Knister dobbelspel review: Yahtzee maar dan anders

Je bekijkt nu Knister dobbelspel review: Yahtzee maar dan anders
Knister dobbelspel review
Knister dobbelspel
Knister dobbelspel

De dobbelspellen van White Goblin Games die misschien iets minder populair zijn, zijn Knister en Knaster. Het zijn zeker niet de eerste die worden genoemd als je aan dobbelspellen denkt. Toch zijn het leuke zogenaamde ‘filler games’ om de tijd te doden. Beide spellen zijn een leuke nieuwe variant van Yahtzee, het alom vertrouwde dobbelspel dat iedereen kent. Knister is een iets makkelijkere versie dan Knaster, maar Knaster heeft weer veel unieke kansen. In de komende review lees je alles over Knister.

Aantal spelers: 1 tot 12 personen
Genre: Roll-and-write spel

In Knister moet je zoveel mogelijk punten weten te halen op een manier die we allemaal kennen van het populaire Yahtzee. Er wordt gedobbeld met twee dobbelstenen en het totaal van de dobbelstenen mag je op een willekeurige plek op je scoreblad zetten. Als je dit op een tactische manier doet scoor je tweelingen, drielingen of misschien wel een straat. De punten worden aan het einde van het spel bij elkaar opgeteld en de speler met de meeste punten wint.

Knister inhoud van de doos
Knister inhoud van de doos

Inhoud van het doosje van Knister

• Blok met scorebladen
  • 2 dobbelstenen
  • 4 potloodjes met gum

Beginnen met Knister is niet zo moeilijk. Roep al je medespelers bij elkaar en deel de scorebladen uit. Iedereen krijgt een potloodje met gum en de dobbelstenen worden in het midden van de tafel gelegd. In de spelregels wordt gezegd dat de jongste speler mag beginnen met dobbelen.

Knister spelregels
Knister spelregels

Knister spelregels en spelverloop

Knister is een simpel dobbelspel dat je snel door hebt. De spelregels zijn kort en bondig en na een paar minuten kun je al aan de slag. Je speelt het spel met meerdere personen of solo. Bij de solovariant is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten haalt. Boven de 50 punten is goed.

Om te beginnen dobbelt de eerste speler met de twee dobbelstenen. De uitkomst van de twee dobbelstenen bij elkaar opgeteld noteert iedereen op zijn scoreblad. Zowel de actieve speler als de passieve spelers zijn verplicht het cijfer te noteren. Waar je het cijfer noteert mag iedereen zelf weten. De plaats op het scoreblad maakt zeker uit voor het verloop van het spel, dus je moet er wel even over nadenken. Als iedereen het cijfer genoteerd heeft mag de volgende speler dobbelen. Ook deze worp wordt door iedereen ingevuld op het scoreblad. Zo ga je door tot alle 25 vakken op het scoreblad vol zijn.

Einde van het spel Knister

Als het hele scoreblad vol is, is het spel klaar en kun je de punten gaan tellen. De punten tellen gaat aan de hand van de scores die je kan verdienen met combinaties van cijfers in rijen en kolommen, maar ook diagonaal. Links op je scoreblad staan de combinaties met het puntenaantal wat je ervoor krijgt erachter.

Knister scoreblad
Knister scoreblad

Je kunt in een rij bijvoorbeeld 3 dezelfde cijfers hebben genoteerd. Je hebt dan een drieling en krijgt een bepaald puntenaantal voor het hebben van een drieling. Naast een drieling kun je ook tweelingen, vierlingen en vijflingen scoren.

Andere vormen van cijfercombinaties zijn twee tweelingen in dezelfde rij, kolom of diagonaal. Een Full House, waarbij je 2 en 3 dezelfde cijfers hebt en een straat met het cijfer 7 erin of zonder het cijfer 7 erin. De meeste punten verdien je met een straat zonder het cijfer 7 erin, dus bijvoorbeeld 2, 3, 4, 5 en 6.

De cijfers in de rij, kolom of diagonaal hoeven nooit op de juiste volgorde te staan. Ze mogen dwars door elkaar staan, zodat ze misschien in andere rijen of kolommen ook nog iets kunnen opleveren. Als je in een diagonaal een bepaalde combinatie hebt, mag je deze altijd dubbel tellen. Het totaal van alle rijen, kolommen en de twee diagonalen bij elkaar opgeteld is je eindscore. Degene met de hoogste eindscore wint.

Knister dobbelspel review, onze mening

Knister is een heel simpel spelletje zonder wachttijd. Je bent constant bezig. Zowel tijdens je actieve dobbelbeurt als je passieve medespelers beurt. Je moet goed opletten en kijken hoe je de cijfers op een tactische manier op je scoreblad kan krijgen.

Na verloop van tijd merkten we dat het ook eigenlijk niet uitmaakt wie er dobbelt. Iedereen schrijft toch hetzelfde cijfer op. Het dobbelen zou net zo goed door een externe speler gedaan kunnen worden, want het is niet belangrijk voor het spel. Het allerbelangrijkste is dat je de cijfers op een zo goed mogelijke manier invult.

Het spelletje is kort en krachtig. Je hebt zo een potje gespeeld. Een echte ‘filler game’ en ook een spel dat je makkelijk meeneemt voor onderweg. Het is speelbaar met elke dobbelsteen en ook de potloodjes zijn vervangbaar, dus mocht je het mee willen nemen naar de camping is het meenemen van het scoreblok genoeg. Het zal zeker voor een aantal uurtjes vermaak zorgen.