Mandala kaartspel review: spaar kaarten in jouw kelk

Je bekijkt nu Mandala kaartspel review: spaar kaarten in jouw kelk
Mandala spel review
Mandala kaartspel voor 2 spelers
Mandala kaartspel voor 2 spelers

Tegenwoordig zie je overal Mandala’s. Op kleding, schilderijen, tapijten, beddengoed, in kleurboeken. Je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet het oude Tibetaanse symbool voorbij komen. Het is populair geworden, omdat het zo’n prachtig figuur is. Het teken symboliseert een zogenaamde kaart van de wereld, die daarna door de Tibetanen ook heel snel weer werd vernietigd. Het spel Mandala kent hetzelfde principe. Je bouwt iets op, waarbij je ook een heleboel vernietigd.

Aantal spelers: 2 personen
Speelduur: ongeveer 20 minuten

Mandala is verkrijgbaar bij bol.com, Amazon.nl en 999Games.

Het doel van Mandala is om een stok met kaarten in je kelk te krijgen met een zo hoog mogelijke waarde. Dit doe je door steeds kaarten te plaatsen op de berg of in je eigen veld. De kaarten op de berg kun je ontvangen als alle kleuren kaarten zijn geplaatst. De kaarten in je veld bepalen of jij als eerste een setje kaarten van de berg mag kiezen, maar zullen verder niet gebruikt worden en meteen worden vernietigd. Pak jij de juiste kaarten van de berg, met een zo hoog mogelijke waarde? Dan win jij het spel.

Inhoud van de doos van Mandala

• 1 speelmat
  • 108 zandkaarten in 6 verschillende kleuren
  • 2 overzichtskaarten
Mandala inhoud van de doos
Mandala inhoud van de doos

Mandala is een prachtige vormgegeven spel en dat zie je al wel aan de voorbereiding van het spel. Je mag namelijk niet spelen op een speelbord, maar op een lapje stof. Het speelbord lijkt wel een theedoek. Het stuk stof leg je midden op tafel zodat de beide spelers aan een zijde met de lege hokjes met nummers kunnen gaan zitten. Vervolgens schud je de zandkaarten goed door elkaar. Een niet goed geschudde tafel kan een saaier spel veroorzaken. Iedere speler krijgt 6 zandkaarten en ook 2 zandkaarten in zijn kelk. Vervolgens worden er 2 zandkaarten open op de ene berg geplaatst en 2 zandkaarten open op de andere berg. De overige zandkaarten vormen de trekstapel. De spelers krijgen ook nog een overzichtskaart waar de verschillende acties die je kan uitvoeren op staan.

Mandala startopstelling
Mandala startopstelling

Mandala spelregels en spelverloop

Als de spelers klaar zijn kunnen ze beginnen. Om de beurt voer je een actie uit. Er zijn drie verschillende acties die je mag doen in je beurt. Een kaart op de berg plaatsen, een kaart in het veld plaatsen of een kaart ruilen met de trekstapel.

Mandala spelregels
Mandala spelregels

Je mag ten eerste een kaart op de berg leggen. Dit mag een kaart zijn die hetzelfde is als een kaart die er al ligt en die je zodoende op die kaart kunt leggen, maar het mag ook een kaart zijn die nog niet in het spel is. De enige kaart die je niet op de berg mag plaatsen zijn kaarten die al aanwezig zijn in jouw of je tegenspelers veld. Vervolgens vul je je hand aan met kaarten van de trekstapel totdat je acht kaarten in je hand hebt voor de volgende beurt. Er is altijd een maximum van drie kaarten dat je van de trekstapel mag trekken. Ben je dan nog niet aan de acht kaarten in je hand heb je pech. Kun je maar één kaart kopen, omdat je dan al op acht handkaarten zit, dan mag je er ook maar één kopen.

Ten tweede mag je een kaart in je veld plaatsen. De persoon die de meeste kaarten in zijn veld heeft, mag als de berg af is als eerste kiezen uit de kaarten op de berg. Degene heeft dus een voorsprong op de ander. Om die reden moet je je veld goed vullen. Wel worden alle kaarten uit het veld vernietigd en heb je hier niks meer aan. In het veld mogen alleen kaarten worden geplaatst die nog niet in het veld van je tegenstander of op de berg liggen. Je mag in je veld ook meerdere kaarten tegelijk van één kleur spelen. Zo kom je sneller aan een hoog aantal punten en mag je misschien straks wel eerst kiezen.

Mandala berg
Mandala berg

Ten derde mag je een kaart uit je handkaarten op de aflegstapel leggen, omdat je niet kan of wil spelen. Je trekt vervolgens zoveel kaarten bij tot je weer op acht handkaarten zit, met een maximum van drie kaarten per keer.

Mandala kaarten op de berg
Mandala kaarten op de berg

Liggen op een berg met de twee velden van de spelers alle zes de kleuren zandkaarten, dan is het tijd om de berg in je kelk te brengen. Eerst worden de kaarten in de velden geteld, om te kijken welke speler als eerst een setje kaarten van de berg mag kiezen. Vervolgens worden deze kaarten uit de velden meteen op de aflegstapel gelegd. De ene speler kiest een setje kaarten van de berg, waarna de andere speler mag kiezen. Als er dan nog meer setjes zijn mag de eerste speler weer kiezen. Zo kies je om en om een stapeltje kaarten. Van deze kaarten leg je van een bepaalde kleur altijd één kaart op de lege hokjes met het nummer erbij recht voor je neus. De overige kaarten van die kleur gaan in je kelk. Ligt er op het vakje met nummer één al een kaart in een bepaalde kleur en moet je een kaart in een andere kleur in je voorraad leggen, dan leg je deze kaart in het volgende vakje met nummer 2. En zo ga je door met je kaarten sorteren in je eigen voorraad.

Op de berg komen weer twee nieuwe kaarten van de trekstapel om het spel weer opnieuw te lagen beginnen. Hier kun je weer opnieuw kaarten aanleggen op de berg of in het veld.

Einde van het spel Mandala

Het spel Mandala stopt wanneer de trekstapel helemaal op is of wanneer iemand vakje zes in zijn voorraad vult. Wanneer de trekstapel op is, wordt de aftrekstapel geschud en gaat het spel nog even door tot er nog één berg is afgemaakt en verdeeld onder de spelers. Daarna is het spel echt klaar. Wanneer je het spel stopt door vakje zes in je voorraad vol te maken, dan stopt het spel direct.

Het tellen van de punten gaat als volgt. Je pakt al je kaarten uit je kelk en sorteert ze op kleur. Had je de zandkaart met kleur geel bij vakje 2 gelegd, dan zijn alle zandkaarten die ook geel zijn in je kelk 2 punten waard. Het is dus gunstig om zoveel mogelijk kaarten van een hoog vakje in je kelk te hebben. De kaarten die in de vakjes met nummers zelf liggen tellen niet mee voor de punten. De speler met de meeste punten wint het spel.

Mandala kaartspel review, onze mening

Mandala is een verslavend spelletje. Zeker als je verliest wil je steeds nogmaals spelen, want er moet toch een manier zijn om wel te winnen. Het is heel tactisch nadenken, want kaarten die je in je veld legt leveren geen punten op, maar kunnen er wel voor zorgen dat je veel punten binnenkrijgt.

De vormgeving is prachtig, maar ook anders. Wie verzint er nu dat je ook kan spelen op een lap stof in plaats van een speelbord. Dit maakt het spel anders dan andere spellen en ook een stuk mooier. Als je het spel zat bent, zou je de lap stof zelfs nog kunnen gebruiken als theedoek. Maar geloof me, dit spel raak je nooit zat.

Voor mijn gevoel ontbrak er een kleur in het spel. De zandkaarten hebben de kleuren rood, geel, oranje, paars, zwart en groen. Ik had elke keer het gevoel dat er nog een blauwe kaart bij moest om een berg af te maken. Zal dit te maken hebben met het feit dat blauw een primaire kleur is en ik deze dus miste in het spel? Ik weet het niet, maar het was wel elke keer goed opletten of een berg klaar was.

Het hoeft niet zo te zijn dat de speler die meer vakjes met nummers gevuld heeft het spel wint. Dit was mijn eerste gedachte en met die tactiek had ik al snel zes kaarten op de genummerde vakjes liggen. Vervolgens bleken de hogere nummers en dus punten helemaal niet veel kaartjes in de kelk te hebben. De hogere nummers leverde me dus weinig op, terwijl mijn tegenstander misschien wel 10 kaarten van de kleur die op vakje 3 lag in zijn kelk had en het dus met 30 punten lekker aantikte.

Wat de tactiek nu wel is, zijn we nog niet helemaal achter. Soms heeft voorrang hebben bij het kiezen van setjes kaarten van de berg ook helemaal geen effect. Wij moeten dit spel zeker nog een aantal keer spelen om achter een goede tactiek te komen. En dit zullen we zeker ook doen, want Mandala is een echte aanrader!