Rovers van de Noordzee is een door en door worker placement bordspel. Je zit middenin het tijdperk waar de Vikingen druk bezig zijn met plunderen, overvallen en het bestaan van de Vikingen steeds krachtiger te maken. In dit bordspel review over Rovers van de Noordzee lees je alle ins en outs en natuurlijk ook onze mening over dit spel. Tijd om op reis te gaan naar het noorden waar we nederzettingen kunnen plunderen!
Aantal spelers: 2 tot 4 personen
Speelduur: ongeveer 60 minuten
Vanaf 12 jaar en ouder
Uitgever: White Goblin Games
Genre: Worker placement / Strategisch bordspel
Rovers van de Noordzee is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.
Inhoudsopgave
Doel van het bordspel Rovers van de Noordzee
In Rovers van de Noordzee draait het allemaal om één heel belangrijk ding: zoveel mogelijk overwinningspunten verzamelen. Dat doen de spelers door Nederzettingen te plunderen waarmee zij buit veroveren maar ook overwinningspunten verkrijgen. Daarnaast kun je offers uitbrengen aan de hoofdman waardoor je offertegels kunt ontvangen die ieder verschillende warden aan overwinningspunten opbrengen. Daarnaast zijn er het spoor van de wapenuitrustingen en walkuren, hoe verder dat ontwikkeld is, hoe meer overwinningspunten. Als laatste geeft ook je bemanning aan het einde van het spel en de grondstoffen die je nog in bezit hebt overwinningspunten. De speler die de meeste overwinningspunten weet te verzamelen wordt de winnaar van Rovers van de Noordzee.
Inhoud van het spel Rovers van de Noordzee
Dit spel heeft een groot speelbord wat aaneengeschakeld is vanuit 6 delen. Er is tijd gestopt in het design van dit bordspel, dat blijkt zowel uit het speelbord zelf als de materialen en bijvoorbeeld de kaarten voor de bemanningsleden. De buit onderdelen, het ijzer, vee, goud en de walkuren zijn van hout gemaakt, net als de scorestenen en Vikingen. Wat je verder in de doos van Rovers van de Noordzee aantreft zijn de volgende onderdelen:
- Speelbord (bestaande uit 6geschakelde delen)
- 16 offertegels
- 76 dorpelingenkaarten
- 4 schipkaarten (voor iedere speler 1)
- 2 dobbelstenen
- 1 zwarte zak
- 48 munten
- 18 Walkuren
- 18 goud
- 18 ijzer
- 26 vee
- 48 proviand
- 48 munten
- 7 zwarte Vikingen
- 11 grijze Vikingen
- 12 witte Vikingen
- Speluitleg (8 bladzijden inclusief voor- en achterzijde)
Voorbereiding van een spel Rovers van de Noordzee
In dit review over Rovers van de Noordzee zal ik je de belangrijkste details uitleggen van dit worker placement Vikingspel. Ik ga daarbij niet in op alle details, maar de belangrijkste onderdelen zodat je een goede impressie krijgt van dit spel en zelf kunt beslissen of dit een spel is wat bij jou past.
Het speelbord vormt de basis van het spel, deze wordt op het midden van tafel gelegd. Vervolgens worden de dorpelingenkaarten goed geschud en krijgt iedere speler er hier 5 van. De spelers mogen deze doorlezen en zelf beslissen welke 3 ze houden, de andere 2 gaan onderop de stapel in de algemene voorraad.
De offertegels worden gelegd en 3 worden open neergelegd op de daarvoor bedoelde tegels bij het Langhuis. Deze kunnen gedurende het spel aangekocht worden wanneer een offer wordt gebracht aan de hoofdman, en die leveren natuurlijk weer overwinningspunten op.
De zwarte lege zak vul je met alle walkuren, goud, ijzer en vee. Dit schud je even door en vervolgens ga je hier het speelbord mee volleggen. Iedere locatie die je namelijk kunt plunderen, heeft een vakje waarop aangegeven worden hoeveel buit er per locatie neergelegd dient te worden. Staat er 4, dan neem je 4 onderdelen uit het zwarte zakje en legt deze neer op die locatie. Zo vul je het volledige bord, waardoor dus ook iedere locatie net een andere buit zal opleveren.
Verder krijgen alle plunderlocaties een witte of grijze Viking, je legt deze bij de locaties neer, bij het plunderen krijg je naast de buit ook die Viking. Verder worden de scorestenen klaargezet en is het spel klaar om te starten.
Rovers van de Noordzee spelregels en spelverloop
Het fijne van Rovers van de Noordzee is dat er eigenlijk helemaal niet zoveel regels zijn. Begrijp je de mechanismen en begrijp je de symbolen, dan kun je gewoon direct van start en ga je tijdens het spel steeds wat meer leren. En dat concept is dus heel gemakkelijk, het werkt als volgt:
- Aan het begin van de beurt begint een speler met één Viking.
- Deze Viking plaats hij op één van de beschikbare locaties op het speelbord, die actie mag vervolgens ook gelijk uitgevoerd worden.
- Daarna neemt de speler een Viking terug van het bord, ook die actie mag uitgevoerd worden.
Daarna is de beurt van de speler voorbij en is de volgende speler aan de beurt. Op die manier heb je aan het einde van je beurt altijd weer één Viking in je bezit. Dat kan een zwarte, grijze of witte Viking zijn. Afhankelijk van de kleur Viking die je hebt, mag je in je volgende beurt naar een bepaalde locatie gaan. Soms is het ook zo dat een andere kleur Viking een ander resultaat geeft.
Twee keuzes om met Rovers van de Noordzee te spelen
Rovers van de Noordzee kent eigenlijk twee belangrijke onderdelen waaruit je in iedere beurt kiest. Je kunt gaan werken of je kunt overvallen. Beide zijn vereist om het spel te winnen. Zonder werken is het bijvoorbeeld niet mogelijk om te overvallen en. En andersom zonder overval kun je niet alle mogelijkheden van werken benutten.
Werken om munten, proviand, bemanning en offertegels te verzamelen
De veiligste optie is werken in Rovers van de Noordzee. Door te werken kun je allerlei onderdelen verzamelen, die op haar beurt weer noodzakelijk zijn om uiteindelijk een overval te starten. Het dorp op het speelbord bevat verschillende gebouwen, waar je verschillende grondstoffen kunt verkrijgen en acties kunt uitvoeren. Aan het begin van het spel zal de grootste focus op werken liggen, om bemanningsleden te krijgen die je kunt gebruiken om te plunderen, je wapenuitrusting te verbeteren en proviand te verzamelen voor de tocht om een rooftocht te starten.
De gebouwen die je kunt gebruiken om een Viking bij te plaatsen en de actie uit te voeren:
- Poortgebouw: 2 dorpelingenkaarten trekken en op hand nemen.
- Raadhuis: 1 kaart uit je hand spelen en afleggen.
- Schatkamer: 1 kaart afleggen voor 2 munten of 2 kaarten afleggen voor 1 goud.
- Barakken: dorpelingkaart uit hand afbetalen met munten, zodat dit een bemanningslid wordt die mee gaat bij een overval.
- Wapensmid: 1 ijzer betalen voor 2 wapenuitrusting, of 2 munten voor 1 wapenuitrusting.
- Molen: proviand en goud verzamelen.
- Zilversmid: munten ontvangen (1 tot 3 munten).
- Langhuis: offer brengen voor offertegels (overwinningspunten) of 1 vee inruilen voor 2 proviand.
Wanneer je werkt, zet je dus eerst op één van de velden de Viking die je in bezit hebt om de eerste actie uit te voeren. Daarna mag je bij een ander veld een Viking wegnemen en mag je ook daar de betreffende actie uitvoeren.
Overvallen om buit, overwinningspunten en walkuren te verzamelen
Om echt veel overwinningspunten te behalen, is het belangrijk dat je overvallen pleegt. Dit zorgt er namelijk voor dat je zowel buit krijgt in de vorm van goud, ijzer, vee en walkuren. En je krijgt daarnaast ook overwinningspunten.
Alle locaties op het speelbord aan de andere kant van het water, die dus niet in het eigen dorp liggen, kun je benaderen door te voldoen aan de genoemde eisen bij ieder van de locaties. Het kost je dus grondstoffen om een overval te plegen. Er zijn drie belangrijke criteria om een overval te mogen plegen, die verschillen per locatie:
- Je bemanning moet groot genoeg zijn, aangegeven per locatie.
- Je hebt voldoende proviand en goud nodig om de aanval te starten.
- Je hebt de juiste kleur Viking nodig, een zwarte, grijze of witte, afhankelijk van de locatie die je overvalt.
Voldoe je aan de criteria om een locatie te overvallen, bijvoorbeeld een haven, buitenpost, klooster of fort, dan dien je jouw Viking bij die betreffende locatie te plaatsen en je betaald de benodigde proviand en eventueel goud.
De aanvalskracht van jouw aanval bepalen voor overwinningspunten
Bij de grotere locaties in Rovers van de Noordzee waar je een grotere bemanning, meer proviand en goud nodig hebt om de overval te starten, is natuurlijk ook meer buit en overwinningspunten te halen. Aanvalskracht gaat bij deze locaties een belangrijke rol spelen. Want hoe sterker jouw aanvalskracht, hoe meer overwinningspunten je kunt halen per overval. De drie verschillende forten zijn de moeilijkste locaties om succesvol te overvallen.
Bij één van de forten als voorbeeld heb je 20 aanvalskracht nodig voor 6 overwinningspunten, 26 aanvalskracht voor 8 overwinningspunten of 34 aanvalskracht voor 11 overwinningspunten.
Aanvalskracht wordt bepaald door een sommetje toe te passen. Je mag namelijk vaak werpen met de aanvalsdobbelstenen wanneer je bij z’n locatie aankomt, de punten daarvan tel je op. Daarnaast de kracht van je bemanning, je wapenuitrusting wat op het spoor bij de wapensmid zichtbaar is en als laatste ook de acties die je bemanningsleden eventueel nog hebben. Sommige bemanningsleden geven bijvoorbeeld een extra aanvalskracht bij een bepaalde locatie, of ze geven een andere bonus.
Totaal aanvalskracht wordt bepaald door: gegooide dobbelstenen + kracht bemanningsleden + acties bemanningsleden + wapenuitrusting.
Na een succesvolle aanval op een locatie mag je de buit nemen en krijg je de overwinningspunten. De buit bestaat uit goud, ijzer, vee en soms ook walkuren. Buit kan weer gebruikt worden om offers te brengen en daarmee overwinningspunten te verkrijgen. Of bijvoorbeeld ijzer bij het verder uitbreiden van je wapenuitrusting.
De walkuren in Rovers van de Noordzee
Mij was op het begin niet helemaal duidelijk wat de ‘walkuren’ precies waren. Jammer wel vind ik het, om het verhaal nog duidelijker te maken, dat de speluitleg van Rovers van de Noordzee niet toelicht wat walkuren zijn. Eigenlijk zijn de walkuren goddelijke jonkvrouwen die op bevel van Odin bepalen welke strijders sneuvelen en teruggebracht worden naar het Walhalla. En dat klopt eigenlijk precies wanneer we kijken naar het spelverloop.
Krijg je als buit bij de locatie die je plundert namelijk één of meerdere walkuren, dan kies je per walkuren die je pakt welke van jouw bemanningsleden sneuvelen, die kaart gaat dan uit het spel. heel soms geeft een bemanningslid nog iets op het moment dat deze sneuveld, dat staat op de kaart aangegeven. Ook mag je dan één stapje vooruit op het walkurenspoor per walkuren die je genomen hebt. Dat spoor levert je aan het einde van het spel overwinningspunten op.
Einde van een spel Rovers van de Noordzee
Er zijn drie verschillende manieren hoe Rovers van de Noordzee geëindigd kan worden. Dit zijn de drie mogelijkheden:
- Er is slechts één set met buit beschikbaar bij één van de drie forten.
- De stapel met offertegels is leeg.
- Er liggen geen walkuren meer op het speelbord.
Ik moet zeggen dat wij eigenlijk alleen maar hebben meegemaakt dat het spel wordt beëindigd door de eerste optie, er is slechts één locatie met buit over bij de drie forten. Wellicht ligt dat aan de strategieën die wij toepassen. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat het spel werd beëindigd door optie 2 of 3.
Wanneer één van deze drie scenario’s optreden, dan mogen alle spelers inclusief de speler die het spel geëindigd heeft nog één beurt doen. Daarna volgt de puntentellingen.
Puntentelling Rovers van de Noordzee bordspel
De puntentelling bestaat uit het optelsom van alle mogelijkheden die er zijn om punten te scoren. Dat zijn de volgende:
- Het walkurenspoor met aangegeven voerwinningspunten.
- Overwinningspunten voor het wapenuitrusting spoor.
- Offertegels met aangegeven overwinningspunten.
- Ingehuurde bemanningsleden die overwinningspunten opleveren.
- 1 punt voor ieder overgebleven stuk goud.
- 1 punt voor ieder overgebleven stuk ijzer.
- 1 punt voor iedere 2 stukken vee.
De speler is natuurlijk degene die de meeste overwinningspunten heeft behaald. Mocht er sprake zijn van een gelijk spel, dan wint de speler die het verste is gekomen op het walkurenspoor. Mocht er dan nog sprake zijn van een gelijkspel dan wint de speler die de hoogste score heeft op het wapenuitrusting spoor.
Rovers van de Noordzee bordspel review en onze mening
Wanneer je dit volledige review over Rovers van de Noordzee gelezen hebt, dan heb je zo hier en daar al gelezen wat wij van dit spel vonden. In het kort kan ik je alvast zeggen dat wij zeer positief zijn, je kunt het spel daardoor bijvoorbeeld vinden in de door ons beoordeelde leukste strategische bordspellen.
Om in te gaan op het spelmechanisme, is het hier natuurlijk door en door worker placement. Je een scala aan keuzes die je dient te maken, want je mag maar 1 of 2 acties uitvoeren per beurt. Afhankelijk van of je gaat werken of een locatie gaan plunderen. En die keuzes zitten goed in elkaar, het is geregeld lastig om te kiezen wat de beste keuze is wanneer je vooruit denkt naar de volgende beurten. Want niet alleen is er de dimensie van keuze uit acties, er is daarnaast ook een dimensie met de kleur van de Viking die je wegzet maar ook terugneemt. De kleur van de Viking die je terugneemt bepaald namelijk ook al voor een deel wat je in je volgende beurt kunt doen.
De moeilijkheidsgraad van Rovers van de Noordzee is middelmatig. Iedere beurt is eigenlijk hetzelfde, waardoor je na een aantal beurten al heel goed door hebt in welke volgorde je acties uitvoert, waar je op moet letten, enzovoorts. Ook de handleiding is slechts 8 bladzijden inclusief voor- en achterzijde van het boekje, en is gemakkelijk om door te nemen. Wij vinden Rovers van de Noordzee zelfs een ontzettend geschikt spel voor beginnende bordspelers die net wat meer mogelijkheden zoeken. Het spel staat zelfs in ons overzicht van spellen die goed passen in een starterscollectie.
De snelheid van Rovers van de Noordzee en het geduld wat je nodig hebt om te wachten op je tegenstanders. Heel eerlijk moet ik hiervan wel zeggen dat het spel niet ontzettend snel speelt. Je merkt door de vele dimensies dat spelers wel wat tijd nodig hebben. Hier moet ons oordeel blijven steken op een krappe voldoende. Alhoewel je natuurlijk weet bij een strategisch spel dat je elkaar wat tijd moet gunnen.
Kijken we naar vormgeving en design bij Rovers van de Noordzee, dan is een ruime voldoende meer dan op zijn plek. Er is duidelijk aandacht besteed aan uit uitstraling van het speelbord, de spelmateralen van hout en het brede scala aan bemanningsleden die ieder een eigen uitstraling hebben.
Alles bij elkaar opgeteld kunnen wij alleen maar positief zijn over dit bordspel. Rovers van de Noordzee is de voorloper van andere bekende worker placement spellen zoals Architecten van het Westelijk Koninkrijk en Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk, waar je soortgelijk spelelementen in vind. Het spel is origineel, eenvoudig te leren, kent een mooi thema en heeft precies zoveel diepgang dat het toegankelijk is voor beginnende bordspelers maar zeker niet zal vervelen voor fanatiekelingen.
Rovers van de Noordzee is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.