In het Konijnen Hokken draait alles om goede combinaties, waardoor je je punten flink kunt vermenigvuldigen. je probeert 333 punten te behalen en daarmee het spel te winnen. Stapel konijnenhokken en konijnen. Neem risico’s voor extra punten, maar bewaak dat je neit te ver gaat en het voordeel aan je tegenstander geeft. Ik probeerde dit spel natuurlijk ook. Ik zal je mijn bevindingen over de spelregels en mijn beoordeling geven.
Inhoudsopgave
Spelinformatie
Vanaf 8 jaar en ouder
2 tot 8 spelers
Ongeveer 25 minuten speeltijd
Uitgever: 999Games
Konijnen Hokken is te koop bij bol.com en 999Games.
Doel van het spel
Je probeert 333 punten te behalen. Dat doe je door konijnen in hokken te stoppen. Zolang je de juiste symbolen blijft dobbelen is er niets aan de hand, je kunt dan blijven doorgaan met het maken van waardevolle combinaties. Maar pas op, kies je ervoor door te gaan dan wordt je risico op een verkeerde worp steeds groter. Zit het tegen, dan heb je niets!
Hoe speel je Konijnen Hokken
Je dobbelt met 7 dobbelstenen en in iedere beurt moet je steeds minimaal één konijn apart leggen. Eén los konijn levert je één punt op. Gooi je twee konijnen in één worp, dan dien je die op elkaar te leggen. Dat levert je niet één punt op maar zelfs 10!
Er zijn ook konijnen die in een hok zitten, die gelden voor twee konijnen. Gooi je in dezelfde beurt een normaal konijn en een konijn in een hok? Dan mag je ervoor kiezen om deze apart te leggen als een verdubbelaar. Je werpt vervolgens opnieuw met de dobbelstenen, waarna je steeds minimaal één konijn apart moet kunnen leggen. Het konijn wat je dobbelt mag je weer toevoegen aan je bestaande konijnen. Of je werpt misschien wel een konijnenhok, die je ook weer mag stapelen als een verdubbelaar. Je vergroot dan je stap van 2 naar 3 hokken, waardoor je score ook keer drie gaat.
Een lastige keuze stoppen of doorgaan?
Wanneer je meerdere dobbelstenen gebruikt hebt, wordt de kans dat het een keer mis gaat steeds groter. Ben je bang om je punten kwijt te raken doordat je geen konijn meer dobbelt, dan is het verstandig om te stoppen. Je hebt steeds de keuze uit:
- De score noteren en vervolgens de beurt aan de andere speler overgeven. Hij probeert dan met de overgebleven dobbelstenen jouw beurt verder af te maken. En maakt daarbij dus kans op nog meer punten dan jij al hebt behaald.
- Of je kiest ervoor om zelf door te gaan, je tegenstander mag dan je beurt niet overnemen. Maar je loopt wel het risico op een compleet mislukte beurt zonder punten! En dan is alsnog je tegenstander aan de beurt om overnieuw te beginnen met alle dobbelstenen.
Eén uitzondering in Konijnen Hokken
Bestaat je gehele worp uit alleen maar wortel symbolen? Dan mag je die hele worp uit het spel nemen en mag je doorgaan met je beurt.
Als de dobbelstenen op zijn
Dan heb je een hele goede beurt gehad. je mag dan alle punten tellen. Wanneer je de verdubbelaar hebt mag je ook je konijnen daarmee vermenigvuldigen. De punten die je scored houdt je bij op de scorekaart middels een klein blokje. Stel je had 6 punten, zet je jouw blokje op 6 punten, enzovoorts, best een slim systeem.
Dan ben je er nog niet, want je mag nogmaals! Je mag alle dobbelstenen opnieuw dobbelen. Je beurt mag je dus gewoon voortzetten net zolang tot jij ervoor kiest om te stoppen, of wanneer je beurt alsnog mislukt.
Einde van het spel
Als er een speler in slaagt om 333 punten te behalen dient de laatste ronde nog afgemaakt te worden. Degene die na die ronde de meeste punten heeft is de winnaar van Konijnen Hokken.
Onze beoordeling over Konijnen Hokken
Wij zelf vinden Konijnen Hokken een interessant dobbelspel met een leuk aansluitend thema. Net als de meeste dobbelspellen is dit er ook weer een die lekker eenvoudig is. Gewoon lekker dobbelen met een flink push-your-luck element. Hoe lang durf je door te gaan voor de hoogste punten? Een flinke dosis geluk, maar ook gezond nadenken.
Je mag blijven dobbelen, totdat het mis gaat ben jij aan de beurt. Of je stopt natuurlijk op tijd, wat vaak een wijze keuze is. Al moet je ook weer niet te snel stoppen, want dan loop je het risico dat een tegenstander jouw beurt mag afmaken en er met jouw goede voorzet aan punten vandoor gaat. Dat is nou net waarom het allemaal om draait. Hoeveel risico kun je nemen zonder teveel op het spel te zetten?
Ik ken geen een ander dobbelspel waarbij je tegenstander je beurt mag afmaken. Dat is wel erg leuk bedacht! Een dobbelspel met een twist, erg leuk om eens te proberen.