In 2019 kwam Days of Wonder met het zevende map pack voor de Ticket to Ride serie, dit keer met de kaart van Japan en Italië. Een dubbelzijdig speelbord wat opnieuw nieuwe unieke spelonderdelen toevoegt. Je gaat aan de slag met hogesnelheidslijnen in Japan die door iedere speler ingezet kunnen worden, en in Italië spelen veerboten een belangrijkste rol. In dit artikel geven we jou onze mening en review over Ticket to Ride Japan & Italy.
Ticket to Ride Japan & Italy uitbreiding
Geschikt voor 2 tot 5 spelers
Vanaf 8 jaar en ouder
Ongeveer 30 tot 60 minuten speeltijd
Uitgever Days of Wonder
Je hebt voor deze uitbreiding het basisspel Ticket to Ride USA of Europe nodig.
Inhoudsopgave
Wat krijg je met de uitbreiding Ticket to Ride Japan & Italy?
- Dubbelzijdig speelbord, Japan en Italië
- Twee boekjes met spelregels: één voor Japan, één voor Italië
- Scoremarkers voor iedere speler
- Hogesnelheidslijnen
- Veerpontkaarten voor Italië
- Set bestemmingskaarten voor Italië
- Set bestemmingskaarten voor Japan
Speelbord Ticket to Ride Japan
Ik zelf vindt Japan het beste deel van deze uitbreiding. Die uitbreiding brengt een geheel nieuw concept met zich mee, de hogesnelheidstreinen die door iedere speler gebruikt kunnen worden om routes te voltooien nadat een speler ze heeft gebouwd. Dat zien we in geen van de andere Ticket to Ride spellen terug, wat het wat mij betreft interessant maakt.
Hogesnelheidslijnen die door iedere speler gebruikt mogen worden
Het bijzondere aan hogesnelheidslijnen is dat iedere speler hier gebruik van mag maken nadat ze gemaakt zijn door een willekeurige speler. Je kunt dus hogesnelheidslijnen van andere spelers gebruiken om je eigen bestemmingskaarten te voltooien. Het bouwen van een hogesnelheidslijn levert aan punten op voor degene die de route heeft gemaakt.
Een hogesnelheidslijnen bouwen gaat op precies dezelfde manier zoals iedere andere route. Je gebruikt gelijk gekleurde treinkaarten of locomotieven (jokers). Na het aanleggen van de route plaats je er één hogesnelheidslijn miniatuur op in het midden van het spoor.
Losse scoremarker en scorespoor voor hogesnelheidslijnen
Iedere speler krijgt bij deze kaart een marker in zijn eigen kleur, die verplaats je op het losse scorespoor rechts onderin de kaart bij het aanleggen van een hogesnelheidslijn. Je verplaatst de marker zoveel vakjes naar gelang de hogesnelheidslijn lang is.
Aan het einde van het spel krijg je de punten toegekend. Doe je er helemaal niet aan, dan kun je zelfs tot 20 strafpunten krijgen.
Afhankelijk van het aantal spelers waarmee je speelt is er een verschillend staatje om de punten af te lezen. Bij een spel met 5 spelers kun je tot maximaal 25 punten verdienen, terwijl je met 2 spelers maar tot 10 bonuspunten kan ontvangen.
Een ‘dubbele’ kaart op één speelbord
Bestemmingskaarten werken eigenlijk op dezelfde manier zoals in ieder ander spel. Maar omdat Tokyo een locatie is op het speelbord maar daarnaast ook een eigen landkaart heeft, heb je een soort ‘stad in stad’ principe. Er zijn bestemmingskaarten die jou de opdracht geven om binnen de stad Tokyo een verbinding te maken.
Je kunt zelfs bestemmingskaarten krijgen waarbij je een verbinding moet maken tussen steden die binnen Tokyo naar een ander gedeelte van de kaart verwijzen. Stel je moet een verbinding maken tussen Osaka en Shibuya (wat binnen de stad Tokyo ligt). Dan moet je zorgen dat er een verbinding ontstaat op de kaart van Tokyo tussen Shibuya en Tokyo zelf ligt. Maar daarnaast ook op de kaart van Japan zelf tussen Tokyo en Osaka.
Speelbord Ticket to Ride Italy
Waar het om draait bij de speelzijde met de kaart Italië zijn de veerboten en regio’s waarmee je bonuspunten kunt verdienen. Er zijn drie nieuwe elementen die deze kaart met zich mee brengt.
De veerbootkaarten
In het basisspel heb je de drie belangrijkste acties waaruit je mag kiezen, treinkaarten kiezen, een route aanleggen of nieuwe bestemmingskaarten pakken en daar een deel van houder. Bij Italië word ter een vierde toegevoegd, het nemen van veerbootkaarten.
Op het speelbord staan golven weergegeven als indicatie hoeveel golven je nodig hebt om veerbootroute te mogen aanleggen. Om zo’n route te claimen moet je voldoende golfjes op de veerbootkaarten in je hand hebben. Eventueel kun je aanvullen met treinkaarten voorzien van locomotief. Eén veerboot met twee golfjes en twee locomotieven zou voldoende zijn voor een route war je vier golfjes voor nodig hebt. Je mag echter maximaal twee veerbootkaarten in je hand hebben. Verder heb je daarnaast de normale treinkaarten (of locomotieven) nodig in één kleur.
Bestemmingskaarten met landen
Er komen nieuwe bestemmingskaarten in het spel die aangeven waartussen je een verbinding moet maken. Dat kan zijn van een stad naar een vlag. Bij een vlag moet je een verbinding leggen met het desbetreffende land (Londen, Kroatië, Zwitserland, Frankrijk of Monaco).
De bestemmingskaarten werken precies zoals normaal, je krijgt punten door de route te voltooien. Of juist strafpunten wanneer je de route niet succesvol afgerond.
Regio’s binnen Italië met elkaar verbinden
Als laatste element zijn er in Ticket to Ride Italy punten te verdienen door regio’s met elkaar te verbinden. Hoe meer regio’s verbonden, hoe sneller de punten zullen oplopen.
In totaal zijn er 17 regio’s om te verbinden. Iedere stad maakt onderdeel uit van één zo’n regio. Dat is aangegeven door een uniek wapenschild bij de stad, maar ook in de kleine tekst onder de stadsnamen zelf.
Aan het einde van het spel tel je het aantal regio’s wat een speler bonden heeft op. Linksonder op de kaart staat een diagram weergegeven met te behalen bonuspunten. Als voorbeeld levert 5 verbonden regio’s je 1 bonuspunt, 10 verbonden regio’s 16 punten en 15+ regio’s 56 bonuspunten.
Daarnaast zijn er nog drie speciale regio’s op het bord: Sardegna, Sicilia en Puglia. Lukt het om alle steden binnen één z’n regio te verbinden, dan telt die regio voor 2 in plaats van 1 regio.
Onze mening en review over Ticket to Ride Japan & Italy
Vooral Ticket to Ride Japan is een sterke toevoeging die een nieuw concept introduceert. Het mooie is dat alleen de bouwer van een hogesnelheidslijn punten kan verdienen via de hogesnelheidslijn scoretabel. Door aan veel van deze lijnen te werken, kun je beduidend meer punten ontvangen dan je tegenstander. Maar bouw je helemaal niets, dan kun je zelfs strafpunten ontvangen. Dat is een constante afweging, aangezien je ook tegenstanders helpt om bestemmingskaarten af te maken.
Het stad-in-stad element om steden binnen Tokyo met elkaar te verbinden die vervolgens naar een andere stad op de kaart verbonden moeten worden is een leuke toevoeging. Maar voelt voor mij minder als een nieuw element.
Italië brengt een leuke extra met de veerponten, maar voelt minder vernieuwend en lijkt weinig te veranderen aan het Ticket to Ride basisspel. Het uitbreiden van je netwerk door zoveel mogelijk regio’s met elkaar te verbinden vind ik juist wel weer een leuke extra. En overigens ook een prima manier om extra punten te verzamelen.
Kortom: Ticket to Ride Japan & Italy is voor mij vooral een leuke uitbreiding door het compleet nieuwe concept met de hogesnelheidslijnen waar alle spelers gebruik van mogen maken. Introduceert daarmee een nieuwe dimensie om bij de aanleg van routes over na te denken, en verrijkt het spel met iets nieuws.
Ticket to Ride Japan & Italy uitbreiding kopen
Deze uitbreiding is te koop bij bol.com.
Onze vergelijking van alle Ticket to Ride uitbreidingen
We hebben een compleet overzicht over alle unieke spelemenent die de verschillende Ticket to Ride uitbreidingen met zich mee brengen gemaakt. Zo weet je precies wat je krijgt bij ieder van de spellen. Lees daarvoor: Ticket to Ride uitbreiding kiezen: alle versies toegelicht!
Kun je Japan ook spelen met als basis rails en sails ?