Mysterium Park review: ontrafel het mysterie van het circus

Je bekijkt nu Mysterium Park review: ontrafel het mysterie van het circus
Mysterium Park Review
Mysterium Park
Mysterium Park

Een aantal maanden terug speelden wij het spel Mysterium van Asmodee voor het eerst. Het spel nam ons mee in een mysterieuze droomwereld waar samenspelen het belangrijkste is. Opvolger en stand-alone versie van dit spel is Mysterium Park. Mysterium Park werd in 2021 winnaar van de Speelgoed van het Jaar verkiezing in de categorieën 18+ en kennerspel. Dat belooft in ieder geval veel.

Aantal spelers: 2 tot 6 personen
Uitgever: Asmodee
Genre: Coöperatief spel

Mysterium Park is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.

In dit coöperatieve spel ga je samen met je medespelers een moord oplossen. Eén van de spelers is de geest en zorgt ervoor dat de spelers visioenen krijgen, die ze juist moeten interpreteren. De visioenen die de geest geeft leiden naar de oplossing van het spel. Wie heeft de moord op de circusdirecteur gepleegd en waar heeft hij of zij dat gedaan?

Mysterium Park
Mysterium Park

Inhoud van de doos van Mysterium Park

• 84 visioenkaarten
  • 60 plotkaarten
  • 1 kaarthouder
  • 3 ticketfiches
  • 1 beurtfiche
  • 20 personagekaarten
  • 20 locatiekaarten
  • 5 onschuldfiches
  • 5 intuïtiepionnen
  • 1 ooggetuige fiche
Mysterium Park inhoud van de doos
Mysterium Park inhoud van de doos

Om te beginnen leg je het speelbord neer op tafel, zodat het voor iedereen goed zichtbaar is. Je spreekt af wie de geest is en welke spelers mogen raden naar de moordenaar en de locatie van de moord. De geest trekt drie plotkaarten, waarvan hij er één in de kaarthouder zet voor de eerste ronde. De andere twee plotkaarten komen gedekt naast de kaarthouder. Daarnaast neemt de geest de ticketfiches en zeven visioenkaarten van de geschudde stapel.

De helderzienden pakken allemaal een intuïtiepion en een onschuldfiche in een kleur naar keuze en zorgen ervoor dat het beurtfiche bij ronde 1 naast het bord ligt. Samen schudt je de personagekaarten en zorgen jullie ervoor dat er negen op de vakken op het speelbord komen te liggen. De locatiekaarten moeten binnen handbereik liggen voor de tweede ronde van het spel.

Mysterium Park voorbereiding
Mysterium Park voorbereiding

Mysterium Park spelregels en spelverloop

Om ronde 1 en 2 van het spel Mysterium Park te voltooien hebben de spelers zes beurten, die worden aangegeven met het beurtfiche. In deze rondes gaan de spelers personages en locaties elimineren. Pas in ronde 3 kiezen de spelers de moordenaar en de moordlocatie uit de drie overgebleven kaarten.

Mysterium Park spelregels
Mysterium Park spelregels

In ronde 1 is het de bedoeling dat er een aantal personages worden geëlimineerd. De geest kijkt op zijn plotkaart, waarop dezelfde kleuren worden afgebeeld als de intuïtiepionnen hebben. De kleuren op de plotkaart staan net als het speelbord in negen velden, waardoor je duidelijk kan zien welke speler welk personage moet raden. Om de spelers een hint te geven over de personages mag de geest visioenkaarten uitdelen. Deze kaarten bevatten fantasierijke afbeeldingen die je als speler kan linken aan het personage dat je moet raden.

Mysterium Park startopstelling
Mysterium Park startopstelling

Als de spelers in gedachten hebben welke personages ze kunnen elimineren zetten ze hun intuïtiepion op het personage dat ze denken dat ze moeten raden. Dan is de geest aan de beurt om te vertellen of de gekozen personages kloppen. Het zou zomaar kunnen zijn dat de spelers hun intuïtiepion op een veld hebben gezet waar het ooggetuige fiche op hoort. Dit kan de geest zien op de plotkaart aan het ooggetuige tekentje op de plotkaart. De ooggetuige fiche wordt dan op de plek gelegd van het gekozen personage en de speler die zijn intuïtiepion erop had gezet mag nog eens raden welk personage hij of zij moet elimineren. Je krijgt met het ooggetuige fiche dus een extra kans.

Mysterium Park visioenkaarten
Mysterium Park visioenkaarten

Wanneer een personage goed geraden is, wordt de personagekaart afgelegd en komt er een onschuldfiche in de kleur van de intuïtiepion op het speelbord. Als een personage niet goed is geraden, wordt de intuïtiepion teruggegeven en moet de speler nogmaals raden in een volgende beurt. Deze speler houdt zijn visioenkaarten en krijgt er wellicht in een volgende beurt nieuwe visioenkaarten bij.

De visioenkaarten die de geest mag uitdelen kunnen soms helemaal niet overeenkomen met de personages die de spelers moeten raden. Als dit het geval is kan de geest het ticketfiche inzetten. Met dit fiche mag hij zoveel visioenkaarten als hij wil ruilen voor nieuwe kaarten van de trekstapel. Misschien komt hij zo toch aan de juiste visioenkaarten om het personage aan te duiden.

Mysterium Park nieuwe visioenkaarten met ticketfiche

Wanneer alle personages geraden zijn is het tijd voor ronde 2, waarin de moordlocatie geraden gaat worden. Het spel gaat verder op dezelfde manier. Alle spelers proberen weer hun intuïtiepion op het juiste veld te zetten. Lukt het de spelers om de moordlocatie ook te raden binnen de 6 beurten die ze hebben gekregen, dan volgt er een eindronde waarin de moord wordt opgelost.

Mysterium Park personagekaarten
Mysterium Park personagekaarten

In de derde ronde, waarin je de moord gaat oplossen komen de kaarten die overgebleven waren in de eerste en tweede ronde van pas. De geest schudt de drie overgebleven personage kaarten en legt ze in willekeurige volgorde op het bord in de tweede rij. Vervolgens schudt de geest ook de locatiekaarten en legt deze drie op de derde rij van het bord. Er zijn nu drie setjes van een personage en locatie gemaakt. Op de derde plotkaart van de geest staat welke set de moordenaar en de moordlocatie weergeeft. De geest mag exact twee visioenkaarten spelen en de spelers moeten gezamenlijk beslissen welke set zij denken dat er geraden moet worden. Als de spelers de juiste combinatie van moordenaar en moordlocatie raden winnen jullie gezamenlijk het spel.

Mysterium Park kaartspel review, onze mening

Met Mysterium vermaakten wij ons al prima, dus een nieuwe stand-alone versie van dit spel kon ons wel bekoren. Mysterium Park werd winnaar bij de Speelgoed van het Jaar verkiezing 2021 en dit is wat ons betreft ook echt dik verdiend. Het artwork van deze game is werkelijk prachtig en neemt je mee in de wereld van het circus. Enkele jaren geleden is de circusdirecteur verdwenen en er wordt gedacht aan een moord. Het is aan jullie om deze moord op te lossen.

Mysterium Park is eigenlijk de simpele versie van Mysterium. Alles eraan is compacter en eenvoudiger, waardoor het spel makkelijker speelt. Het begint al met de doos, die veel kleiner is dan de doos van Mysterium. Alle onderdelen hebben een vaste plaats in de doos en kunnen precies goed worden opgeborgen. Het spelletje is op deze manier handzamer en makkelijker mee te nemen naar een spelletjesavond.

De regels van het spel zijn ook makkelijker gemaakt. Er zijn minder randzaken waar je rekening mee moet houden en de spelregels zijn eigenlijk binnen een paar minuten uit te leggen. Dit zorgt ervoor dat Mysterium Park vlot wegspeelt en voor herhaling vatbaar is.

Het thema van het spel is slim gekozen. Een circus kan een plezierige plek zijn, maar zoals in dit spel goed te zien is, kan een circus ook een hele mysterieuze plek zijn. De visioenkaarten komen in gedachten helemaal tot leven en nemen je mee in een fantasierijke wereld. De kaarten lijken een beetje op de kaarten van het spel Dixit. Ook al zo’n mooi vormgegeven spel. Je zou de kaarten van Dixit ook zeker eens in kunnen zetten om Mysterium Park te spelen en andersom. Wij vinden Mysterium Park een echte aanrader, omdat je het spel gezamenlijk speelt en daarom ook gezamenlijk wint of verliest. Het spel zet zeker aan tot nog een potje, want gaat het net zo goed als iemand anders de geest is?