Ben je benieuwd wat wij vinden van het bordspel Tiny Towns uitgegeven door White Goblin Games? Dan ben je op de juiste plek, we proberen je in dit review in detail uit te leggen wat de spelregels zijn van Tiny Towns, hoe je het spel speelt en daarnaast geven wij jou natuurlijk onze mening.
In Tiny Towns is het de bedoeling dat je zo efficiënt mogelijk omgaat met de beschikbare ruimte op je tableau. Iedere speler heeft een eigen bordje van 4 bij 4 tegels waarop je grondstoffen gaat verzamelen die je vervolgens kunt omvormen in gebouwen. Hoe beter jij de gebouwen en diens effecten op elkaar weet aan te sluiten op elkaar, des te meer punten jij kunt verzamelen.
Tiny Towns bordspel
Geschikt voor 1 tot 6 spelers
Vanaf 10 jaar en ouder
Ongeveer 60 minuten speeltijd (in 30 minuten speelbaar)
Uitgever: White Goblin Games
Tiny Towns is verkrijgbaar bij bol.com en Amazon.nl.
Inhoudsopgave
Het doel van Tiny Towns
In het bordspel Tiny Towns zijn de spelers ieder burgemeester van een eigen stadje. In die stad proberen de spelers gebouwen te realiseren die goed op elkaar ingespeeld zijn. Het leuke van Tiny Towns is dat ieder spel weer anders is, doordat je een verschillende set van gebouwenkaarten gebruikt per spel, waardoor de variaties steeds anders worden.
Als voorbeeld zullen woonhuizen die gevoed zijn door een boerderij punten opleveren, maar in combinatie met een kapel zullen de punten alleen nog maar verder uitlopen.
Het is jouw doel om je stad zo efficiënt mogelijk op te bouwen, door grondstoffen slim te plaatsen en gebouwen op de meest tactische plekjes te bouwen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, want je zult niet altijd de meest gunstige grondstoffen krijgen die je op dat moment hard nodig hebt. De spelers die aan het einde van het spel de meeste punten heeft, is de winnaar.
Wat zit er in de doos van Tiny Towns?
Tiny Towns zit in een mooie grote, maar gelukkig niet al te grote, doos waar het speelmateriaal netjes in vakjes geplaatst kan worden. Alle grondstoffen en gebouwen zijn uit hout vervaardigd en de speelkaarten zijn van dik materiaal gemaakt.
In het doos van Tiny Towns vindt je de volgende onderdelen:
- De spelregels
- 6 speelborden (per speler)
- 25 gebouwenkaarten
- 15 monumentenkaarten
- 1 scoreblok (kan ook zonder)
- 126 houten gebouwen
- 1 houten bouwmeesterkamer
- 6 houten monumenten
- 90 houten grondstofblokjes
Voorbereiding van een spel Tiny Towns
Voor we beginnen met toelichten wil ik je alvast vertellen dat de spelregels van Tiny Towns eigenlijk helemaal niet moeilijk zijn. De voorbereiding ziet er wellicht al wat complex uit, maar je zult zien dat het spelverloop zelf eenvoudig is.
Iedere speler krijgt een eigen spelerstableau met 4 x 4 vakjes, een totaal dus van 16 vakjes. Daarop worden later grondstoffen neergelegd of gebouwen gebouwd.
Voor de eerste variant raad ik je aan om net als in de spelregels gebruik te maken van de voorgeschreven set gebouwen. Waarom? Heel simpel, omdat de toelichting in de spelregels ook met deze voorbeelden werkt. Leg die gebouwenkaarten in het zicht van alle spelers op het midden van tafel.
De gebouwen en de grondstofblokjes worden in het midden van de tafel geplaatst, zodat alle spelers er gemakkelijk bij kunnen.
Verder krijgt één speler de bouwmeesterhamer, hij of zij zal de startspeler worden.
Wanneer het niet je eerste spel is, kunnen daarnaast de monumentenkaarten gebruikt worden. Iedere speler krijgt dan blind van de stapel één monumentkaart en één monument (gebouw).
Nu zijn we klaar om een spel te beginnen!
Hoe verloopt een spel Tiny Towns?
De speler die de bouwmeesterhamer heeft gekregen is als eerste aan de beurt. Hij noemt één grondstof en vervolgens moeten alle spelers die grondstof uit de voorraad nemen en op hun speelbord plaatsen. Dat mag op een willekeurige locatie, zolang het maar één van de 16 vakjes is die nog niet bezet is met een andere grondstof of een gebouw.
Nadat een grondstof is geplaatst, mogen die niet meer worden verplaatst naar een ander vakje. Ze staan daar dus permanent, totdat ze worden gebruikt voor de bouw van een gebouw.
Daarna mogen de spelers wanneer mogelijk ook gebouwen bouwen. Maar daarvoor moeten ze wel voldoen aan de condities die daarvoor nodig is. Dat betekent dat je grondstoffen op je tableau moet hebben in het juiste patroon.
Als laatste stap wordt de bouwmeesterhamer doorgegeven aan de speler die links van je zit. Die speler mag dan de ronde starten en noemt de grondstof die alle andere spelers moeten nemen.
Enzovoorts, totdat het speelbord van de spelers vol zit en er geen grondstoffen meer geplaatst of gebouwen gebouwd kunnen worden.
Gebouwen bouwen met een juist patroon grondstoffen
Om een gebouw te mogen bouwen, moet je wel voldoen aan bepaalde randvoorwaarden. Eigenlijk is er maar één voorwaarde, en dat is dat je de juiste grondstoffen op je speelbord hebt liggen en daarnaast dat deze in het juiste patroon liggen. Op ieder van de gebouwenkaarten die op het midden van de tafel liggen staat weergegeven in welk patroon de grondstoffen moeten liggen.
Voldoe je aan die randvoorwaarden, dan neem je het betreffende gebouw uit de voorraad. Je mag dat gebouw vervolgens plaatsen op je eigen speelbord op één van de vakjes waar een grondstof lag die het patroon van dat gebouw vormt. Alle grondstofblokjes neem je vervolgens van je bord af en deze gaan terug in de algemene voorraad.
Op die manier heb je weer net wat extra ruimte om weer nieuwe grondstoffen te plaatsen en nieuwe gebouwen te verkrijgen. Maar je snapt het al, je speelbord wordt steeds voller en het gaat steeds moeilijker worden om de juiste patronen neer te leggen. Voor je het weet zit je klem! En dat is natuurlijk precies waar Tiny Towns om draait.
Einde van het spel Tiny Towns
Wanneer het speelbord van een speler vol is, dan mag die speler niet meer verder spelen. Op één uitzondering na dan, en dat is de grotregel die aangeraden wordt voor beginnende spelers. Met de grotregel mag je één of twee keer in het spel ervoor kiezen om een grondstofblokje niet te nemen en deze naast je speelbord neer te leggen.
De overige spelers mogen dan nog gewoon verder spelen, net zolang tot alle spelers een speelbord hebben wat vol is. Daarna kan direct overgegaan worden tot het uitrekenen van de scores. Daarvoor is een los scoreblokje toegevoegd wat je kunt gebruiken.
Dat scoren gaat volgens de omschrijvingen op de gebouwenkaarten. Dat is dus in ieder spel anders, omdat iedere gebouwenkaart nu eenmaal andere punten en effecten heeft. Een bron geeft bijvoorbeeld punten wanneer deze grenst aan een aangrenzende cottage. En bakkerij geeft punten wanneer deze grenst aan een boerderij.
De speler die op zijn plateau de combinatie weet te maken van de meest waardevolle gebouwen en daarmee de meeste punten krijgt is de winnaar.
Monumenten voor nog meer uitdaging
Heb je het de basisset een aantal keren gespeeld, dan is het tijd om de monumentkaarten in het spel te nemen. De monumentkaarten worden aan het begin van het spel geschud en iedere speler krijgt er vervolgens één. Die kaart laten de spelers niet aan elkaar zien. Iedere speler mag één monument bouwen tijdens het spel, dat is het monument wat op de kaart staat die ze verkregen hebben.
Iedere speler zal dus en een iets ander patroon aan grondstoffen moeten neerleggen om dat monument te mogen bouwen. Voldoet een speler aan de voorwaarden, dan legt hij zijn monumentkaart neer om dat te tonen aan de andere spelers. Vervolgens mag hij het monument bouwen.
In totaal zijn er 15 monumentkaarten met ieder verschillende voorwaarden maar ook verschillende privileges die de spelers daarmee kunnen ontvangen.
Onze mening en review over het bordspel Tiny Towns
Voor liefhebbers van spellen waar inzicht een grote rol speelt, is Tiny Towns een absolute aanrader. Hoewel je vooral zelf bezig bent met je eigen tableau, probeer je toch goed in de gaten te houden wat je tegenstanders uitvoeren en wat voor volgende grondstof je kunt verwachten. Tiny Towns is eenvoudig, kent veel variatie en mogelijkheden en is één groot puzzelspel waar tactisch nadenken en inzicht de overhand kennen.
De regels van Tiny Towns zijn eigenlijk heel erg eenvoudig. Op het eerste gezicht lijken de spelregels nogal groot en veel te zijn, maar naarmate je verder leest kom je er al snel achter dat de regels eigenlijk simpel zijn. En iedere beurt is eigenlijk hetzelfde, de speler die aan de beurt is kiest een grondstof, alle andere spelers nemen deze ook, leggen deze op het bord en bouwen eventueel een gebouw wanneer mogelijk. Dat is alles wat er gebeurt in een spelersbeurt, hoe eenvoudig wil je het hebben?
Het spel is wel erg tactisch, je moet goed vooruit kunnen denken en bepalen waar je grondstoffen die je in je beurten ontvangt gaat plaatsen. Het helpt daarbij erg wanneer je ook je tegenstanders een beetje in de gaten houdt, zodat je kunt voorspellen wat voor grondstoffen zij gaan kiezen gedurende hun beurten. Op die manier is er toch interactie tussen de spelers, en natuurlijk het element dat alle spelers hetzelfde grondstofblokje moeten pakken als de speler die aan de beurt is kiest.
Een goede tactiek is om ervoor te zorgen dat je eigen bord vooral zo min mogelijk snel vol zit, door duurdere gebouwen te bouwen die meer grondstoffen kosten. Dat is misschien wel net iets wat lastiger, maar zorgt er wel voor dat jouw plateau minder snel vol zit en je daardoor in de eindfase van het spel veel minder snel vastloopt, terwijl andere spelers al in de problemen komen.
Qua spelmateriaal zijn wij erg tevreden. De grondstoffen en gebouwen zijn mooi van hout, heldere kleuren en mooi vormgegeven. Dat geldt niet anders voor de rest van de materialen, de speelkaarten zijn van stevig karton en zijn mooi en vooral duidelijk vormgegeven.
De herspeelbaarheid van Tiny Towns is enorm hoog. Er zijn tal van combinaties, gezien iedere soort gebouw er in vier varianten is. Echt ieder spel is daardoor anders wanneer je willekeurig kaarten trekt. Iets waar wij in ieder geval blij van worden!