Imhotep uitbreiding: Een Nieuwe Dynastie review

Je bekijkt nu Imhotep uitbreiding: Een Nieuwe Dynastie review
Imhotep: Een Nieuwe Dynastie review

In de Imhotep uitbreiding Een Nieuwe Dynastie duiken we nog een tandje dieper wat betreft tactische mogelijkheden bij het bordspel Imhotep. Nu had Imhotep al tal van mogelijkheden door het modulaire speelbord waardoor 16 verschillende varianten ontstaan, maar met deze uitbreiding komt daar nog een stapje bovenop. Samen met het basisspel ontstaat 1024 unieke borden om zelf mee te variëren!

Imhotep uitbreiding: Een Nieuwe Dynastie
Imhotep uitbreiding: Een Nieuwe Dynastie

In Imhotep Een Nieuwe Dynastie blijft de basis van Imhotep ongeroerd. Het doel blijft gelijk en de spelmechanisme waarbij de spelers zelf bepalen of ze nieuwe stenen nemen, een schip beladen, een schip naar een bouwplaats varen of een blauwe marktkaart spelen. Maar wat veranderd er dan wel hoor ik je denken?

Vooral dat er wat complexere puzzels worden toegevoegd, die in onze ogen beter zijn dan in het basisspel zelf. Lees maar mee in ons review over Imhotep Een Nieuwe Dynastie.

Imhotep uitbreiding: Een Nieuwe Dynastie
Geschikt voor 2 tot 4 spelers
Vanaf 10 jaar en ouder
Ongeveer 50 minuten speeltijd (met 2 in 20-25 minuten!)
Uitgever White Goblin Games

Imhotep is te bestellen bij bol.com.

Het doel van Imhotep Een Nieuwe Dynastie

Ik gaf al een kleine hint dat er aan de manier van spelen en het doel, wat we in basisspel Imhotep hadden, eigenlijk weinig veranderd. Ook met deze uitbreiding draait het nog steeds om het opbouwen van bouwwerken waarmee je de meeste punten probeert te behalen. En die bouwwerken, of eigenlijk bijna puzzels, waarmee je die punten kunt behalen worden met deze uitbreiding nog een stapje interessanter.

Imhotep: Een Nieuwe Dynastie
Imhotep: Een Nieuwe Dynastie

Je verplaatst blokjes naar bouwplaatsen door schepen in te zetten. Hoe beter blokjes gepositioneerd worden, hoe meer voordelen of punten je kunt verkrijgen. Je probeert daarnaast versieringskaarten en standbeeldkaarten te verzamelen die tijdens de eindtelling voor extra punten zorgen. Net als in Imhotep speel je ook met de uitbreiding 6 speelronden.

Wat zit er in de doos?

De doos is ruim gevuld, er zitten best veel nieuwe speelstukken in. Veel meer als we gewend zijn uit het basisspel. Dat komt eigenlijk doordat alle bouwplaatsen wel een aantal speelstukken of fiches met zich mee brengen.

  • 5 nieuwe dubbelzijdige bouwplaatsen (C en D zijde)
  • 4 strijdwagens (in iedere spelerskleur)
  • Het Imhotep speelstuk
  • 14 nieuwe marktkaarten
  • 7 ‘voorspelling van de Goden’ kaarten
  • 4 obelisk kaarten (in iedere spelerskleur)
  • 24 graffiches (1 t/m 24)
  • 15 obelisktegels
  • 8 munten
  • 8 scarabeefiches (2 in elke spelerskleur)
  • 5 steigertegels

8 nieuwe bouwplaatsen

Imhotep Een Nieuwe Dynastie brengt 8 nieuwe bouwplaatsen met zich mee. En die bouwplaatsen lijken haast wel kleine puzzeltjes te worden. Wat wij zelf bijzonder leuk vinden, het spel wordt er meer tactisch door en je moet echt goed opletten op welke schepen je blokjes plaatst en of en wanneer dan je schepen wilt varen naar de bouwplaatsen.

Leuk detail is dat al die bouwplaatsen te combineren zijn in willekeurige volgorde. Je kunt bouwplaatsen combineren uit het basisspel uit alle verschillende zijden (A, B, C en D) gelijktijdig. Zo ontstaan eigenlijk 4 x 4 x 4 x 4 x 4 (1024!) mogelijkheden. Ieder spel is daardoor weer net even anders. En dat maakt het super interessant. Door steeds te variëren met bouwplaatsen per spel weet niemand welke combinaties slim zijn om te spelen, ieder spel is daardoor opnieuw opletten geblazen.

Ik zal een aantal bouwplaatsen toelichten zodat je ongeveer weet wat je kunt verwachten.

De Piramide – Steiger (C zijde)

De steigertegels worden omgekeerd klaargelegd op deze bouwplaats. Eén steigertegel wordt alvast omgedraaid. Om die tegel zijn vier vakjes beschikbaar voor blokken, ze geven ieder punten, een kaart van de trekstapel of blokjes uit de steengroeve die direct worden toegekend aan de speler.

Wanneer een steiger vol is met 4 blokjes, wordt bepaald wie de meeste blokjes op deze steiger heeft liggen. Die speler krijgt direct 3 punten toegewezen op het scoreplateau. Er wordt dan direct een steigertegel omgedraaid en opgestapeld, zodat vier nieuwe vakjes voor blokjes ontstaan.

Imhotep Piramide - Steiger (C zijde)
Imhotep Piramide – Steiger (C zijde)

De Tempel: Tempel van Ra

Bij de Tempel van Ra draait het erom dat jouw blokjes van bovenaf zichtbaar zijn. Lig je bovenop aan het einde van de ronde krijg je bonussen, afhankelijk van het vakje waar jeop staat. Je kunt 2 punten krijgen of kiezen voor 4 blokjes uit de steengroeve. Of je mag 3 kaarten pakken van de trekstapel en er daar één van houden.

Tempel van Ra (C zijde)
Tempel van Ra (C zijde)

Obelisken – De grote obelisk (C zijde)

Obelisktegels (C zijde)
Obelisktegels (C zijde)

Blokjes leveren aan de grote obelisk bouwplaats geeft je punten aan het einde van het spel. Gelijktijdig is deze bouwplaats een puzzel, want steeds wanneer je blokjes levert krijg je een obelisktegel, een soort tetris blokje.

Die obelisktegels probeer je zo goed mogelijk op te stapelen zodat complete rijen ontstaan van 3 blokjes breed. Aan het einde van het spel krijg je 2 punten per complete rij van 3 blokjes. Je kunt op de bouwplaats van de grote obelisk aflezen welk blokje als eerstvolgende uitgegeven wordt, zodat je kunt plannen welke blokjes voor jou bouwwerk nodig zijn.

Obelisken - De Grote Obelisk (C zijde)
Obelisken – De Grote Obelisk (C zijde)

De Grafkamer – grafheuvel (C zijde)

Bij de grafheuvel gaat het erom dat je jouw kleur blokjes met elkaar verbind en gelijktijdig stapels probeert te maken. Hoe meer blokjes je weet te verbinden, hoe groter de som aan punten. Je vermenigvuldigd het aantal verbonden blokjes met de hoogte die de blokjes gezamenlijk vormen.

Op de foto kun je zien dat zwart 5 blokjes verbonden heeft en nog 1 los blokje heeft. Voor de 5 verbonden blokjes krijgt deze speler 5 keer 4 punten. Keer 4 doordat de blokjes 4 hoog gestapeld staan. Voor het losse zwarte blokje krijgt deze speler nog 1 punt. De punten worden aan het einde van het spel geteld.

Grafkamer - Grafheuvel (C zijde)
Grafkamer – Grafheuvel (C zijde)

De Tempel – Arena (D zijde)

Bij deze bouwplaats gebruik je de speelstukken strijdwagens in iedere spelerskleur. Alle spelers starten op veldje 0. Hoe verder je op het spoor komt, hoe meer punten je op het einde toegewezen krijgt. Steeds wanneer een blokje wordt geleverd mag deze op het eerstvolgende vakje geplaatst worden. Dat bepaald of je 1, 2 of 3 vakken vooruit mag lopen met de strijdwagen. De spelers die vooraan staan krijgen daarnaast punten aan het einde van iedere ronde.

Imhotep Tempel Arena (D zijde)
Imhotep Tempel Arena (D zijde)

De Obelisken – steeg (D zijde)

Wanneer je hier stenen levert, moet je zelf kiezen aan welke obelisk je gaat bouwen. Er mag maar één speler per obelisk aan het bouwen zijn. Hoe hoger de toren waar je voor kiest, hoe meer punten dit kan opleveren. Maar komt de toren niet af, dan is ieder blokje slechts 1 punt waard. Pas nadat je eerste toren af is, mag je aan de volgende gaan bouwen.

Obelisken - Steeg (D zijde)
Obelisken – Steeg (D zijde)

De Piramide – Doorgang (D zijde)

Voor deze bouwplaats gebruik je het gele Imhotep speelstuk, je plaatst deze op het veld linksboven. Steeds wanneer een speler 3 stenen neemt vanuit de steengroeve, mag hij ervoor kiezen om het Imhotep speelstuk één plaats vooruit te schuiven.

Bij een levering van blokjes worden deze op het eerstvolgende vakje gezet na het Imhotep speelstuk. De punten die op dat vakje staan worden direct aan de speler toegekend op het scoretableau.

Imhotep piramide - doorgang (C zijde)
Imhotep piramide – doorgang (C zijde)

2 nieuwe markten

Er is één nieuwe marktkaart met een C en een D zijde.

De uitgebreide markt (C zijde)

Speel je met de uitgebreide markt, dan krijgt iedere speler 2 gouden munten aan het begin van het spel. Een speler mag zijn beurt voorbij laten gaan door één gouden munt in te zetten en daarmee twee kaarten te pakken van de markt. Verder kunnen er ook gewoon kaarten verkregen worden op de oorspronkelijke manier uit het basisspel.

Uitgebreide markt (C zijde)
Uitgebreide markt (C zijde)

De zwarte markt (D zijde)

Op de zwarte markt liggen twee open gedraaide kaarten en twee stapels van 3 gesloten kaarten. Bij het aanleggen van een schip met blokjes mag er door een speler gekozen worden om een stapel gesloten kaarten te nemen en daaruit één kaart te kiezen. De overige kaarten worden gesloten teruggelegd op de markt. Volgende spelers mogen eventueel dezelfde stapel nemen om de overige twee kaarten te bekijken en er één van in de hand te nemen.

Zwarte Markt (D zijde)
Zwarte Markt (D zijde)

Nieuwe speelkaarten

In deze uitbreiding krijg je een aantal nieuwe speelkaarten, zoals een voorraadslede die je mag gebruiken om twee extra stenen in je voorraad te nemen. Die kan weer nuttig gecombineerd worden met de groene steenversiering kaart, die je 1 punt per steen oplevert voor stenen op je voorraadtegel.

Nieuwe speelkaarten
Nieuwe speelkaarten

Met de twee nieuwe blauwe actiekaarten kun je jouw tegenstanders verrassen. Want met één ervan kun je aanmeren bij een bouwplaats waar reeds een boot ligt. En met de andere mag je een steen plaatsen op een bouwplaats naar keuze.

Voorspelling van de Goden speelkaarten

Een losse module die je aan ieder spel kunt toevoegen zijn de ‘Voorspellingen van de Goden’ speelkaarten. Daarbij gebruik je jouw scarabeefiches om aan te geven welke voorspellingen jij verwacht aan te kunnen voldoen. Je moet dan voldoen aan bepaalde condities aan het einde van het spel. Voorspellingen die uitkomen kunnen je een mooi aantal extra punten opleveren, maar houdt er wel rekening mee dat wanneer je niet aan die condities voldoet je minpunten toegewezen krijgt.

Voorbeelden van condities waar je met Voorspellingen van de Goden speelkaarten aan moet voldoen zijn de volgende:

  • De meeste stenen in de tempel
  • De meeste stenen in de piramide
  • De meeste stenen in de grafkamer
  • Minimaal 4 direct kaarten in bezit (rode speelkaarten)
  • Minimaal 4 versieringen in bezit (groene speelkaarten)
  • Minimaal 4 standbeeldkaarten in bezit (paarse speelkaarten)

6 speelrondes waarin punten te verdienen zijn

Ook met de uitbreiding Een Nieuwe Dynastie blijf je 6 speelrondes spelen waarin punten te verdienen zijn. Er komen geen nieuwe kaarten mee in de uitbreiding waar andere varianten van schepen op staan om te gebruiken tijdens een ronde. Je gebruikt daarvoor alle materialen uit het basisspel.

Einde van een spel Imhotep

Ook met de uitbreiding eindigt het spel wanneer alle rondenkaarten aan bod zijn gekomen, na de 6 speelronden. De finale puntentelling gaat identiek aan die van het basisspel. Ook hier moet je weer even opletten dat je er wel rekening mee houdt om de tempels, zowel de A, B, C en D zijde, steeds aan het einde van de ronde te tellen. Ook bij de laatste ronde voordat je de eindscore gaat opmaken.

Iedere andere bouwplaats heeft zo zijn eigen puntenscore. Ik moet zeggen dat dit heel vaak erg duidelijk is weergegeven op de speelborden. Je ziet zo direct wat de nummer 1 krijgt, de nummer 2, enzovoorts. Eigenlijk alle puzzeltjes hoef je maar één keer te lezen, scores uittellen spreekt wat dat betreft echt voor zich. De winnaar is natuurlijk degene die de meeste punten heeft behaald.

Onze mening over Imhotep: Een Nieuwe Dynastie

Het basisspel Imhotep vonden wij een erg mooi tactisch bordspel, we waren enthousiast over het modulaire speelbord, de eenvoud van het spel en de soepelheid en snelheid waarmee het gespeeld kan worden. Een goede uitbreiding zou aan de goede concepten weinig moeten veranderen, maar hier juist op moeten voortborduren. Is dat goed gelukt met Imhotep uitbreiding Een Nieuwe Dynastie?

De spelmechanismen blijven eigenlijk hetzelfde. De leercurve is daardoor laag, je hoeft al zeker niet een boek met spelregels door te werken voordat je aan de slag kan wanneer je het basisspel al kent. De regels zorgen ervoor dat het spel eenvoudig en snel speelbaar blijft.

Het modulaire speelbord wordt in ieder geval nog verder uitgebreid. In plaats van 32 varianten in het basisspel heb je nu 1024 varianten (4 x 4 x 4 x 4 x 4)! Wat ik daar vooral leuk aan vind is dat geen spel hetzelfde is. Door bewust ieder spel één of twee bouwplaatsen te verwisselen heb je steeds een ander spel. Geen van de speler weet dan wat in die spelopzet het slimste trucje is om uit te voeren, al kun je natuurlijk wel een beetje vooruitdenken en rekenen.

De bouwplaatsen lijken wat meer puzzels te worden, er komt wat meer complexiteit bij. Ik moet wel zeggen dat ik de ene bouwplaats of puzzel leuker vind dan de andere. De grafkamer – grafheuvel (C zijde) probeer je zoveel mogelijk blokjes te verbinden en gelijktijdig te stapelen, dat is nog relatief eenvoudig. Bij de D zijde, de graftombe, mag je voor ieder blokje wat je levert één graffiche kiezen die bepaald waar je blokje geplaatst mag worden. Dat is echt een stuk complexer, je merkt al snel dat je van te voren bedachte verbindingen in het honderd lopen. Of sterker nog bewust dwarsgezeten worden door je tegenstander, doordat deze precies jouw nummertje eruit trekt. Ik waardeer die extra trucjes en moeilijkheid wel, dat maakt Imhotep een stukje meer tactisch en strategisch. Zo heeft iedere zijde zijn eigen puzzel en uitdaging.

De Voorspellingen van de Goden speelkaarten kun je als losse module toevoegen aan een spel, je kunt ze ook volledig achterwege laten. Een leuke kleine toevoeging die het spel wel enigszins veranderd. Want je probeert na het doen van een voorspelling er wel echt voor te zorgen dat je aan het einde van het spel aan de benodigde condities voldoet. Misschien moet je daardoor wel een extra schip brengen naar de tempel of piramide. Of zit jouw tegenstander je bewust dwars door een schip zonder jouw blokjes alvast op weg te sturen.

Ook met de uitbreiding gecombineerd blijft Imhotep lekker vlot speelbaar. Met twee spelers doe je er niet langer over dan 25 minuten. Met drie en vier spelers loopt het ietsje op, maar rondes blijven echt ontzettend snel gaan.

Ik ben erg positief over Imhotep Een Nieuwe Dynastie. De spelmechanismen gaan soepel, de variatie wordt alleen maar groter, en er ontstaan meer tactische mogelijkheden. Als Imhotep bij jou regelmatig op tafel komt, zal deze uitbreiding je niet teleur stellen.

Alle Imhotep spellen

ImhotepImhotep basisspel
Het Imhotep basisspel, zoals in deze review besproken.
Bekijk actuele prijs
Imhotep uitbreiding: Een Nieuwe DynastieImhotep uitbreiding: Een Nieuwe Dynastie
Extra bouwplaatsen, zodat je in totaal 4 speelzijden hebt en maximaal 1024 verschillende varianten kunt spelen!
Bekijk actuele prijs
Imhotep: Het DuelImhotep Duel
Twee-speler versie van Imhotep. Snel en vlot speelbaar.
Bekijk actuele prijs

Bordspeltijd

Als bordspelers in hart en nieren brengt Bordspeltijd jou altijd de beste inzichten over bordspellen en spelletjes. Wij proberen alle spelletjes en delen onze mening met jou, zo weet je wat je of een spel de moeite waard is, of dat je het wellicht beter kunt laten staan. Of je nu op zoek bent naar het perfecte spel voor een gezellige avond met vrienden, liever voor diepgaande strategie gaat of juist een familiespel voor het gehele spel probeert te vinden. Wij helpen je verder!

Geef een reactie