelementen combineert in één spel. Zo heb je deckbuilding eigenschappen, want je speelt met je eigen set kaarten waaruit je kaarten kunt vernietigen maar ook weer kunt aanvullen met betere en krachtigere kaarten. Je kent dat element wellicht van bekende spellen zoals De Zoektocht naar El Dorado en Dominion. Daarnaast gaat het ook om worker placement, je hebt namelijk twee workers die je gedurende een ronde kunt inzetten om naar locaties te gaan. Een worker voert daar een actie uit en vervolgens is de volgende speler weer aan de beurt.

Het worker placement gedeelte vind ik in dit spel lastig. Je hebt slechts 2 acties per ronde, dus eigenlijk 10 keer gedurende het gehele spel kun je jouw workers inzetten. Dat is vrij weinig, waardoor je een goed plan voor jezelf moet maken wat je precies wilt doen met je workers. Want voor je het weet zijn ze op en heb je nog een goede kaart in je handen waarbij je een worker mag plaatsen op een locatie wanneer je die nog op je spelersbord had staan. Nu wil ik niet zeggen dat het worker placement gedeelte in De Verdwenen Ruines van Arnak niet goed werkt, maar het is wel vrij frustrerend dat je er maar zo beperkt gebruik van kunt maken.

Dat heeft als resultaat dat de focus van het spel op één ding gaat liggen. En dat is het onderzoekspoor, want daar kun je nu eenmaal de meeste punten mee behalen doordat dit geen workers kost maar alleen steeds een hoofdactie. Je kunt het ongelimiteerd in een ronde blijven spelen totdat je geen goederen meer hebt. Ook dat is niet verkeerd, want daar draait het spel nu eenmaal om.

Hetzelfde heb ik een beetje met het deck building gedeelte, je kunt dan wel goede kaarten aankopen, maar je kunt die kaarten wellicht nog maar één of twee keer gebruiken gedurende het gehele spel. Omdat je slechts 5 nieuwe kaarten trekt per ronde. Doordat dit spel meerdere spelelementen combineert, kun je alles zeer beperkt uitvoeren. En dat betekent dat je nog meer focus moet hebben op wat je wilt gaan doen. Het spel is daardoor wat minder toegankelijk voor mensen die even een spelletje willen spelen. Je kunt het beter zien als een expert spel of strategisch spel waar je goed voor moet gaan zitten.

De Verdwenen Ruines van Arnak vinden wij een zeer mooi gevormd bordspel met een goed thema. Doordat er veel speelelementen in zitten, kun je alles maar beperkt uitvoeren en moet je vrij geconcentreerd spelen. Het is geen spel met een makkelijke instap wat iedereen zo kan spelen. Je moet er echt even goed voor gaan zitten. Wij vinden dit spel vooral geschikt voor fanatieke bordspelers. Het fijne is wel dat dit spel goed in elkaar zit, strategisch goede keuzes heeft en de interactie tussen de spelers hoog is door concurrentie over locaties. Een absolute aanrader voor serieuze bordspelers, maar wat minder voor mensen die rustig een spelletje willen spelen.