Azul De Ramen van Sintra spel review

Welkom in Sintra, glaszetters! Ook in deze versie van Azul gaan we aan de slag met een paleis. In het eerste deel van Azul bekleed je de muur met paleistegeltjes, dit keer gaan we net iets anders doen, maar het thema blijft ongeveer gelijk. In Azul De Ramen van Sintra is het de bedoeling om de ramen van het paleis zo goed mogelijk te bekleden met verschillende glas-in-lood tegels. Hoe beter het lukt om goede combinaties te maken op het speelbord, hoe meer punten je kunt verzamelen. En natuurlijk is degene met de meeste punten de winnaar. In deze review over Azul De Ramen van Sintra geven wij een uitgebreide recensie.

Deze review is geschreven na ongeveer 15 spellen gespeeld te hebben.

Azul De Ramen van Sintra – te koop bij bol.com
2-4 Spelers
30 tot 45 minuten speeltijd
Auteur: Michael Kiesling
Uitgever: Next Move Games

Doel van het spel

In Azul De Ramen van Sintra speel je als glaszetter en bekleed je het paleis ‘Attls’ met de meest prachtige glas-in-lood panelen. Je speelt gedurende 6 spelronden waarin je tijdens iedere speelbeurt punten en bonuspunten kunt scoren. Lukt het jou om de meeste punten te verzamelen, dan wordt je de winnaar van Azul de Ramen van Sintra.

Wat krijg je met Azul de Ramen van Sintra?

  • Een los speelbord waar je de ronde op bijhoudt, het scorespoor zelf en een scorespoor voor minpunten.
  • 100 glas in lood speelstukken in vijf verschillende kleuren.
  • Een Azul zakje waarin de glas in lood blokjes in kunnen.
  • Het ‘glazen huis’ wat eigenlijk een afleg bakje is waarin je alle glazen tegels in legt die kapot vallen of compleet gemaakte rijen.
  • 9 fabriekstegels.
  • Vier spelersborden, met twee spelvarianten: zijde A en zijde B.
  • Per spelers 8 patroonstroken, die ramen voorstellen en op het speelbord geplaatst moeten worden.
  • Per speler twee markeerblokjes om scores bij te houden.
  • Voor iedere speler een glaszetter (pion).
  • En het speelstukje voor de eerste speler.
  • De spelregels

Spelopzet Azul De Ramen van Sintra

Wij zijn ons eerste spel begonnen met de A zijde van het speelbord, dat is in eerste instantie ook wat ik je aanraad. Iedere speler neemt een speelbord in zijn kleur met de bijbehorende 8 patroonstroken.

De patroonstroken mag je op een willekeurige manier neerleggen tegen je speelbord aan. De volgorde daarvan maakt niet uit, maar er is een tegel waar je wel rekening mee moet houden. Dat is de strook waarop twee grijzen ramen staan, deze moeten altijd naar onderen gekeerd zijn. Deze twee grijze tegels zijn een soort joker tegels, je mag er een glas speelstukje opleggen in de soort die je zelf wilt.

Verder leg je de fabrieksschijven klaar met daarop steeds vier willekeurige blind getrokken glasblokjes.

  • 5 fabrieksschijven voor 2 spelers
  • 7 fabrieksschijven voor 3 spelers
  • 9 fabrieksschijven voor 4 spelers

Je legt het scorebord klaar. Van iedere speler één vierkant blokje op score 0 op zowel het scorespoor als het minpunten spoor.

Sale (NL)Sale (NL)

Om te bepalen welke bonuspunten je gedurende het spel kunt krijgen, neem je van iedere kleur één glazen blokje uit de zak. Deze plaats je in een willekeurige volgorde (blind) op plaatsen 2 tot en met 6 op het scorebord (II tot en met VI). Vervolgens trek je nog één glazen blokje uit de zak, deze plaats je op de bovenste rij (I).

Iedere speler krijgt in zijn kleur de glaszetter, de pion), en plaatst deze boven de meest linker kolom van zijn speelbord.

De papieren ‘glazen’ toren zet je klaar, je vouwt deze open. Gedurende het spel gebruik je deze om kapot gevallen steentjes in te werpen, of complete rijen waarvan de blokjes afgelegd dienen te worden.

De speler die als laatste in Portugal is geweest, krijt het startspelerfiche.

Dat lijkt redelijk complex, maar de opzet is echt eenvoudig. De regels zijn de eerste keer even doorlezen, maar spreken voor zich. Al hadden ze wel wat compacter omschreven kunnen worden als het aan mij ligt.

Spelverloop

Azul De Ramen van Sintra speelt over 6 speelronden. De speler met de startspelerfiche is steeds diegene die de ronde mag starten. Hij legt dit fiche in het midden van de tafel tussen de fabrieksschijven en mag vervolgens kiezen uit één van de twee mogelijke acties.

Tegels pakken en een patroon leggen: de speler kiest één kleur glazen aangeboden op één van de fabrieksschijven en legt deze op zijn patroonstroken.

Of je kiest:

De glaszetter terug zetten naar de meest linkse patroonstrook: dit kan een uitkomst bieden wanneer je geen mogelijkheid hebt om glastegels aan te leggen.

Nadat de startspeler is geweest mag de volgende speler, volgens de wijzers van de klok.

Tegels pakken en een patroon aanleggen

Kies je ervoor om één van de kleuren glas te kiezen op één fabrieksschijf, dan schuif je de overige kleuren glas naar het midden van de tafel. Vervolgens moet je de tegels aanleggen op de patroonstroken van je speelbord.

Ook daar geleden een aantal regels. Je moet alle gekozen stukken glas plaatsen op één raam, dus één patroonstrook. Deze moet altijd onder of rechts van je glaszetter zijn. Alle stukken glas die je niet kunt plaatsen, vallen kapot en daardoor moet je per kapot gevallen stuk glas één patroon omlaag in op het minpuntenspoor.

Je verplaatst je glaszetter altijd naar de kolom waarin je de stukjes glas aanlegt. Je zal zien dat hierdoor je glaszetter steeds verder naar rechts komt te staan, waardoor de keuze uit kolommen om nieuwe stukjes glas aan te leggen verkleint. Na een tijdje moet je dus wel de glaszetter naar links zetten, maar dat kost je de speelbeurt!

Een patroonstrook (kolom) compleet vullen en daarmee punten scoren

Lukt het om een patroon compleet te vullen? Dan mag je deze kolom tellen. Je kiest één willekeurige tegel van de vijf stukken glas die je op het bovenste vakje van de onderste twee vakjes op je speelbord onder de kolom plaatst. Je geeft daarmee aan dat je één keer deze kolom compleet hebt gehad.

Je kijkt welk getal aan punten je hebt gescoord voor deze kolom, onderaan het speelbord. Stel het is de meest linker kolom, is dat 4 punten. Je moet hier ook letten op de ronde bonusindicator van het scorebord. Is het een geel stukje glas en staan er in jouw voltooide kolom drie gele stukjes glas? Dan krijg je drie bonuspunten (per overeenkomende tegel één punt) die je direct mag verplaatsen op het scorespoor.

De overige stukjes glas leg je af in de glazen toren. De kolom draai je vervolgens om, waardoor een nieuwe patroonstrook verschijnt waarop 5 andere kleuren tegels passen.

Als laatste kun je hierbij ook bonuspunten scoren voor patroonstroken die minimaal één keer compleet zijn gemaakt aan de rechterzijde van jouw complete kolom. Dat is makkelijk te herkennen of er al ergens een glazen blokje ligt. Voor iedere rij die rechts ligt en al compleet is, mag je de kolom punten van die betreffende rij erbij optellen als bonuspunten. Stel de meest rechter rij is eerder compleet gemaakt, betekent dat 2 extra punten.

Voor de tweede keer dezelfde patroonstrook compleet

Lukt het om twee keer dezelfde patroonstrook gedurende het spel compleet te vullen? Je mag dan een tweede blokje plaatsen op de onderste twee vlakjes op je speelbord. De punten tellen volgens de gebruikelijke manier. De patroonstrook zelf haal je hierna weg: je mag hierna dus niet meer in deze kolom aanleggen.

Tijdens de eindtelling kun je hiermee extra punten verdienen, doordat je meer glazen stukjes rondom de ornamenten op het speelbord hebt.

De tegels uit het midden pakken

Ligt er in de tussentijd een grote stapel glazen tegels in het midden van het spel, naast de fabrieksschijven? Dan wil je misschien wel hieruit één kleur kiezen. Maar je moet dan wel het startspelersfiche erbij pakken, en die geeft je één minpunt.

Soms kan dat lonen, doordat je extra bonuspunten kan scoren, maar het kan ook op een verkeerd moment zijn. Bewust kiezen moet je hier.

Alle blokjes zijn op: einde van een ronde

Als er geen glazen speelstukken meer over zijn op de fabrieksschijven of in het midden van de tafel, eindigt de ronde. Hier vinden verder geen acties plaats. Het enige wat je hoeft te doen is het blokje van de ronde indicator op het scorebord nemen en vervolgens de fabrieksschijven weer aan te vullen met 4 blokjes per schijf uit de zak speelstukken.

Zijn de stukken op? Neem dan de afgelegde stukken in de glazen toren er weer bij en schud deze door de overige speelstukken in de zak.

De speler met het startspelersfiche start de volgende ronde.

Einde van het spel na 6 ronden en de eindscore berekenen

Na 6 ronden spelen is er een finale puntentelling waarbij je nog een aantal extra punten kunt scoren. Per 3 blokjes die nog op de patroonstroken staan krijgt een speler één punt.

De punten op het minpunten spoor breng je per speler in mindering op het scorespoor.

Als laatste krijgen de spelers nog bonuspunten op basis van de vier ornamenten op het speelbord. Tel bij elk ornament hoeveel van de vier omliggende raamdelen gevuld zijn met glazen blokjes.

  • Alle vier de blokjes gevuld betekent 10 extra punten
  • Drie blokjes gevuld is 6 punten
  • Twee blokjes is 3 punten
  • Eén of nul blokjes is 0 punten

De speler met het hoogste aantal punten is de winnaar van Azul De Ramen van Sintra.

Azul De Ramen van Sintra spel review

Wat is onze mening over Azul De Ramen van Sintra? Ik hoor het je al denken, een tweede versie van Azul? Zijn er dan nog zoveel mogelijkheden te bedenken ten opzichte van de eerste versie van Azul? Dat is in ieder geval het eerste wat ik zelf dacht. Het antwoord voor mij is duidelijk een ja! Azul De Ramen van Sintra speelt in de basis gelijk, maar is toch een compleet ander spel met andere tactiek en mogelijkheden om elkaar dwars te zitten.

Meer dan genoeg mogelijkheden en tactiek

Stiekem zit er best wat tactiek in Azul De Ramen van Sintra. Iets wat ik zelf een belangrijk spelelement vind voor bordspellen. Dat begint al dat je alleen glazen mag zetten onder of rechts van je glaszetter. Plaats je de glazen rechts van je glaszetter, worden de speelbeurt daarna de opties nog beperkter omdat je steeds de glaszetter moet verplaatsen naar de kolom waarin je aanlegt. Totdat je op een punt komt dat je de glaszetter naar links moet verplaatsen, en komt dat dan wel goed uit? Soms wel en soms niet, een afweging voor het best getimed moment.

Risico nemen en afwegingen voor extra punten

Het liefste werk je aan patroonstroken die bonuspunten opleveren door de ronde indicator. Gelijktijdig wil je zover mogelijk naar rechts op het speelbord kolommen voltooien, want die tellen dan steeds opnieuw mee wanneer je een kolom links daarvan voltooid. Alleen loop je dan weer tegen het gevaar aan dat je niet kunt aanleggen en als enige mogelijkheid hebt de glaszetter naar links te verplaatsen. Kortom ook hier een risico maar je kunt rijkelijk beloond worden later in het spel als dit lukt.

Ook de afwezig om de startspelersfiche uit het midden te pakken is steeds een keuze: aan de ene kant geeft het een voordeel doordat je de volgende ronde mag starten, gelijktijdig een nadeel door het ontvangen van minpunten.

Je tegenstanders dwarszitten en uitlopen in punten

Wil je echt uitlopen op je tegenstanders, moet je een oogje in het zeil houden op het speelbord van je tegenstanders. Kun je nog net het steentje wegkapen van de fabrieksschijven die jouw tegenspeler graag willen hebben om een rij compleet te maken? Of misschien kun je je tegenstanders dwars zitten wanneer ze al ver naar rechts op het speelbord staan met de glaszetter, waardoor ze moeten passen en de glaszetter naar links moeten verplaatsen. Je hebt dan eigenlijk een gratis extra beurt.

Azul de Ramen van Sintra een grafisch hoogstandje?

Wat betreft vormgeving ziet Azul De Ramen van Sintra er ontzettend goed uit, net zoals de eerste versie van Azul. Grafisch is er werk van gemaakt, de steentjes zijn mooi afgewerkt, de speelborden en de doos zelf zijn in stijl, enzovoorts. Enige opmerking hier is dat het scorebord aanvoelt als een vrij dun velletje papier. Dit had best een wat dikker of harder bord mogen zijn.

Naar ons idee gemakkelijk spelmechanisme en eenvoudig te leren

Het spelmechanisme is eenvoudig, je leert Azul in een paar minuten tijd wanneer je iemand hebt die het spel al kent. De spelregels bestaan uit 5 zijden, daar werk je zo doorheen. En eigenlijk staat er meer tekst dan je écht nodig hebt om het spel te spelen. Iedere beurt bestaat in principe maar uit twee mogelijkheden: de glaszetter naar links verplaatsen of glastegels pakken en aanleggen.

Azul De Ramen van Sintra recensie oordeel

Heb je Azul al gespeeld en twijfel je of Azul De Ramen van Sintra de moeite waard is en voldoende anders is? In eerste instantie had ik dat zelf ook, en toch vindt ik dat geslaagd. Na de eerste paar spellen had ik wel het idee dat geluk een wat grotere rol speelde, tactiek was lastig te vinden. Maar wanneer je het spel goed begrijpt en niet meer na hoeft te denken over de regels, dan ga je meer mogelijkheden zien en merk je pas hoeveel er tactisch mogelijk is. Ik vind het zeker de moeite waard en het spel is hier de afgelopen maand op verschillende avonden gespeeld.

Azul De Ramen van Sintra spel kopen

Azul De Ramen van Sintra is online te bestellen via bol.com.

var bol_sitebar={“id”:”bol_1577994436217″, “baseUrl”:”partner.bol.com”,”urlPrefix”:”https://aai.bol.com/openapi/services/aai/”,”productId”:”productid=9200000105759577″,”familyId”:””,”site_id”:”1024857″,”target”:true,”rating”:true,”price”:true,”deliveryDescription”:true,”button”:true,”link_name”:”Azul%20-%20De%20Ramen%20van%20Sintra%20NL/FR%2C%20Asmodee”,”link_subid”:”review-azul-ramen-van-sintra”,”background_color”:”#FFFFFF”,”text_color”:”#CB0100″,”link_color”:”#0000FF”};
Sale (NL)Sale (NL)

Deze post heeft 2 reacties

  1. Anoniem

    Hoi zo ver ik zie klopt de puntentelling hierin denk ik niet:
    ” Alle vier de blokjes gevuld betekent 4 extra punten
    Drie blokjes gevuld is 6 punten
    Twee blokjes is 3 punten
    Eén of nul blokjes is 0 punten”

    Voor het vullen van alle vier de blokjes krijg je dacht ik 10 extra punten en niet 4

    1. Bordspeltijd

      Je hebt helemaal gelijk! Dat is een klein foutje in de tekst, het is nu aangepast. Dank je wel!

Geef een reactie