Point Salad kaartspel review: maak de beste salade!

Je bekijkt nu Point Salad kaartspel review: maak de beste salade!
Point Salad

In het spel Point Salad ga je een salade maken met de lekkerste groentes. Er zijn onder andere wortels, paprika’s en tomaten die je kunt sparen om je salade te vullen. Probeer je salade zo slim mogelijk samen te stellen, want dan verdien je de meeste punten. In dit artikel leg ik je verder uit hoe het kaartspel Point Salad werkt, de spelregels, en geef ik je in deze review mijn mening.

Point Salad speldoos
Point Salad speldoos

Aantal spelers: 2 tot 6 personen
Genre: Strategisch kaartspel

Point Salad is een strategisch kaartspel waarbij je een salade gaat samenstellen. Het is de bedoeling dat jouw salade de beste wordt. Dit bereik je door de juiste combinatie van kaarten te verkrijgen. Vanuit de groentemarkt of vanaf de stapels met puntenkaarten kun je kaarten pakken, die voor jou nodig zijn om het spel te winnen. Elke beurt mag je echter maar twee groentekaarten pakken of één puntenkaart. Het is aan jou de taak te beslissen welke keuze het slimst is. Als je de juiste combinaties van punten- en groetenkaarten hebt, verdien je de meeste punten en ben je de winnaar.

Groentekaart en puntenkaart
Groentekaart en puntenkaart

Inhoud van het doosje van Point Salad

• 108 dubbelgedrukte kaarten (kaarten met aan de ene kant groentes en aan de andere kant puntenkaarten

Om te beginnen aan het kaartspel Point Salad is er niet veel nodig. Je haalt de vrolijk gekleurde kaarten uit het doosje van het spel. Aan de hand van het aantal spelers bepaal je het aantal kaarten dat je gaat gebruiken tijdens het potje dat je speelt. Bij 2 spelers is dit bijvoorbeeld 6 kaarten van elke groentesoort, wat uitkomt op 36 kaarten in totaal. Bij 3 spelers gebruik je 9 kaarten van elke groentesoort, wat uitkomt op 54 kaarten in totaal. Speel je met 6 spelers, dan gebruik je alle 108 kaarten.

Als je gaat beginnen leg je eerst de groentemarkt neer. Dit zijn 2 rijen van 3 groentekaarten naast elkaar. Vervolgens maak je met de overige kaarten drie stapels, waarbij de puntenkaarten naar boven gericht liggen. Je krijgt op deze manier een veld van 3 keer 3 kaarten. Zodra dit klaar ligt kan het spel beginnen.

De markt in Point Salad
De markt in Point Salad

Point Salad spelregels en spelverloop

Compacte handleiding
Compacte handleiding

In het doosje van Point Salad vind je een papieren uitleg die aan beide kanten beschreven is. Op het eerste gezicht lijkt het veel en dus ook moeilijk, maar het spel is vrij eenvoudig uit te leggen. Nu de groentemarkt en de puntenkaarten klaarliggen gaan we beginnen met het spel. De speler die als beste een wortel na kan doen, mag beginnen. Voor ons was dit wel even een momentje waarbij stiekem gegiecheld werd, want hoe doe je een wortel na?

Als je besloten hebt wie de beste wortel kan nadoen, gaat de beurt van die speler beginnen. De speler heeft elke ronde twee keuzes. Je kunt kiezen om twee groenten uit de groentemarkt te halen of kiezen om een puntenkaart van de stapel te nemen. Deze keuze heeft elke speler, iedere beurt tot de kaarten op zijn. De kaarten die je neemt, leg je open voor je neer zodat iedereen ze kan zien. Slim is om de kaarten te rangschikken op groentesoort. Zo krijg je een beter overzicht van de kaarten die je al bezit. Naast het nemen van kaarten van de groentemarkt of het nemen van een kaart van de stapels met puntenkaarten, mag je ook nog een extra actie uitvoeren. In je beurt kun je één van je puntenkaarten omdraaien, zodat het een groentekaart wordt. In de hoek op de puntenkaart staat een afbeelding van de groentekaart die het wordt, als je hem omdraait. Deze actie is echter niet verplicht.

Als een speler zijn beurt om is, kan het zijn dat er twee lege plekken zijn in de groentemarkt. Deze lege plekken vul je aan door twee puntenkaarten van de stapels te nemen, om te draaien en op de plekken te leggen. Aan het einde van het spel kan het ook voorkomen dat één van de drie stapels met puntenkaarten op is. In dit geval pak je de grootste andere stapel die er nog ligt en maak je hier twee stapeltjes van. Helemaal aan het eind houdt je alleen groentekaarten over, want je gaat net zo lang door met het omdraaien van puntenkaarten tot deze stapels helemaal op zijn.

Puntenkaarten: hoe verdien je de meeste punten?

Er zijn verschillende varianten van de puntenkaarten. Zo heb je puntenkaarten waar verschillende soorten groenten op staan afgebeeld met het aantal punten dat je per gespaarde groente krijgt erachter. Ook heb je kaartjes waar je minpunten voor bepaalde groentesoorten krijgt. Met combinaties van verschillende groentes kun je extra veel punten sparen. Er zijn bijvoorbeeld puntenkaarten waarbij je twee dezelfde groenten moet hebben en daar dan vijf punten voor krijgt. Ook zijn er kaarten met een combinatie van 3 groentes die maar liefst 8 punten oplevert. Nog een andere manier van punten scoren is als je van een bepaalde groente een even of een oneven aantal hebt. Met een even aantal scoor je meer punten dan een oneven aantal.

Einde van het spel Point Salad

Het spel Point Salad gaat net zo lang door tot alle kaarten op zijn. Op dat moment begint het tellen van de punten. Kijk goed naar de combinaties die je hebt gemaakt en het aantal punten dat dit oplevert volgens de puntenkaarten. De speler met de meeste punten, heeft de beste salade gemaakt en wint.

De beste salades maken!
De beste salades maken!

Omdat een spelletje Point Salad beste snel gaat en maximaal 15 minuten duurt, kun je er ook voor kiezen om meerdere potjes te spelen en het totaal bij elkaar op te tellen. Voor drie personen raadt White Goblin Games bijvoorbeeld aan om drie potjes te spelen en na de drie potjes pas een winnaar te kiezen.

Point Salad kaartspel review, onze mening

Ondanks de uitgebreide spelregels met aan beide kanten uitleg over een potje Point Salad is het spel heel makkelijk te leren. Er zijn weinig regels aan dit spel, maar dat maakt het niet minder interessant. Point Salad is aan elke beginnende speler uit te leggen. Zelfs in drie zinnen kun je al beginnen met spelen. Of het spel dan ook voor 8 jaar en ouder is weet ik niet. Ik denk dat je het vanaf een jaar of 6 al wel kunt spelen. Echter zorgt het strategische van het spel ervoor dat het leuker is als je al wat verder vooruit kunt denken.

Strategie

Als je denkt dat Point Salad een geluksspelletje is, waarbij het vooral afwachten is of de juiste kaart bovenkomt, dan heb je het mis. Bij Point Salad valt er zeker na te denken over de keuzes die je maakt. Zo moet je opletten dat je de juiste combinatie van puntenkaarten en groentekaarten trekt, want voor je het weet heb je minpunten te pakken. Vooruit denken is dus zeker ook belangrijk bij dit spel. Er komt gedeeltelijk geluk bij kijken, maar het winnen bepaal je toch aan de hand van jouw tactische manier van spelen.

Thema, vormgeving en het speelmateriaal

Als je het doosje van Point Salad openmaakt word je al vrolijk. Verschillende kleurtjes staren je aan en de vormgeving van de groenten is lekker speels. De uitwerking van de kaarten, zorgt ervoor dat je daadwerkelijk trek in groente krijgt. Een lekkere salade is namelijk snel gemaakt met dit spel en ziet er superleuk uit.

Daarnaast is het doosje zeer praktisch. Je kunt het in elke kast kwijt, omdat het niet veel plek in neemt. Dit spelletje neem je mee op vakantie of stop je in je tas voor in de pauze.

Waar is Point Salad te koop?

Je kunt Point Salad online bestellen via bol.com.