Patchwork Light is een snelle en versimpelde variant van Patchwork. Beide zijn spellen van de bekende spelontwerpen Uwe Rosenberg. Die al vele succesvolle bordspellen heeft bedacht, zoals onder andere Agricola en Caverna. Patchwork Light is gebaseerd op de basis van Patchwork, sterker nog, het brengt Patchwork terug naar de basis! Deze versie is een stukje sneller, met ongeveer 10 tot 15 minuten speeltijd.
In dit review lees je alles over Patchwork Light, zodat jij zelf kunt bepalen of dit bordspel voor jou de moeite waard is.
Patchwork light
Geschikt voor 2 spelers
Vanaf 6 jaar en ouder
Ongeveer 10 minuten speeltijd (wij doen er zo’n 15 minuten over)
Uitgever: 999Games
Patchwork Light is te bestellen bij bol.com en 999Games.
Inhoudsopgave
Het doel van Patchwork Light
In Patchwork Light probeer je lapjes stof aan elkaar te naaien zodat je dekentableau zo goed mogelijk bedekt wordt. Om je deken uit te breiden, heb je lapjes stof nodig. Die zijn maar op één manier te verkrijgen, door te betalen met blauwe knopen en kostbare tijd. En laat de hoeveelheid blauwe knopen nu ook net de punten bepalen aan het einde van het spel. Daar komt nog eens bij dat de speler die de meeste tijd over heeft altijd aan zet is.
Lastige keuzes om te maken, want wat gaat je uiteindelijk het meeste opleveren?
De winnaar is degene die de meeste punten behaald door zijn bezit in knopen. Iedere knoop telt voor 1 punt. Alle vakjes op zijn eigen speelbord die niet bedekt zijn met lapjes stof leveren -2 minpunten op.
Wat zit er in de doos van Patchwork Light
het doosje van Patchwork is niet groot, maar zit wel vol met kartonnen stansplaten waaruit je de spelmaterialen kunt drukken. Patchwork Light is overigens net als Patchwork een spel voor twee personen. Je gebruikt daardoor altijd alle speelmaterialen in het spel.
- 1 tijdspoor (plateau)
- 2 dekentableaus (1 plateau voor beide spelers)
- 1 neutrale pion
- 2 tijdstenen (1 voor beide spelers)
- 6 leren lapjes
- 8 blauwe lapjes
- 15 gekleurde lapjes
- Knopenfiches (14x 1 knoop, 9x 2 knopen, 8x 5 knopen)
Voorbereiding van een spel patchwork Light
Ik gaf al aan dat Patchwork Light een spel is voor twee personen. Dat is lekker gemakkelijk klaarzetten, je hebt de gehele doos aan spelmaterialen nodig. Het enige wat je even terug in de doos stopt zijn de 8 blauwe lapjes. Die worden pas later in het spel toegevoegd.
Het tijdspoor tableau wordt in het midden van de tafel geplaatst. Op het tijdspoor worden de 6 lapjes leer neergelegd, op de daarvoor bestemde vakjes. Ook worden de tijdstenen in groen en geel voor beide spelers op het startveld (A) neergelegd.
Alle 15 gekleurde lapjes worden rondom het tijdsspoor op het midden van de tafel in een cirkel neergelegd. De neutrale pion wordt na het kleinste lapje stof neergezet, gerekend met de klok mee.
Verder krijgen beide spelers 5 knopen, daarna kan het spel beginnen!
Het spelverloop in Patchwork Light
Patchwork Light is een spel wat de nodige complexiteit heeft om een zo hoog mogelijke score te halen, maar de regels van het spel zijn ontzettend eenvoudig. Ik zal je kort uitleggen hoe het spel in zijn werk gaat.
De speler die achteraan staat, is altijd aan zet!
Dat lees je goed, de speler die achteraan staat is altijd aan de beurt. Daardoor kan het voorkomen dat een speler wel 2, 3 of 4 beurten mag uitvoeren voordat de andere speler weer aan de beurt is.
Tijdens het uitvoeren van je beurt betaal je altijd met de waarde tijd, voor alle acties die je uitvoert. Bijvoorbeeld voor de aankoop van een lapje stof, kan het zijn dat je tijdswaarde 3 moet betalen. Je gaat daardoor direct 3 vakjes vooruit op het tijdspoor. Je tegenstander staat daardoor bij de start direct 3 vakjes achter. En mag net zolang doorspelen tot hij weer 1 vakje voor jou staat.
Tijdens een beurt heeft een speler maar twee opties om uit te kiezen:
- Tijdsteen vooruitzetten en blauwe knopen ontvangen
- Lapje nemen en op je eigen tableau leggen
1. Tijdsteen vooruit zetten en blauwe knopen ontvangen
Bij deze optie mag je jouw tijdsteen naar 1 vakje voor je tegenstander verplaatsen op het tijdspoor. Je telt de vakjes die je zet, en ontvangt direct 1 knoop voor iedere vakje wat je jezelf dient te verplaatsen. Dit is één van de manieren om blauwe knopen te verkrijgen, de valuta die je nodig hebt om nieuwe lapjes aan te kopen.
Kies je voor deze optie, dan is direct de andere speler weer aan de beurt. Want jij staat nu voor op het tijdspoor.
2. Lapje nemen en op je eigen tableau leggen
Tijdens deze actie mag je één van de lapjes stof nemen die met de klok mee voor de neutrale pion liggen. Je moet daarbij wel de kosten van het lapje betalen met knopen én met tijdswaarde. De blauwe knopen betaal je uit je hand, en de tijdswaarde betaal je door stappen te zetten op het tijdspoor.
Een aankocht lapje moet je direct op je eigen dekentableau leggen. Daarmee probeer je er rekening mee te houden dat het tableau uiteindelijk zo vol mogelijk komt te liggen. Want ieder vakje wat je niet bedekt krijgt kost je -2 strafpunten.
Sta je nog niet vooraan op het tijdspoor? Dan mag je opnieuw een beurt spelen. Zo komt het vaak genoeg voor dat wanneer je slim kiest in de volgorde van je lapjes, dat je meerdere acties in één beurt mag spelen.
Leren lapjes en inkomsten van het tijdspoor
Op het tijdspoor zijn op het begin van het spel 6 leren lapjes klaargelegd. Steeds de eerste speler die een lapje passeert, krijgt deze zonder kosten en dient deze direct op zijn tableau aan te leggen. Het zijn de enige lapjes in het spel die een omvang hebben van 1 x 1 vakjes. Handig en essentieel om gaatjes in het grote lappendeken dicht te krijgen.
Op het tijdspoor zijn een aantal blauwe knopen weergegeven. Steeds wanneer een speler deze passeert krijgt deze net zoveel knopen als dat er blauwe knopen aanwezig zijn in zijn zelf genaaide lappendeken. Daardoor kan het best verstandig zijn om aan het begin van het spel al te investeren in lapjes die knopen opbrengen zodat je extra knopen binnenkrijgt bij het passeren van deze vakjes.
Einde van het spel
Eindigt de eerste speler aan het einde van het tijdspoor? Dan is voor die speler het spel klaar. De andere speler mag nog beurten uitvoeren totdat hij ook het einde van het tijdspoor bereikt. Wanneer beide spelers aan het einde van het tijdspoor zijn kunnen de punten worden geteld.
De spelers tellen de knopen die zij in bezit hebben. Daar worden de minpunten afgetrokken van -2 punten voor alle lege velden op het dekentableau. Stel je hebt 7 knopen (7 punten) in bezit en 3 lege velden (-6 punten), dan heb je als eindscore 1 punt.
De winnaar van Patchwork Light is de speler met de meeste punten.
Onze mening en review over Patchwork Light
Patchwork Light past in het genre abstracte bordspellen. Het is als het ware een puzzel waarbij je je lappendeken zo goed mogelijk probeert op te vullen. Je probeert daarbij zo min mogelijk tijdswaarde in te leveren, want anders is jouw tegenspeler misschien wel meermaals aan zet. En daarbij wil je ook weer niet al te veel knopen inleveren, want dat scheelt kostbare punten aan het einde van het spel. Kortom, je probeert lapjes te verkrijgen die betaalbaar zijn en perfect passen op je lappendeken.
Een te groot lapje met onhandige vormen kan zorgen voor gaten in je lappendeken, en dat probeer je liever te vermijden. Nu is daar nog wel één oplossing voor, snel vooruit hollen op het tijdsspoor zodat je de eerste speler bent die een lapje leer van 1 bij 1 vakjes krijgt. Perfect op gaten mee op te vullen, dat scheelt je weer minpunten aan het einde.
Je begrijpt al waar ik naartoe wil, Patchwork Light is een abstract bordspel waarbij iedere actie voordelen en nadelen oplevert. De puzzel die je probeert te kraken, de juiste balans vinden in je aankopen, dat is waar Patchwork Light om draait.
Patchwork Light is in onze ogen een erg leuk twee speler bordspel wat lekker snel te spelen is. Waarbij je lekker kunt puzzelen voor maximale scores en het je tegenstander wat lastiger kunt maken. Met eenvoudige regels en stiekem veel abstractie en vooruitdenken is het spel te spelen voor zowel jong als oud. Een aanrader voor families waar vaak met twee personen gespeeld wordt!