In Pick a Pen Riffen ga je duiken in de oceaan en op zoek naar verdwenen schatten. Onderweg kom je draaikolken en propellers tegen die je kunnen hinderen of juist helpen op je route. Maak jij als eerste een complete route onder water en vind je de meeste schatten? Dan win je het spel Pick a Pen Riffen. Pick a Pen Riffen is één van de drie roll & write spellen uit de serie Pick a Pen van Reinier Knizia.
Inhoudsopgave
Algemene informatie over Pick a Pen Riffen
Pick a Pen Riffen is een variant uit de reeks Pick a Pen, waarin je dobbelt met potloden.
Aantal spelers: 2 t/m 4 personen
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd: 8 jaar en ouder
Uitgever: 999 Games
Spelgenre: Roll & Write
Inhoud van de doos
In de doos zitten diverse speelmaterialen.
- Een scoreblok met scorevellen in drie verschillende niveaus
- 5 potloden in de kleuren blauw, groen, oranje, rood en paars
- Spelregels
Speluitleg
De basis van de spellen Pick a Pen is in ieder spel hetzelfde. De startspeler rolt met de potloden. Hij kiest een potlood uit om op zijn scoreblad in te vullen. Daarna mag de volgende speler een potlood kiezen en de volgende, totdat de potloden op zijn. De eerstvolgende speler die geen potlood meer kan kiezen omdat ze op zijn, mag de potloden opnieuw dobbelen en kiest als eerste weer een potlood.
Alle potloden hebben zes verschillende zijdes met opties om in te tekenen op je scoreblad. Bij Pick a Pen Riffen zijn de verschillende opties op de potloden routes die je in kan tekenen op je scoreblad. Zo heeft elk potlood een route van 1, 2 of 3 stapjes. Sommige routes moet je rechtdoor tekenen, bij andere routes mag je een bocht nemen. Er is één potlood waar een route met 4+ op staat. Deze route moet minimaal 4 stapjes rechtdoor zijn, maar mag zo lang zijn als je wil. Als jij 6 stappen rechtdoor wil en kan zetten mag dit ook. Deze optie moet je net op het juiste moment rollen en komt soms heel goed van pas.
Routes van een kleur start je altijd bij een duikerslocatie. Je mag elke kleur maar één keer starten. Het is de bedoeling dat je op je route zoveel mogelijk munten verzamelt en langs cirkels in de juiste kleur van je potlood loopt. De cirkels geven een aantal punten weer die je mag invullen als je er langs komt. Routes mogen niet over dezelfde weg heen lopen. Ze mogen elkaar alleen kruisen.
Opties in je beurt om met een potlood in te vullen:
- Je start een nieuwe route bij één van de duiklocaties en zet het aantal stappen dat het potlood aangeeft
- Je vervolgt een route, omdat je met de kleur die je neemt al een route bent gestart
- Je kiest ervoor een potlood te nemen, maar deze niet in te vullen op je scoreblad
Manieren om punten te verdienen met je routes:
- Wanneer je over een cirkel loopt, kleur je direct het aantal vakjes in van de waarde van de cirkel
- Wanneer je over een muntje loopt, kleur je direct een vakje in de rij met muntjes
Manieren om bonuspunten te verdienen:
- Wanneer je de eerste bent die van elke kleur een route heeft waarbij je 2 punten hebt verdiend krijg je 5 bonuspunten
- Wanneer je de eerste bent die van één kleur een route heeft met 10 punten ontvang je 5 bonuspunten
- Wanneer je de eerste bent die alle muntvakjes vol heeft verdien je 5 bonuspunten
- Wanneer je de eerste bent die van elke kleur een route heeft waarbij je 6 punten verdiend, krijg je 5 bonuspunten
Het spel eindigt direct wanneer iemand één van de laatste twee opties van de bonuspunten behaald heeft. Vervolgens worden de punten geteld en zie je wie de winnaar is van Pick a Pen Riffen.
Meerdere niveaus
Dit waren de spelregels van Pick a Pen Riffen level 1. Er zijn ook nog twee andere levels, die bedoeld zijn voor de meer ervaren spelers. Er komen extra opties in het spel.
Niveau 2 (draaikolken)
Wanneer je met je route een draaikolk tegenkomt, vervallen de stappen die je eigenlijk nog had moeten zetten. In plaats daarvan krijg je 3 stappen naar keuze. Kleur de draaikolk in, zodat je weet dat je hem hebt gebruikt. Je kunt een draaikolk maar één keer gebruiken.
Niveau 3 (propellers)
In niveau 3 krijg je niet alleen propellers, maar ook meer munten en meer verschillende cirkels met punten. Als je met een route langs een propeller komt, dan mag je één van de drie propellers aan de rechterkant van je blad omcirkelen. Je propeller is dan actief en mag in een beurt naar keuze ingezet worden. Het is eigenlijk een soort bonus. De bonus is dat je één van de gedobbelde potloden mag negeren en in plaats van wat er op het potlood staat, 3 stappen naar keuze mag zetten. Wanneer je één van de propellers wil gebruiken moet je deze helemaal inkleuren, zodat iedereen kan zien dat je hem hebt gebruikt.
Onze mening over Pick a Pen Riffen
Na Pick a Pen Crypten en Pick a Pen Tuinen waren we benieuwd wat het verschil was bij Pick a Pen Riffen. Het eerste grote verschil is dat je bij deze variant geen velden inkleurt, maar routes tekent. Een nieuwe ervaring en weer andere spelmogelijkheden.
Vormgeving
Het spel is uitgevoerd in veel blauwtinten, omdat het verhaal zich afspeelt onder water. We krijgen meteen het gevoel dat we onder de oceaan zitten als we de verpakking en de scorebladen zien. Op de voorkant van de doos staat het spel afgebeeld met wat extra informatie over het aantal spelers, de tijdsduur en de minimale leeftijd om dit spel te spelen. Op de achterkant staat een beknopte uitleg. De scorebladen zijn leuk opgemaakt, alsof je je op de bodem van de oceaan bevindt. De vakjes met kleuren zijn heel duidelijk. Het enige minpuntje op de scorebladen vinden wij dat de vakjes onder 2 punten, 6 punten en 10 punten moeilijk zijn in te kleuren, omdat ze grijs zijn gemaakt om de bonuspunten aan te duiden. Als je de grijze hokjes kleurt, zie je niet zo goed dat ze zijn ingekleurd.
Materialen
De spelregels zijn helder en duidelijk en je kunt snel met het spel starten. Als je de andere versies van Pick a Pen al hebt gespeeld, kan je het eerste gedeelte van de uitleg sowieso al overslaan, omdat dit bij ieder Pick a Pen spel hetzelfde is. Wij speelden het spel binnen een paar minuten en ook de levels 2 en 3 waren zeer snel te spelen.
De kleurpotloden werken niet allemaal even goed. We merken eigenlijk, zoals ook bij de andere Pick a Pen spellen, dat de kleur blauw lastig kleurt. Er komt weinig pigment vanaf, waardoor je harder moet drukken. Nou zijn de potloden wel heel hard, zodat de punt heel lang goed blijft en je ze waarschijnlijk sporadisch hoeft te slijpen. We zijn er echter nog niet achter hoe we deze dikke potloden moeten gaan slijpen.
Spelverloop
Wij vinden Pick a Pen Riffen een leuke variant. Het passen en meten van verschillende routes vinden we een erg leuk puzzelwerk. Met de potloden weten we elke keer een goede route te maken, zodat we snel punten verdienen. Het verdienen van 10 punten op een route is echter lastig in elk level. We hadden van tevoren verwacht dat we het spel best snel zouden afsluiten doordat iemand alle muntjes had afgetekend, maar dit viel uiteindelijk mee. Het gebeurde ons ook wel eens dat we het spel sloten door van alle kleuren 6 punten te hebben gehaald.
Je merkt wel dat je vaak bij hetzelfde duikerspunt start als je het spel herspeelt. Bepaalde duikerspunten zijn nou eenmaal handig voor bepaalde kleuren. Hierdoor lijken potjes van het spel soms een beetje op elkaar. Toch spelen we de verschillende levels graag en is het toch elke keer weer verrassend wat je dobbelt.