Pungi kaartspel review: word een echte slangenbezweerder!

Je bekijkt nu Pungi kaartspel review: word een echte slangenbezweerder!
Pungi kaartspel
Pungi
Pungi

In het kaartspel Pungi ga je slangen bezweren. Tenminste, als deze slangen jou minpunten opleveren. Daarnaast is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt met zoveel mogelijk verschillende slangen. Maar pas op dat je niet alleen een slangenbezweerder in je bezit hebt, want dan zal je je punten om moeten zetten in minpunten en verlies je het spel.

Aantal spelers: 3 tot 5 personen
Uitgever: 999 games
Genre: Strategisch kaartspel

Pungi is verkrijgbaar bij bol.com en 999Games.

Pungi is een kaartspel waarbij je zoveel mogelijk slangen gaat vangen. Deze slangen kunnen pluspunten of minpunten opleveren. Als je een slangenbezweerder in je bezit hebt kun je één slang met minpunten, omzetten in pluspunten. Heb je een slangenbezweerder in bezit, maar geen kaarten met minpunten, dan moet je één van je kaarten met pluspunten omzetten in minpunten. Aan de slangenkaarten kom je door slim te spelen met je dierenkaarten. Zet de dierenkaart met de meeste punten in en win de eerste slangenkaart van de rij.

Inhoud van het doosje van Pungi

• 1 fluitkaart
  • 37 slangenkaarten
  • 60 dierenkaarten
Pungi, wat zit er in de doos?
Pungi, wat zit er in de doos?

Om het spel Pungi te beginnen schud je eerst de slangenkaarten en de dierenkaarten. Vervolgens maak je van de slangenkaarten een stapel die je op tafel neerlegt. Rechts van de stapel slangenkaarten leg je de fluitkaart met de pijl naar rechts. Na de pijl komen een aantal geopende kaarten van de slangenkaarten. Het aantal geopende kaarten bepaal je aan de hand van het aantal deelnemers. Als je het spel met drie personen speelt, leg je drie slangenkaarten geopend naast de pijl.

De geschudde stapel dierenkaarten leg je ook op tafel. Elke speler krijgt vijf dierenkaarten van de stapel. Je houdt de dierenkaarten onzichtbaar voor de andere spelers. Het enige wat de andere spelers kunnen zien is welk dier de kaart is. Dit staat namelijk op de achterkant ook in een klein vierkantje. Zodra de slangenkaarten liggen en de dierenkaarten zijn uitgedeeld kan het spel beginnen.

Pungi spelopzet
Pungi spelopzet

Pungi spelregels en spelverloop

In het doosje van Pungi vind je een klein boekje met de spelregels. Je kunt de spelregels binnen een paar minuten door hebben gelezen, dus bent snel klaar om te beginnen. Allereerst kies je de startspeler. Deze speler mag als eerste een dierenkaart spelen.

Pungi spelregels
Pungi spelregels

Achter de fluitkaart liggen verschillende soorten slangenkaarten. Dit kunnen kaarten zijn met een groen cijfer en dus pluspunten. Maar het kunnen ook kaarten zijn met een rood cijfer en dus minpunten. Daarnaast kan er ook nog een kaart liggen met een slangenbezweerder. De kaarten die er liggen ga je winnen, door middel van het spelen van dierenkaarten. Bepaal voor jezelf welke kaart je graag zou willen hebben. Aan de hand daarvan kun je nadenken over welke dierenkaart je hiervoor moet spelen.

Pungi dierkaarten
Pungi dierkaarten

De startspeler speelt een dierenkaart. Alle dierenkaarten hebben getallen en degene met het hoogste getal wint en krijgt de eerste slangenkaart achter de fluitkaart. Degene die daarna het hoogste getal heeft krijgt de tweede slangenkaart en zo verder. Wil je dus heel graag de laatste slangenkaart hebben, dan zal je moeten zorgen dat de dierenkaart die je opgooit niet zo hoog is. Er is echter nog één regel bij het spelen van de dierenkaarten. Als er meerdere kaarten van één diersoort in het spel zijn, dan heeft die diersoort voorrang, ongeacht wat het getal is van de andere dieren. Zijn er dus twee kikkers in het spel, dan heeft de hoogste kikker gewonnen en daarna de andere kikkers. Als alle kikkers op zijn komen pas de andere dieren, ook al had dit dier een veel hoger getal.

Soms heb je per ongeluk minpunten in je bezit gekregen. Deze minpunten kun je wegspelen door het winnen van een slangenbezweerder. De kaart met de slangenbezweerder zet één van je kaarten met minpunten om in pluspunten. Je mag zelf weten welke kaart je omzet. Heb je een slangenbezweerder in bezit, maar geen slangenkaarten met minpunten, dan zal je één van je slangenkaarten met pluspunten om moeten zetten in minpunten.

Pungi Slangenkaarten en Slangenbezweerder

Elke ronde mag iemand anders de startspeler zijn die als eerste zijn dierenkaart mag opgooien. Na elke ronde leg je nieuwe slangenkaarten neer en pakt iedereen een nieuwe dierenkaart van de stapel. De gespeelde dierenkaarten komen op een aflegstapel.

Einde van het spel Pungi

Je speelt het spel met de dierenkaarten net zo lang tot alle slangenkaarten op zijn. Heb je niet meer genoeg slangenkaarten om voor iedereen een kaart achter de fluitkaart te leggen, dan is het spel afgelopen. Op dat moment ga je de punten tellen.

De punten van Pungi bereken je aan de hand van de slangenkaarten die je in bezit hebt. Tel eerst al je pluspunten bij elkaar op. Vervolgens kijk je naar de minpunten. Als je een slangenbezweerder in bezit hebt, mag je één kaart met minpunten omzetten naar pluspunten. Als je geen minpunten hebt, maar wel een slangenbezweerder, dan zet je een kaart met pluspunten om naar minpunten. Iedereen telt zijn score bij elkaar op en degene met de meeste punten heeft gewonnen.

Pungi kaartspel review, onze mening

Het kaartspel Pungi is een makkelijk te spelen spel. Je leest binnen enkele minuten de spelregels door en nadat je alle slangenkaarten goed hebt gelegd kan je gelijk beginnen. Bij het spel is bluffen toegestaan. Speel slim je kaarten en zorg dat je de beste slangenkaarten in bezit krijgt. Het spel heeft een strategische kant, maar kent ook een klein beetje geluk. Als je geen hoge kaarten trekt van de dierenstapel en je wil graag de eerste slangenkaart winnen, heb je namelijk de pech dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. Toch is de geluksfactor niet heel hoog. Let goed op de lichaamstaal van je medespelers om erachter te komen of ze een hoge of een lage dierenkaart hebben opgegooid.

Thema, vormgeving en het spelmateriaal

Pungi is een klein spelletje in een handig klein doosje. Het is makkelijk mee te nemen en uit te leggen op elke plaats. Het doosje is niet veel groter dan een smartphone en zou zelfs in je broekzak passen. Dit is natuurlijk super makkelijk en zo heb je het altijd bij de hand. Met de voorplaat van het doosje waan je je al helemaal in Arabische sferen. Ook de inhoud van het doosje draagt bij aan de sfeer. De slangenkaarten zijn mooi vormgegeven met telkens een ander soort slang erop. Ook de dierkaarten zien er mooi uit.

Het spel is zeker een aanrader voor personen die houden van een snel kaartspelletje tussendoor. Pungi neemt maximaal 20 minuten in beslag.

Waar is Pungi te koop?