Azul De Ramen van Sintra spel review

Je bekijkt nu Azul De Ramen van Sintra spel review
Azul De Ramen van Sintra

Ook in deze versie van Azul gaan we weer aan de slag met een paleis. Het thema blijft ogneveer gelijk zoals in het originele spel, maar het is natuurlijk weer net even anders. In Azul De Ramen van Sintra is het de bedoeling om de ramen van het paleis zo goed mogelijk te bekleden met verschillende glas-in-lood tegels. Hoe beter de combinaties worden, hoe meer punten er te verdienen zijn. Ik neem je uitgebreid mee in de spelregels en geven je ook onze beoordeling. Ik schreef dit review na het spelen van ongeveer 15 spellen.

Azul de Ramen van Sintra
Azul de Ramen van Sintra

Mijn beoordeling over Azul De Ramen van Sintra

Ik hoor het je al denken, een tweede versie van Azul? Zijn er dan nog wel zoveel mogelijkheden om zelf te bedenken ten opzichte van het originele spel? Dat is in ieder geval wat ik zelf in eerste instantie dacht. Wat mij betreft is het antwoord hierop duidelijk een ja! Hetzelfde concept, maar ongelooflijk veel nieuwe tactische mogelijkheden.

Ik heb mij bijzonder vermaakt tijdens het spelen van Azul de Ramen van Sintra, het spel is in de afgelopen maanden op verschillenden avonden gespeeld. Het is onzettend eenvoudig inkomen, de spelregels zijn zeer duidelijk uitgelegd. Het spel is op zichzelf dan ook niet ingewikkeld om te spelen, maar de kracht zit hem er wat mij betreft in dat het veel mogelijkheden kent. Om het goed te spelen, moet je vooruit kunnen denken en anticiperen op je tegenstanders. De tactiek met de glaszetter, kolommen steeds opnieuw tellen wanneer ze rechts van de afgeronde kolom liggen en het wegkapen van tegels vlak voor jouw tegenstander. Deze versie van Azul vind ik veel strategischer dan het origineel. Wat mij betreft meer een versie voor fanatiekelingen. Ik leg je per onderdeel uit waarom ik dit oordeel heb.

Meer dan genoeg mogelijkheden en tactiek

Dit is een bordspel vol met abstractie en techniek. Dat begint al met dat je alleen glazen mag zetten onder of rechts van je glaszetter. Plaats je de glazen rechts van je glaszetter, dan worden de speelbeurten daarna de opties beperkter. Tot je op een punt komt dat je deze volledig naar links moet verplaatsen wat je een complete beurt kost. Je moet hier slim vooruitdenken voor het juiste moment

Risico’s afwegingen voor extra punten

Patronen aan de rechterzijde voltooien betekent dat je deze steeds opnieuw mag tellen wanneer je een kolom links voltooid. Alleen zul je je glaszetter heel regelmatig moeten verplaatsen wanneer je aan die kolommen werkt. Het is afwegen wat slim is om te doen, en dat zal in iedere situatie weer anders zijn. Er is ook altijd een afweging om de startspelersfiche uit het midden te pakken. De volgende ronde mag je dan starten, maar het kost je wel een minpuntje.

Je tegenstanders dwarszitten

Bijzonder goed is het element dat je jouw tegenstanders in de gaten kunt houden. Soms kun je net een steentje wegkapen van de fabrieksschijven die jouw tegenstander nodig heeft om een rij compleet te maken. Of misschien kun je dwars zitten waardoor je tegenstander verplicht zijn of haar glaszetter naar links moet verplaatsen. De mogelijkheden zijn hoog, maar het wel complex om goed in te zien en er op te acteren. Zelf vind ik dit een erg goed spelelement aan deze versie van Azul.

Een grafisch hoogstandje

Wat betreft vormgeving alles er ontzettend goed uit. De steentjes zijn goed afgewerkt, de speelborden en de doos zijn in stijl, enzovoorts. De enige opmerking is dat het scorebord aanvoelt als een dun velletje papier. Dat had best een wat dikker of harder bord mogen zijn.

Gemakkelijke spelmechanisme en eenvoudig te leren

Je legt Azul de Ramen van Sintra in een paar minuten uit aan nieuwe spelers. De spelregels staan zelfs uitgelegd in slechts 5 zijden en zijn volkomen duidelijk. Iedere beurt bestaat dan ook uit slechts uit twee mogelijkheden. De glaszetter naar links verplaatsen of glastegels pakken en deze aanleggen.

Belangrijke spelinformatie

In Azul De Ramen van Sintra speel je als glaszetter en bekleed je het paleis ‘Attls’ met de meest prachtige glas-in-lood panelen. Je speelt gedurende 6 spelronden waarin je per speelbeurt punten en bonuspunten kunt scoren. De speler met de meeste punten zal de winnaar worden.

2-4 Spelers
30 tot 45 minuten speeltijd
Auteur: Michael Kiesling
Uitgever: Next Move Games

Wat krijg je met Azul de Ramen van Sintra?

• Een los speelbord waar je de ronde op bijhoudt, het scorespoor zelf en een scorespoor voor minpunten.
  • 100 glas in lood speelstukken in vijf kleuren.
  • Een Azul zakje waarin de glas in lood blokjes kunnen.
  • Het ‘glazen huis’ wat eigenlijk een afleg bakje is waarin je alle glazen tegels in legt die kapot vallen of compleet gemaakte rijen.
  • 9 fabriekstegels.
  • Vier spelersborden, met variant A en B van het spel.
  • Per spelers 8 patroonstroken, die ramen voorstellen en op het speelbord geplaatst moeten worden.
  • Per speler twee markeerblokjes om scores bij te houden.
  • Voor iedere speler een glaszetter (pion).
  • En het speelstukje voor de eerste speler.
  • De spelregels.

Spelopzet Azul De Ramen van Sintra

Wij zijn ons eerste spel begonnen met de A zijde van het speelbord, dat is in eerste instantie ook wat ik je aanraad. Iedere speler neemt een speelbord in zijn kleur met de bijbehorende 8 patroonstroken. De patroonstroken mag je op een willekeurige manier neerleggen tegen je speelbord aan. De volgorde daarvan maakt niet uit, maar er is een tegel waar je wel rekening mee moet houden. Dat is de strook waarop twee grijzen ramen staan, deze moeten altijd naar onderen gekeerd zijn. Deze twee grijze tegels zijn een soort joker tegels, je mag er een glas speelstukje opleggen in de soort die je zelf wilt. Je legt het scorebord klaar. Van iedere speler één vierkant blokje op score 0 op zowel het scorespoor als het minpunten spoor.

Verder leg je de fabrieksschijven klaar met daarop steeds vier willekeurige blind getrokken glasblokjes.

• 5 fabrieksschijven voor 2 spelers
  • 7 fabrieksschijven voor 3 spelers
  • 9 fabrieksschijven voor 4 spelers
Azul De Ramen van Sintra fabrieksschijven

Om te bepalen welke bonuspunten je gedurende het spel kunt krijgen, neem je van iedere kleur één glazen blokje uit de zak. Deze plaats je in een willekeurige volgorde (blind) op plaatsen 2 tot en met 6 op het scorebord (II tot en met VI). Vervolgens trek je nog één glazen blokje uit de zak, deze plaats je op de bovenste rij (I).

Iedere speler krijgt in zijn kleur de glaszetter (de pion) en plaatst deze boven de meest linker kolom van zijn speelbord. De papieren ‘glazen’ toren zet je klaar, je vouwt deze open. Gedurende het spel gebruik je deze om kapot gevallen steentjes in te werpen, of complete rijen waarvan de blokjes afgelegd dienen te worden. De speler die als laatste in Portugal is geweest, krijt het startspelerfiche. Dat lijkt redelijk complex, maar de opzet is echt eenvoudig. De regels zijn de eerste keer even doorlezen, maar spreken voor zich.

Spelverloop

Je speelt 6 speelronden. De speler met de startspelerfiche is steeds diegene die de ronde mag starten. Hij legt dit fiche in het midden van de tafel tussen de fabrieksschijven en mag vervolgens kiezen uit één van de twee mogelijke acties.

• Tegels pakken en een patroon leggen: de speler kiest één kleur glazen aangeboden op één van de fabrieksschijven en legt deze op zijn patroonstroken. Of je kiest:
  • De glaszetter terug zetten naar de meest linkse patroonstrook: dit kan een uitkomst bieden wanneer je geen mogelijkheid hebt om glastegels aan te leggen.

Daarna mag de volgende speler.

Tegels pakken en een patroon aanleggen

Kies je ervoor om één van de kleuren glas te kiezen op één fabrieksschijf, dan schuif je de overige kleuren glas naar het midden van de tafel. Vervolgens moet je de tegels aanleggen op de patroonstroken van je speelbord. Hier gelden een aantal regels. Je moet alle gekozen stukken glas plaatsen op één patroonstrook. Deze moet altijd onder of rechts van je glaszetter zijn. Alle stukken glas die je niet kunt plaatsen, vallen kapot en daardoor moet je per kapot gevallen stuk glas één patroon omlaag in op het minpuntenspoor.

Je verplaatst je glaszetter altijd naar de kolom waarin je de stukjes glas aanlegt. Je zal zien dat hierdoor je glaszetter steeds verder naar rechts komt te staan, waardoor de keuze uit kolommen om nieuwe stukjes glas aan te leggen verkleint. Na een tijdje moet je dus wel de glaszetter naar links zetten, maar dat kost je wel de speelbeurt.

Azul De Ramen van Sintra modulair speelbord

Een patroonstrook compleet vullen en daarmee punten scoren

Als je de patroonstrook compleet weet te vullen dan mag je deze tellen. Je kiest één willekeurige tegel van de vijf stukken glas die je op het bovenste vakje van de onderste twee vakjes op je speelbord onder de kolom plaatst, daarmee geef je aan dat je deze kolom compleet had. Onderaan het speelbord kijk je hoeveel punten je hebt gescoord, let daarbij ook op de ronde bonusindicator. Is het een geel stukje glas en staan er in jouw voltooide kolom drie gele stukjes glas? Dan krijg je drie bonuspunten (per overeenkomende tegel één punt) die je direct mag verplaatsen op het scorespoor. De overige stukjes glas leg je af in de glazen toren. Daarna draai je de kolom om, waardoor een nieuwe patroonstrook verschijnt.

Als laatste zijn hierbij ook bonuspunten te scoren voor patroonstroken die minimaal één keer compleet zijn gemaakt voor alle stroken aan de rechterzijde van jouw complete kolom. Voor iedere complete rij mag je de score per rij optellen als bonuspunten. Stel dat is de meest rechter rij, krijg je daarvoor 2 extra punten.

Voor de tweede keer dezelfde patroonstrook compleet

Als je dezelfde patroonstrook opnieuw compleet weet te vullen, mag je een tweede blokje op de onderste rij van je spelersbord leggen. De punten tellen weer op de gebruikelijke manier. Vervolgens haal je de patroonstrook weg. Dat brengt aan het einde van het spel meer punten op, je hebt immers meer glazen blokjes op de ornamenten.

De tegels uit het midden pakken

Ligt er in de tussentijd een grote stapel glazen tegels in het midden van het spel, naast de fabrieksschijven? Dan wil je misschien wel hieruit één kleur kiezen. Maar je moet dan wel het startspelersfiche erbij pakken, en die geeft je één minpunt. Soms loont dit doordat je extra bonuspunten kan scoren, maar soms kan het ook een verkeerd moment zijn.

Alle blokjes zijn op betekent het einde van een ronde

Wanneer alle blokjes op zijn vinden er geen acteis plaats. Het enige wat je hoeft te doen is het blokje van de ronde indicator op het scorebord nemen en vervolgens de fabrieksschijven weer aan te vullen met 4 blokjes per schijf uit de zak speelstukken.

Einde van het spel na 6 ronden en de eindscore berekenen

Wanneer er 6 ronden gespeeld zijn mag de finale puntentelling opgemaakt worden. Per 3 blokjes die op de patroonstroken liggen krijgt een speler één punt. De punten op het minpunten spoor breng je per speler in mindering op het scorespoor. Als laatste krijgen de spelers bonuspunten op basis van de vier ornamenten op het speelbord. Tel bij elk ornament hoeveel van de vier omliggende raamdelen gevuld zijn met glazen blokjes.

• Alle vier de blokjes gevuld betekent 10 extra punten
  • Drie blokjes gevuld is 6 punten
  • Twee blokjes is 3 punten